Tänased ilmastikuolud olid ruubasõiduks ideaalsed. Foto: Arvo Tarmula
Täna hommikul katsetati esmakordselt ruupasid, mis peaksid hakkama sel suvel Haapsalu Tagalahel huvilisi sõidutama.
Idee eestvedajaks on Ruubamatkade projekt, mis osales tänavu kevadel ka Entrumi noorte ettevõtluskonkursil. Projekti liikme Martin Nermani sõnul on neil plaanis kasutada kuut ruupa.
Igasse ruupa mahub 3 inimest ning merele tuleb huvilistega kaasa vähemalt 2 giidi. Seega on pääseb lisaks giididele korraga merele kuni 16 turisti.
Millal matkad täpselt algavad ei ole hetkel veel teada. Võimalus on, et juba kuu pärast, kuid Martin Nerman arvas, et tõenäoliselt läheb aega siiski poolteist kuud. "Meie matkajuhid saavad varsti Haapsalu kutsehariduskeskusest loodusgiidi paberid," selgitas Nerman.
Matkad saavad alguse Kuursaali taga asuva kai äärest ning peaksid toimuma kolmel marsruudil. Üks sihtkoht on Uuemõisa, teine Noarootsi ja kolmanda variandina sõidetakse koguni Eeslahele ja Paraleppa.
Ekskursioonid võivad toimuda nii eesti, inglise, vene kui soome keelt kõneleva giidi juhendamisel. Ruupade pluss on väike süvis, mis lubab rahulikult sõita ka madalas ja kividerohkes paigas nagu on suvise madalvee aegne Haapsalu promenaad.
Matkakorraldajad rendivad ruupasid puulaevaseltsilt Vikan. Tänasel tseremoonial olid kohal Vikani esindajad, kes jagasid noortele ruubajuhtidele näpunäiteid. Tutvustati ka moodsaid ja mugavaid päästeveste, mis paisuvad täismõõtmetesse alles siis, kui märjaks saavad.
Ruubahooaja avamise jaoks toodi eile õhtul kai äärde kaks esimest alust. Hommikul olid mõlemad aga vett täis valgunud. Puulaevaseltsi Vikan esimees Alar Schönberg ütles, et see on täiesti tavaline.
Kogu talve kuivalt seisnud puu laseb natuke vett läbi, kuid paisub märjaks saades kokku ning paat hakkab kenasti vett pidama. "Vanasti uputati kevadeti paat ära, et see siis edaspidi hästi peaks," ütles Schönberg.
Üldiselt võtab märjaks saanud puidu paisumine ühe ööpäeva. Kuna ruubad olid kai äärde toodud veidi enam kui 12 tundi tagasi, ei olnud üks neist veel päris veekindel ning proovisõitu kuiva jalaga sellel täna veel teha ei saanud.
Schönberg kinnitas, et upumisohtu tegelikult sellises olukorras ei ole. "Oleme katsetanud ja ruup sõidab ka siis, kui on täiesti vett täis," lausus Schönberg.
Kohaletulnud arutlesid ka mõtte üle, et kõik kasutusse minevad ruubad võiksid nime saada. Praegu on nimi neist vaid ühel. Täna proovisõitu teinud ruupa kutsutakse "Ilveseks".