Kuulus sürrealist ja müstik Salvador Dali on ennast osavalt miljonite inimeste eludesse istutanud – parfüümi, kommilogo või rehvibrändi läbi. Foto: Arvo Tarmula
Sel aastal möödub 30 aastat maailma kuulsaima sürrealisti Salvador Dali esimese, klassikuks saanud parfüümi loomisest.
Kvaliteetkosmeetika ja -parfüümipood Pariisi Vesi on Haapsalu peatänava ääres tegutsemas nüüd juba 22 aastat ja sellest ajast peale on poekese riiuleid ehtinud kuulsa Hispaani maalikunstniku, 20. sajandi ühe tähtsama sürrealisti Salvador Dali parfüümide ekstravagantsed pudelid. Kolmapäeval, 11. mail tähistavad tema ande austajad üle kogu maailma oma iidoli sünniaastapäeva.
Poe perenaiste Riina Telleri ja Elle Piirve sõnul on ka Dali parfüümidel suur hulk andunud austajaid. Ja nii korraldatigi keset aprillikuud Pariisi Vees väike õdus kokkusaamine, mis ühendas kummarduse suure kunstniku loomingule ja tänu poe pikaajalistele klientidele.
„Kui te tahate Haapsalus äri alustada ja et sellel äril oleks ka õnne, peab esimene ostja olema mees. Meil oli esimene ostja härra Insler ja järgmine härra Tarmula. Tema ütles mulle sellise lause: Ma ei hakka niisama mingit lõhna ostma, ma ostan kuulsa kunstniku Salvador Dali lõhna. Mul on kaks sellist fänni, kes ostavad juba 22 aastat ainult Salvador Dali parfüüme. Üks on härra Tarmula ja teine on proua Aita (Mölder – toim.),“ rääkis Teller.
Aita Mölder tunnistas, et tal on kõik aastate jooksul tühjaks saanud parfüümipudelid alles ja neid on kogunenud suur korvitäis. „See korv on tõsiselt suur – ma olen seda ise näinud,“ kinnitas Teller.
Dali ande suur austaja Aita Mölder rääkis seejärel mitmepalgelise kunstniku kujunemisest selleks, kellena maailm teda tunneb. Pariisi Vee turundusjuht Kairit Sarapik jutustas aga, kuidas ekstsentrilisel kunstnikul sündis idee parfüümidemaailma sukelduda.
Salvador Dali oli suur müstik. Oma elu lõpu poole hakkas ta aina enam mõtlema, et tema loodud kunst on muidugi surematu, aga ta tahtis leida midagi enamat. Tal oli kindel usk, et kõikidest meeltest tagab talle surematuse panustamine lõhnameelele. Tänu lõhnadele meenuvad ju meile mälestused ja kui mälestused elavad, on ka meie elu igavene. Selle mõtte juurest jõudiski Dali parfüümide juurde. Samal ajal seikles Pariisis ringi üks noor kunstihuviline ärimees Jean-Pierre Grivory, kes õnnelikul kombel Daliga kokku juhtus.
Ja sündiski 1981. aastal nende vahel leping luua midagi unikaalset, sel ajal enneolematut ehk sümbioos parfüümidest ja kunstist. Lõhnade loomine jäi parfümeer Grivory osaks, Dali hakkas aga kohe töötama selle kallal, et luua parfüümidele pudelid, mis oleks osa tema loomingust. Ta võttis fragmente oma maalidest ja lõi neile toetudes parfüümipudelid.
1983. aastal sai valmis neist esimene, mille inspiratsiooniks oli tema maal Apparition of the Face of Aphrodite (Aphrodite näo ilmumine – toim.). Pudel koosnes armastusejumala kaunitest huultest ja ninast. Esimene limiteeritud väljalase, kristallpudel on siiani Pariisi tarbekunstimuuseumi uhke eksponaat.
Sisu selle erilise pudeli jaoks valmis kolm aastat hiljem. 1986. aastal esitles tandem klassikalist lillelõhna Dali, mis on juba aastakümneid inimesi jätkuvalt võlumas.
Dali ise lahkus siit ilmast 1989. aastal, kuid tema alustatu elab edasi. Täpselt nii, nagu ta sooviski. „Praegu on meil aasta 2016 ja taas on saabunud Dali uus parfüüm,“ ütles Sarapik.
Aga et Dali oli erakordselt mitmekülgne kunstnik, ei piirdunud tema looming sugugi vaid kujutava kunsti, filmikunsti ja isegi mitte parfüümide loomisega. Tegelikult on ta end salakavalalt istutanud tänapäeva inimeste igapäevasesse ellu kahe märgilise reklaamikooniga. Reeglina ei osata neid oma autori nimega kokku viia või selle peale isegi mõelda. Nimelt on Chupa Chupsi pulgakommi logo ja kuulsa rehvitootja reklaamidest tuntud Michelini mehike Dali loodud.
Niisiis võib kuulus sürrealist ja müstik rahul olla – tema kuulsad vuntsid paistavad siiani kahe olulise brändi tagant.
Kui lisada veel üks viide tänaseni täies elujõus õilmitsevale nähtusele, siis aastal 1969 aitas Dali korraldada Hispaanias toimunud Eurovisiooni lauluvõistluse reklaamikampaaniat. Võit läks tol aastal kurioossel kombel jagamisele Hispaania, Holland, Prantsusmaa ja Suurbritannia vahel, kuna võistluse reeglite järgi peeti viigi tekkimist võimatuks ja selle kohta ei olnud veel reeglit välja mõeldud.