Et 1. juulist võivad teedel sõita vaid mopeedid, mis on liiklusregistris kirjas, millel on riiklik registreerimismärk ja liikluskindlustus, valmistuvad liiklusregistri bürood suuremaks mopeedide ülevaatuseks.
Kui palju on Läänemaal registreerimata mopeede, ei oska liiklusregistri Haapsalu büroo juhataja Mati Tereping umbkaudugi öelda, sest selle kohta puuduvad igasugused andmed. Peaspetsialist Toomas Sõer pakkus, et neid võib olla sadu.
Kuigi registreerimise nõue oli teada juba aasta aega, jääb registeerimineenamasti viimasele hetkele. Tereping ennustas, et kõige kiiremaks läheb pärast jaanipäeva.
Enne kui mopeed liiklusregistris kirja pannakse, tuleb sõiduriist liiklusregistri büroos ette näidata. Seal kontrollitakse sõiduki korrasolekut ja pannakse kirja kõik vajalikud numbrid, tähised, mõõdud jm.
Et kaugemast kandist on mopeediga tülikas Haapsallu ettenäitamisele sõita, teeb büroo ise kolm väljasõitu: Lihulasse, Pürksi ja Nõvale.
Kui eelregistreerimine on tehtud ja omanik tuleb Haapsallu sõiduriista registreerima, ei pea ta ratast enam kaasa tarima.
Ratast võib tulla ette näitama ka alaealine, aga registreerima peab tulema täiskasvanu.
Kui kohalikud soovivad, võib büroo ka mujale eelregistreerimiseks välja sõita, näiteks Kullamaale või Vormsi.
Korras mopeedile kulub kümmekond minutit
Toomas Sõer sai eile võrdlemisi uue mopeedi andmed kirja kümmekonna minutiga, kuigi tal tuli, märkmik ühes, luup teises käes, mitu tiiru ümber ratta teha ja mõnda numbrit isegi põlvili maas taga otsida.
“Keeruliseks võib osutudaraami numbri leidmine,” ütles Tereping. “Raami numbri järgi sõiduk identifitseeritakse.”
Kui VIN-koodi või raami numbrit ei leita, markeeritakse raam spetsiaalse kleebisega.
Büroo töötaja peab vaatama, et sõiduk oleks korras ja ohutu. “Praegu pole toodud sellises konditsioonis mopeede, mis vajavad rehvi mustri mõõtmist või pidurite kontrollimist,” ütles Sõer.
Uus kord paneb rahakotile põntsu
Kui mopeedi registreerimise riigilõiv on kokku ligi 16 eurot, siis kohustuslik liikluskindlustus lööb hinge kinni. Alaealised või varasema juhikogemuseta mopeediomanikud on kindlustusfirma silmis kõrgendatud riski allikas ja neilt küsitakse kopsakat tasu.
Eile näiteks tuli Haapsalus oma sõiduki registreerinud inimesel poole aasta kindlustuse eest maksta 57 eurot.
Kogenud ja korralikult liigelnud autojuhil võib auto aastakindlustus olla 44 eurot.
Et liikluskindlustuse eest vähem maksta, registreerivad lapsevanemad tihtipeale mopeedi enda nimele.
Liikluskindlustust on vaja, et korvata liikluskahju.
Mopeedidega juhtub tihtipeale õnnetusi, näiteks sõidetakse autol peegel küljest ära. Mopeedijuht jätab oma sõiduriista kõnniteele ja laseb ise jalga. Kellele sõiduriist kuulub, on selgeks teha raske, kui sõiduk ei ole registreeritud, kirjeldas Tereping.
14–16aastasel mopeedijuhil peab olema juhtimisluba. Kui mopeed on registreeritud, ei pea rohkem ülevaatusel käima.
Mis on mopeed
* Kahe- või kolmerattaline mootorsõiduk, mille valmistajakiirus on 25–45 km/t ja töömaht sädesüütega sisepõlemismootoril ei ületa 50 cm3; muu sisepõlemismootori korral suurim kasulik võimsus ei ületa nelja kilovatti või suurim püsi-nimivõimsus elektrimootori korral on 0,25–4 kilovatti.
* Mopeed võib olla ka kerge nelja rattaga sõidukit, mis vastab eelnimetatud tingimustele ja mille tühimass ei ületa 350 kg. Nelja rattaga kergel elektriautol ei arvestata akut tühimassi hulka.
* * *
* Uue liiklusseaduse kohaselt on mopeed mootorsõiduk koos sellest tulenevate nõuetega, sh kohustuslik liikluskindlustus.
* Enne registreerimist tuleb sõiduk ette näidata liiklusregistri büroo töötajale. Mopeed peab olema komplektne ja sõidukõlblik.
* Et eelregistreerimine oleks lihtsam, teeb büroo kolm väljasõitu:
– 31. mail kl 14–18 Lihulas kultuurimaja ees parklas,
– 7. juunil kl 13–15 Pürksi vallamaja juures,
– 7. juunil kl 16–18 Nõva vallamaja juures.
* Mopeedi registreerimiseks tuleb kaasa võtta kõik sõidukiga seonduvad dokumendid, ennekõike tehniline informatsioon.
* Eelregistreerimisele võib mopeediga minna ka alaealine, kuid registreerimist saab taotleda vaid täiskasvanu.
Täitsa õige et need rollerinuhtlused arvele peab võtma ja kindlustuse tegama, põhiliselt sõidavad nendega tatikraed või pimekanad, kes pole varem liiklust näinudki.
kui eriti ohutundlikud liiklusvahendid tuleb kindlasti registrisse kanda ja võrdsustada teiste liiklusvahenditega ning kehtestada neile kõik nõudmised lähtuvalt liiklusseadusest ja vankrijuhtidele kohustuslik juhilubade omamine.
tüüpiline kapitaloorjuse levitamise juhtum. pange tähele varsit lähevad jalgrattad sama teed. seejärel võetakse ette põhjalikumalt jalakäiad. kõiki tuleb kontrollida maksustada ei ühtegi sammu ilma võimude teadmata. muidugi peab demokraatlikult ennem kokku leppima mitu kilovatti kondiauru kw kindlustamine maksab. veel tulkeks ära kindlustada kassid ja koerad ning teha see kohustuslikuks ja seda tuleb omakorda valvama panna õiguskanler- olek see vast äri.