19. märts, Helju Zaurami 94. sünnipäev. Aita Mölder laseb Helju Zauramil alla kirjutada paberile, mis justkui tähendanuks kunstniku teoste annetamist talle või MTÜle Läänemaa Kunstivara. Foto: Arvo Tarmula
Avalik kiri Haapsalu linnapeale Urmas Suklesele
21. märtsil läkitas kunstiühing Pallas kirja Haapsalu kunstikogujale Aita Möldrile palvega, et ta tagastaks hiljemalt 5. aprilliks kunstnik Helju Sarnet Zauramile ja Pallasele teosed, mis on Aita Mölder ära viinud kunstniku kodunt Haapsalus. Tänase seisuga ei ole Aita Mölder pidanud vajalikuks meie kirjale vastata ega kunstiteoseid tagastada.
Ei Helju Zauram ega kunstiühing Pallas ole kõnealuseid, 2013. aastal Aita Möldri poolt minema toimetatud kunstiteoseid annetanud ega kinkinud ei Aita Möldrile ega MTÜle Läänemaa Kunstivara. Helju Zaurami arusaamise kohaselt laenas Aita Mölder teosed ajutisse väljapanekusse Läänemaa haigla De la Gardie majas, kusjuures Pallase poole Aita Mölder teoste laenamiseks ei pöördunud. Lääne Elu ajakirjanikud on De la Gardie majas tuvastanud 14 Helju Zaurami teost. Samuti selgitasid ajakirjanikud, et Pallasele kuuluvaile teoseile on pärast nende minema toimetamist Aita Möldri poolt lisatud kirje, nagu oleksid need teosed antud üle MTÜle Läänemaa Kunstivara. Samas De la Gardie majas ei asu sugugi mitte kõik Aita Möldri ära viidud teosed. Rõhutame, et kõnealused teosed kuuluvad endiselt ja vaieldamatult Helju Laine Zauramile või on tema poolt annetatud Pallasele. Kõigil Pallase kogusse kuuluvail teoseil on teose pöördel või tagapapil kirjas „Kunstiühing „Pallas”” ning lisatud kuupäev, millal Helju Zauram on teose Pallasele annetanud.
Samuti on Aita Möldril siiani Pallasele tagastamata ühingule kuuluv Helju Zaurami õlimaal „Minu tuba. I” (1979, 47,5 x 34,5; KÜ „Pallas”: 68), mille Pallas laenas Tartust Haapsallu 2012. aastal Helju Zaurami isikunäituse tarbeks Haapsalu kultuurikeskuses.
19. märtsil, Helju Zaurami 94. sünnipäeva õhtul külastas allakirjutanu Pallase juhatuse ülesandel kunstnikku Läänemaa haiglas, kuhu viimane oli järsult halvenenud tervise tõttu toimetatud 9. märtsil. Helju Zauram oli täiesti endast väljas ja kirjeldas talle sünnipäeval osaks saanud kohtlemist. Ette hoiatamata ja vastu kunstniku tahtmist oli Aita Mölder Helju Zaurami voodist välja tirinud, riietanud ja sõidutanud ratastoolis publiku ette De la Gardie majas, kusjuures kohale oli kutsutud kolm fotograafi. Kasutades ära Helju Zaurami abitut olekut, kehva kuulmist ja nägemist ning šokiseisundit, oli Aita Mölder lasknud tal alla kirjutada paberile, mis justkui tähendanuks kunstniku teoste annetamist talle või MTÜle Läänemaa Kunstivara. Paberit pole Pallasel olnud võimalik näha, sest sellest ei jäetud kunstnikule ühtegi eksemplari.
Kunstniku sõnul ja meie arusaamise kohaselt oli kirjeldatud üritus lavastus, korraldatud eelkõige selleks, et mingilgi viisil vormistada kunstniku teoste omastamist. On ilmne, et kui Helju Zauram poleks viibinud mitte haiglas kaitsetus seisundis, vaid oma kodus, poleks midagi selletaolist saanud sündida. Samuti, kui Pallasel, mille auliige Helju Zauram on, olnuks vähimatki aimu selletaolise ürituse korraldamisest, teinuksime kõik meist oleneva selle takistamiseks. Mõistatuseks jääb, kuidas võimaldas patsiendi selletaolist toorest kohtlemist Läänemaa haigla.
Oma tegutsemismeetoditega on Aita Mölder ületanud inimliku mõistmise ja eetilise talutavuse piiri. See ei tee au talle ega midagi head Haapsalu linnale. Kunstiühing Pallas on veendunud, et eesmärk ei pühenda abinõu.
Enn Lillemets, kunstiühingu Pallas esimees
samuti ka küsimus, et miks ei lase LE seal artikli all kommenteerida? kardavad miskit?
Andrus Karnau
Marrrch 18, 2013 ·
halb ajakirjandus paneb pea valutama
(allikas facebook)
Aita ei tee ju käbselegi liiga. See kiri tundub olevat tendentslik.
Enne kohut tE teete alla NÖ. hr lILLEMETS, pilla-palla, vötame SELLE peale !!! vötame…
Tahaks teada, mis õigusega see ühing “Pallas” nimetab end tõelise Pallase järglaseks? Järsku nimetaks
ennast Mustpeaks ja nõuan ka Tallinna vanalinnas maja tagasi? Enne kohut ikka poriga ei loobita ja ajakirjanikud peaksid seni vait olema. Maalid peaks jääma Haapsalu linnale.
Mõni siin pole vist päris kaine… Ajakirjandus ei mõista kohut vaid avaldas Pallase kirja. Väga hea, et avaldas, muidu see pätiplika kõnniks endiselt ausa näoga ringi. Mis osas Sukles aidata saaks, jääb ka mulle ebaselgeks.
Sukles kutsub oma parteikaaslase lihtsalt vaibale ja teeb atta-atta ning manitseb – ära teinekord enam sedaviisi tee.
Ega linnavalitsus pole parteikomitee, kes kõigega tegelema peab. Pallase afääri puhul ei saa linn kumbagi aidata.
Ajakirjandus jälle kohtu rolli astunud,kohus mõistab demokraatlikus riigis õigust.
Väga segane kiri . Aga Eesti riigis mõistab õigust kohus,mitte lnnapea.
Väga nõme lugu, et auväärt kunstiühing Pallas langeb nii madalale ja jätab Zauramile korraldatud sünnipäevast mulje, nagu oleks see tehtud talt allkirja saamiseks. No püha müristus! Zauramile on alati sünnipäev korraldatud ja teda avalikult õnnitletud ning alati on kohal ka fotograafid, sest Zauram on Haapsalule tähtis kunstnik. Inetu on jätta selle kirjaga muljet, et kõik oli lavastatud muul eesmärgil. Kas ka kõik need kümned aastad on Zaurami sünnipäevad olnud lavastatud mingil muul eesmärgil? Pallase esindajat pole õnnitlejate seas seni kohanud. Kui kunstnik on oma eluõhtul, siis ilmute välja. Kui teosed on teile kingitud, siis tegelega ametlikult ja viisakalt nende tagasisaamisega,… Loe rohkem »
aga kui inimene viibib töesti haiglas,siis on töesti imelik,kui teda siis fotograafidega kiusama minnakse! haapsalu haigla üle ma ei imesta……
Sünnipäev sünnipäevaks, hetkel käib jutt vargusest. Üks aus (näiliselt) inimene jälle vähem.