Kohus jättis Haapsalu raudtee asjus esitatud kaebuse menetlusse võtmata

BNS

Rohtunud rööpad Haapsalu raudteejaamas. Arvo Tarmula
Rohtunud rööpad Haapsalu raudteejaamas. Arvo Tarmula

Tallinna halduskohus ei võtnud menetlusse Haapsalu ja Lääne-Nigula ühiskaebust, mille kohalikud omavalitsused esitasid Haapsalu raudtee rahastamise asjus, kirjutab Postimees.

Haapsalu ja Lääne-Nigula esitasid augustis halduskohtule esialgse õiguskaitse taotluse ning tahtsid, et kohus peataks valitsuse otsuse, millega arvati Turba-Risti raudteelõigu rajamine taaste- ja vastupidavusrahastu kaudu finantseeritavate projektide hulgast välja.

Haapsalu linn ja Lääne-Nigula vald soovivad, et valitsus teeks uue otsuse ja jätaks selle projekti taaste- ja vastupidavusrahastu kaudu rahastatavate projektide hulka.

“Tegemist on pikaajaliselt välja töötatud olulise regionaalpoliitilise objektiga, mis oli poliitilise konsensuse kaudu saanud varasema heakskiidu,” märkis Haapsalu linnapea Urmas Sukles kirjas peaministrile.

Halduskohus lükkas kaebuse tagasi põhjusel, et valitsus mitte ei otsustanud raudteed rahata jätta, vaid alles algatas taastekava muutmise menetluse. “Kohus leiab, et kaebus tuleb tagastada, sest kaebajatel puudub asjas kaebeõigus ning kaebuse rahuldamisega ei oleks võimalik saavutada kaebuse eesmärki,” märkis kohus pressiesindaja vahendusel.

Kohus täpsustas, et valitsus nimetas kõnealusel istungil kolm suurprojekti, mis soovitakse taastekavast välja jätta, kuid sellega ei ole kava lõplik muutmine kinnitatud ei Eesti ega Euroopa Liidu poolt. Samuti pole teada see, millises osas taastekava lõpuks muudetakse.

Haapsalu ja Lääne-Nigula otsust edasi ei kaeba. “Jääme ootele ja loodame tervele mõistusele,” ütles Haapsalu linnavolikogu esimees Jaanus Karilaid (Keskerakond). “Saime ju halduskohtust teada, et otsust polegi veel tehtud. Eesti Raudtee on ehitustööde võitja on välja valinud ning vajab ainult ministri allkirja. Kõik eeltööd on tehtud ja mahuvad eelarve raamidesse. Euroopa Komisjoni heakskiit samuti olemas.” Kui raudteeprojektiga siiski edasi liikuda, saaks Karilaiu hinnangul kokku hoida kümneid miljoneid eurosid.

“Konkreetsest rahastamisallikast, näiteks taastekavast järgmise lõigu mitterahastamise otsus ei ole Haapsalu raudtee mitterajamise otsus,” ütles majandus- ja taristuminister Riina Sikkut. Sikkut kinnitas, et riigieelarve strateegia läbirääkimistel plaanib ta küsida ka Haapsalu raudtee investeeringuraha.

Ühtlasi on riigieelarvest ligi 2,5 miljonit eurot Haapsalu raudtee teise etapi ettevalmistavateks töödeks juba eraldatud ja need viiakse Sikkuti sõnul ka lõpuni. “Projekteerimine annab Haapsalu raudtee kogumaksumuse osas parema indikatsiooni, sest projektiga pannakse paika raudteetrass koos vajalike ehitistega,” ütles Sikkut. “Ehituseks praegu raha ei ole, kuid kui eeltööd on tehtud, saab siis, kui raha on olemas, kohe ehitustöödega pihta hakata.”

Ministeerium Karilaiu väitega absoluutsest valmisolekust siiski päris nõus ei ole. “Kõik eeltööd ei ole veel valmis,” ütles ministeeriumi avalike suhete juht Laura Laaster. Turba-Risti lõigul peaks eeltööd küll enam-vähem valmis olema, ent Saunja-Haapsalu lõigul töö alles algab. Haapsalu-Rohuküla raudteelõigu hankedokumendid on veel koostamisel.

Juuni lõpus kirjutas Postimees, et valitsus võtab Turba-Rohuküla raudteelõigult ja Tallinna haiglalt raha ära. Täpsemalt otsustas valitsus vähendada Euroopa taastekava mahtu 360,3 miljoni euro võrra ning seega loobuda kolme suurprojekti rahastamisest.

Nii peaks katki jääma Tallinna haigla rajamine, mille rahastamist ootab ees 280 miljoni euro suurune kärbe, Turba-Risti raudtee ehitus (34 miljonit eurot) ning mitmeotstarbelise meditsiinikopteri võimekuse loomine 46,3 miljoni euro eest.

Valitsus põhjendas otsust ehitushindade hüppelise kasvu ning Euroopa Liidu toetusraha vähenemisega.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
31 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Vene rahapesijate partei teab...
1 aasta tagasi

…mis on hea Eesti rahvale. Teie olge vait ja makske oma arved ära!

