Matsalu piirkonna ettevõtjad hakkavad turismiprojekte koguma, sest EASi uues turismi arengukavas on välisturisti väljasõidu sihtkohana fookuses Matsalu rahvuspark.
Reedel Penijõel MTÜ Terra Maritima korraldatud loodusturismiseminaril “Matsalu mõjupiirkonna turismipotentsiaal 2014–2020. Teeme ära!” panid oma lähiaastate eesmärgid paika Koonga, Varbla, Hanila, Lihula, Martna ja Ridala valla mahetootjad, käsitöö- ja kunstitegijad, turismiarendajad ning omavalitsuste, keskkonnaameti ja riigimetsa majandamise keskuse esindajad.
Turiste ja nende raha siia meelitavad tegevused esitatakse Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusele, kelle uues turismi arengukavas aastail 2014–20 on välisturisti väljasõidu sihtkohana fookuses just Matsalu rahvuspark. Initsiatiivi näidanud projektidele saab EASist toetust küsida.
Estonian Nature Toursi tegevjuht Marika Mann ütles, et Matsalu väljasõidu sihtkohana fookusesse toomine on pikaajalise selgitustöö tulemus. “Edasi sõltub kõik meist endist,” ütles Mann. “Tuleb võtta rohkem riske ja õppima suuremalt mõtlema.”
Matsallu ei oodata Manni sõnul ainult linnuvaatlejaid. “Lindude ränne on elamus, mis aitab piirkonda turundada,” ütles ta.
Ühe turiste tõmbava ettevõtmisena planeeritakse Penijõele rajada Eesti loodusturismi keskus, mille detailplaneering on algatamisel.
Tugevad tegijad toovad maale elu
Väga eduka keskuse loo rääkis Penijõel Minna Jõgeda Eesti fototurismikeskusest, mis tegutseb Mooste mõisa viinaköögis alles kolmandat aastat, ent on end juba täielikult tõestanud ja ära tasunud.
Mooste mõisakompleksi rajatud kunstikeskus MoKS, õpi- ja käsitöökojad, folgikoda, veskiteater, rahvamuusikakool ja Eesti fototurismikeskus toovad valda mitte ainult suure hulga turiste ja hea maine Eestis ja väljaspool, vaid ka uusi elanikke. Mooste vald on ainsana Põlvamaal inimesi mitte kaotanud, vaid võitnud.
Mooste mõisa eripärana tõi Jõgeda välja, et kõiki tegevuskeskusi veavad väljastpoolt tulnud inimesed ja mitmete ideede algatajaks on vallavanem, kes need vedajad Moostesse meelitab.
Ülitähtsa mõttena pani Minna Jõgeda kokkutulnuile südamele, et ettevõtjail ei ole vaja turistide pärast konkureerida, vaid külalisi kohale meelitades tuuakse kliente ka üksteisele.
“Võtke naabrid kokku vaadake, mis mida saab koos teha,” julgustas Jõgeda ühiselt mõtlema ja looma.
Loome- ja kohalike toodete keskus Matsalu mõjupiirkonda
Eduloo rääkis ka Jutta Evokari tuntud Soome “rauakülast” Fiskars, millest on kujundatud tõeline turismisihtkoht. Endisaegse tootmisküla miljöösse kuuluvad muuhulgas käsitöökojad ning on loodud võimalused kogu maailma külaliskunstnikele ajutiseks töötamiseks ja oma loomingu näitamiseks ning müümiseks.
MTÜ Terra Maritima projektijuhi Nele Sõbra sõnul liiguvad Matsalu piirkonna turismiarendajate mõtted samuti keskuse suunas, kus kohalikud loojad saaksid end tutvustada ja oma tooteid müüa, kaasatud võiksid olla ka näiteks kohaliku toidu pakkujad.
Seminaril loodeti tekitada diskussiooni – äkki keegi haarab keskuse mõttest konkreetsemalt kinni; ajanappuse tõttu selleni aga ei jõutud. “Kindlasti arendame ideed edasi,” lubas Marika Mann.
Kuidas meelitada välisturisti?
Seminari töötoas pandi kirja EASile esitatavad tegevused välisturu nõudluse suurendamiseks:
* Lihula linnusemäe ja linna peatänava arendamine ning atraktiivsemaks muutmine (veskitorn linnuvaatlusplatvormiks)
* Uute majutuskohtade loomine ja olemasolevate ajakohastamine
* Matsalu loodusfilmifestivali arendamine
* Fotovarjete võrgustiku loomine
* Linnuvaatlust toetavate teenuste ja vahendite olemasolu
* Turismiettevõtjate ja giidide koolitamine
* Mobiilsed lahendused (rajalt maha)
* Järjepidev kvaliteetne veebiturundus
* Järjepidev ühisturundus
* Välikäimlate rajamine
* Jne
siit ei paista midagi uut, kõik puha arengukavade copy-paste
Mis muud kui Matsalu piirkonna vallajuhtidele õppereis kolleegi manu Moostesse
odavaks kujuneks raudtee taastamise asemel välja arendada õhutransport õhulaevade ehk dirizaablite näol, nii logistiliselt, turismimagneti kui ka keskkonna hoidu silmas pidades.EI arhailisele raudteele
Väga põnev! Ainult, kas see ei ole jälle ühe kandi põlve otsas nokitsemine? Kas turist tuleb….ainult autoga?
Välikemmergud väga olulised. Kuid veelgi olulisemad turisti toomine ja (edasi)viimine!? Või piisab turisti toomisest….ma ei tea, oletame, et Haapsalust? Kui ta aga tahaks järgmisel päeval edasi minna Saaremaale, Hiiumaale jm? Kuidas ta Tallinnast Haapsallu tuua? Kõik ikka autoga?
Kuhu jäävad selliste arengute olulised koostisosad, nagu Haapsalu (Rohuküla) raudtee? Võimalik tiiburiliiklus? Või arvatakse, et edasitoimetamiseks piisab jaaladest, hobustest jms? Meelitada sa võid ju koogi-moosiga ja ei tea millega veel, kui aga mugavat liikumist võimaldavat transporti pole, siis tulevad vaid fanaatikud.
EAS – Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus on korrektne nimi