
Suvi on populaarne aeg puhkamiseks ja reisimiseks. Üks lihtne viis puhkusereisi planeerimiseks ja ostmiseks, on võtta ühendust reisikorraldajaga ning kasutada reisikorraldaja teenuseid. Aga ka reisijal endal on sellisel juhul oluline roll!
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) viis turismimessil Tourest läbi küsitluse, mille tulemuste kohaselt ei kontrolli iga kuues vastanu reisikorraldaja tausta enne pakettreisi ostmist.
Mida silmas pidada, et pakettreis toimuks ootuspäraselt, selgitab TTJA turismi ekspert Merli Siitan.
- Tutvu põhjaliku infoga reisi ja sihtkoha ning reisimiseks vajalike dokumentide kohta.
Reisi planeerimine saab alguse sihtkoha valimisest. Kui oled sihtkoha välja valinud, tutvu kindlasti ka sihtkohariiki puudutava olulise infoga. Kui reisid lõppsihtkohta teiste riikide kaudu, siis ka infoga nende riikide kohta.
Info reisimiseks vajalike dokumentide kohta saad reisikorraldajalt. Lisaks soovitab TTJA tutvuda Välisministeeriumi Reisi Targalt lehega, kus on välja toodud oluline info nõutavate reisidokumentide ja viisa või muu reisiloa kohta. Näiteks, kas reisida saab isikutunnistusega või on pass nõutav. Samuti, kas sihtkohariiki sisenemiseks on nõutav viisa või muu reisiluba.
2. Kontrolli, kas reisikorraldaja on esitanud majandustegevusteate ja seadnud tagatise.
Enne pakettreisi ostmist tuleks kindlasti veenduda, et reisikorraldaja on esitanud majandustegevuse registrile majandustegevusteate ning seadnud tagatise.
Pakettreis võib sisaldada näiteks:
- transporti koos majutusega;
- majutust koos autorendiga;
- majutust koos kohapealsete väljasõitude ja ekskursioonidega.
Ehk kui Sulle pakutakse ostmiseks erinevatest reisiteenustest koosnevat pakettreisi, tee alati kindlaks:
- kes on reisikorraldaja;
- kas leiad reisikorraldaja majandustegevuse registrist;
- kas sealt nähtuvad andmed kehtiva tagatise kohta.
Kui pakettreisi pakkumises ei nähtu andmeid teisest ettevõtjast reisikorraldaja kohta, on reisikorraldajaks see ettevõtja, kes on pakettreisi pakkumise avaldanud ja teinud.
Majandustegevuse registri andmeid saab kontrollida siit.
3. Kontrolli reisikorraldaja tausta ja tarbijavaidluste komisjoni musta nimekirja.
TTJA soovitab enne pakettreisi ostmist kontrollida reisikorraldaja tausta, et veenduda viimase usaldusväärsuses. Üks lihtsamaid ja kiiremaid viise selleks on kasutada interneti otsingumootorit ning tutvuda otsingutulemustega, soovitatav on tutvuda ka teiste reisijate tagasisidega ja kogemustega.
Kui tegemist on Eesti reisikorraldajaga, tasub tutvuda ka tarbijavaidluste komisjoni musta nimekirjaga. Reisikorraldaja sealt leidmine on ohumärgiks – järelikult on ta jätnud tarbija kasuks tehtud tarbijavaidluste komisjoni otsuse täitmata.
4. Tee kindlaks pakettreisi lõpphind ja selles sisalduvad teenused.
On oluline, et reisijana teaksid, mis on pakettreisi lõpphind ja millised teenused selles sisalduvad. Samuti tuleks veenduda, et hinnas sisalduvad teenused vastavad Sinu soovidele. Näiteks majutuse puhul tuleks tutvuda ka hinnas sisalduva toa- ja toitlustuse tüübiga ning muude turismiteenuste puhul kindlaks teha, kas soovitud väljasõidud ja ekskursioonid on hinnas või tuleb nende eest eraldi juurde maksta. Kui tekib küsimusi või midagi jääb ebaselgeks, täpsusta neid enne teenuse ostmist.
5. Tutvu lepingueelse teabega ja pakettreisilepinguga ning veendu, et tead, mida teha võimalike probleemide korral.
Enne pakettreisi ostmist tutvu hoolikalt lepingueelse teabega, samuti pakettreisilepinguga ning veendu, et reis vastab Sinu ootustele ja vajadustele. Samuti on oluline tutvuda pakettreisi maksmise korraga ning pakettreisilepingu muutmise ja taganemise tingimustega juhuks, kui pead näiteks enne reisi reisiaega muutma või sootuks reisist loobuma.
Samuti peaksid teadma, kuhu pöörduda, kui on ilmnenud lepingu rikkumine või tekib vajadus kaebuse esitamiseks.
6. Veendu, et reisikorraldaja on enne reisi algust andnud kõik vajalikud piletid.
Kontrolli enne pakettreisi algust, et reisikorraldaja on Sulle andnud kõik vajalikud kviitungid, kupongid ja piletid ning teatanud kavandatava väljumisaja. Ja kui see on asjakohane, siis ka lennule registreerimise tähtaja, info vahepeatuste ja transpordiühenduste kohta ning kavandatava kohalejõudmise aja.
7. Sõlmi kindlustus.
Selleks, et kaitsta ennast pärast pakettreisi ostmist ootamatute väljaminekute eest, kui puhkusereis ei lähe plaanipäraselt, soovitab TTJA sõlmida kindlustuslepingu. Näiteks võiks kindlustus anda kaitse olukorras, kus reisija haigestub enne reisi ega saa seetõttu reisile minna. Samuti olukorras, kus reisija haigestub reisil olles ning ta vajab ravi ja ei saa seetõttu esialgselt kokku lepitud ajal reisilt tagasi tulla.