Anna aega atra seada ja aru saada
Kas teie lähete kergesti närviliseks, kui poes on järjekord ja kassapidaja satub mõne kliendiga juttu ajama? Kui soovite kannatlikkust treenida, tulge siia. Ei ole oluline, kas tuttav või mitte, kassavestlus käib asja juurde. Mida enam lääne poole, seda enam tuleb „räägime, millest, ei tea, aga millestki peab ju rääkima” jaoks aega võtta. On aga täiesti normaalne, et ostja, kel on maksta vaid ühe piimapaki või koti kartulite eest (eriti kui ta juhtub olema eakas või siis väikeste lastega), lubatakse järjekorras lahkesti ettepoole.
Aega peab olema. Eriti palju aega peab olema, kui oled haige või kui arsti juurde pead minema või kui profülaktika mõttes lihtsalt minna tahad.
Laste regulaarne „tehnoülevaatus” on ka siin kohustuslik. Kui udupeadest vanemail ununeb ja meeldetuletuskirjale mingi aja jooksul ei reageerita, tuleb tervishoiuametnik kodu kontrollima. Arst, kelle juures saab laste ja noorte Untesuchung’eid teha, tuleb endal leida. Niisiis, iga uus elanik peab helistama läbi mitu lastearstipraksist ning saama suuremas asulas tõenäoliselt päris mitu vastust, et uusi patsiente ei võeta. Muidugi alustavad kõik just neist viiest paremast arstist, keda teised soovitavad. Kui oled lõpuks jala ukse vahele saanud, koheldakse tõenäoliselt ikka üsna samamoodi nagu esimese ettejuhtuva vaba tohtri juures. Kuigi sul on määratud Termin, pead ootama pool kuni kaks tundi. Lugedes kohalikele arstidele antud hinnanguid, on ka paljukiidetute juures tihti märkus „ootama peab”. Esimest korda ootasin ja ootasin ja ootasin, sest ei teadnud, et isegi kui on määratud kellaaeg, peab registratuuri lauas end veel kord meldima, et oled nüüd kohal.
Arstipraksistes on enamasti ühe arsti kohta kaks ühesugust kabinetti – ühes tegeldakse parasjagu patsiendiga ning teises valmistuvad järgmised. Nagu jooksval lindil. See „valmis olla” lastearsti juures tähendab paraku, et titad kästakse paljaks koorida ja oodata. Pisikestel põnnidel, kes seni veel ei ole nutma hakanud, on nüüd võimalus, mida enamik ei jäta kasutamata. Trieris elavad lapsed, sõltumata rahvusest, ei ole just sellised, kellele meeldib võõras kohas end lahti riietada ja oodata. Kui laps on haige, siis kohe porgandiülikonda ei sunnita, aga oodata tuleb kindlasti ning tiheda asustusega ooteruumist saab uusi ja huvitavaid haigusi külge korjata.
Aega peab olema sellekski, et teada saada, mis arsti juures käik maksab. Ka suures haiglas on iga osakond või arst omaette ettevõte ning arveid saadetakse jupphaaval väga pika aja jooksul. Paar nädalat tagasi laekus postkasti laboratooriumiarve analüüside eest, mis tehtud jaanuaris 2013! Juures oli ka viisakas kaaskiri „pange tähele, et see arve on eelmise aasta jaanuarist”. Senine rekord oli kuus kuud.
On kirjutamata reegel, et väikeettevõtjate, sh Handwerker’ite arved, millel ei ole tähtaega, peaks tasuma kohe esimesel võimalusel. Enamasti on arvete tasumiseks siiski vähemalt kolm nädalat.
Kus maksta? Internetipank on täitsa olemas, makseautomaadid ka. Sularaha- ja makseautomaatide kõrval on panga iseteenindussaalis veel kolmas tüüp masinaid, milliseid Eestis ei ole. Trükimasinad.
Et Kontoauszug’ide trükkimiseks on eraldi aparaadid, kuulsin esimest korda keelekursusel, kui teemaks oli raha ja igapäevapangandus. Kirjad on tähtsad, väikesed 1/3 A4 suurused pangaväljavõtted on veel tähtsamad. Nüüdsel ajal on võimalik siiski (eraisikute) kontoväljavõtteid ka PDFina veebipanka tellida. Kui see mingil põhjusel teatamata jätta, soovides paberit säästa, ning automaadis trükkimas ka ei käi, saadetakse need lipikud koju postiga. Alles aasta-kaks tagasi see nii ainult käiski. Juriidilised isikud hullavad endiselt tihedas lehesajus.
Koolist on nüüd iga päev mõni kiri tulnud või isegi mitu. Ka lastevanemate e-kirjad, mida kuu aega tagasi koguti, saadeti trükitult Postmappe vahel. Eelmisel reedel käis koolis hambaarst. Trier-Saarburg Landkreis’i hambaarstidel on ühendus või selts, mis korraldab koostöös haridus- ja tervishoiuametnikega laste hammaste kontrolli. Esmaspäeval saadeti blankett, mis kästi viia Hauszahnarzt’ile täitmiseks” ja mille sisuks oli „palun täita ja sinna ja tänna saata”. Kaks päeva hiljem lisandus kiri hammaste ülevaatuse tulemustega ning märkusega, et palun võtke see kiri järgmisel külastusel hambaarsti juurde kaasa ning juhul, kui selle kirja juures peaks olema veel Rückmeldeformular, siis ka see kaasa. Kui ma nüüd päris loll ei ole, siis tolle tagasiside formulari postitasid nad juba ette ehk esmaspäeval…