IRW
1 aasta tagasi

Raudtee haapsalusse on pea sama absurdne nagu lennurada ruhnu boieng 737 le

Mart
1 aasta tagasi
Reply to  IRW

@IRW
Sa lenda parem moosiriiuligq Ruhnu,siis ei ole sinule lennurada vajagi,piisab ka
lihtsalt lagedast maast,nagu ka sinu arulagedatest mõttekäigust.

raudtee
1 aasta tagasi

jupp suvalisse rohukülla, annab ikka välja mõelda neid lollusi, kesikud on juba vene partei, keegi ei taha , et tekkiks raudtee ühendus jälle siberiga

Vahur Reede, saarlane
1 aasta tagasi

Indikatsioon on nii kena sõna millegi põhjendamiseks, käisin koguni sõnaraamatust vaatamas, mida see tähendab.
Pidi “osutis” olema – kohe palju parema indikatsiooni osaliseks sain.

Triibik
1 aasta tagasi

Ma oleks siis raudtee poolt,kui rongipilet tasuks ütleme 10 aastaga tehtud kulud (maksaks näiteks 55 euri). Iga pooleteise tunni järel sõidab pooltühi buss Tallinna vahet ja kaubavedu pole ega tule. Hea,et mõistus võitis, muidu oleksime aegade lõpuni seda hobuse unenägu doteerinud…🤑

K.s
1 aasta tagasi

Sellised need Eestlased juba on( nagu kommentaariumist lugeda)… Rõõmuga taovad kinni kajakalda megaelektriarveid ja vinguvad raudtee tasuvuse pärast…arvan, kui ka ühele Eestlasele tuleb see raudtee kasuks siis on asjal mõtet ja las riik taob sinna dotatsioone, vähemalt midagigi saame neilt vereimejatelt reformierakonnast tagasi…Praegu ju ainult maksame…Oh, ei jõua neid valimisi ära oodata…kui reformierakond on kogu rahva oma elektrihinnaga vaeseks teinud..

EI tea
1 aasta tagasi
Reply to  K.s

Tõsimeeli arvate, et reformierakond on süüdi selles, et elektrihind nii kõrge on? Selle loogika järgi peaksid ju sotsid siis ju kõva lärmi tegema, sest nemad on ju võrdsuse jms. jama pooldajad, aga ei midagi kuulda ole. Imelik jah? Tanki pärast kisasid küll kõva häälega, et riik peab kehtestama, aga elekter, küte ja muu hinnatõus sellega kaasnevalt!? Mitte midagi

Kummaline maailm
1 aasta tagasi
Reply to  K.s

Veider loogika. Kas Läti ja Leedu on ka meie reformikate käppa all? Seal elekter veel kallim!

Irw
1 aasta tagasi

See jabur projekt tuleb igaveseks maha matta ja rahn veel peale ka lükata

Imelik
1 aasta tagasi
Reply to  Irw

Taristuinvesteeringud ei olegi paraku igaühe ajule arusaadav teema, võta vabalt, keegi ei võta sinult bussi ja autot ära.

Tom naabermajast.
1 aasta tagasi
Reply to  Imelik

Taristuinvesteering? Kellele reaalselt? Investeering peaks ennast ka ära tasuma,mitte nõudma aastast aastasse hooldus ja remondikulusi ja dotatsioone. Investeeringuna oleks jumet,kui Rohuküla võtaks vastu veits tummisemaid prahilaevu ja toimuks reaalne kaubavedu. Ehita omale maja ja käi seal 2×aastas,kas on pointi?

Imelik
1 aasta tagasi

Sellest ma räägingi, et ei ole igaühe ajule, seletamine läheks pikaks ja nõuaks ikkagi eelteadmisi. See millest räägid on lihttasuvus ja see
ei iseloomusta taristuinvesteeringuid.

IRW
1 aasta tagasi
Reply to  Imelik

No seal ei ole ei otsest ega kaudset tasuvust – valka , võrru , jõgevale , viljandisse , raplasse rongid liiguvad , ei mingit arenguhüpet neis asulates ei toimu ju

Tom naabermajast.
1 aasta tagasi
Reply to  Imelik

Palun varusta end siis eelteadmistega,saad vähema jutuga hakkama.

Just
1 aasta tagasi
Reply to  Irw

Miks jabur? Minuarust on see igati hea projekt siia nn. tupiklinna. Regioonide areng on alati esmajärjekorras raudtee kaasabil toimunud. Minevikku ei saa salata inimene! Minevik ei valeta, see on kõigil teada.

tulevik
1 aasta tagasi
Reply to  Just

taksodroonid, eradroonid, ei mingit taristud , ega raiskamist, ei meeldi müüd maha nagu praegu auto.

Just
1 aasta tagasi
Reply to  tulevik

igasuguseid pulbreid müüakse vist vabakasutuseks?

jah
1 aasta tagasi
Reply to  Just

neid saab raudtee jaamast, parool- valge vedur

IRW
1 aasta tagasi
Reply to  Just

Valga , võru, viljandi , jõgeva ,rapla – sinna rongid liiguvad – arengut ei mingisugust .Ka turbas pole mingit megaarengut sündinud

Tom naabermajast.
1 aasta tagasi
Reply to  Just

Minevik on siiski minevik. Äkki ärkaks üles? Küsimus-mitu kommijat hakkab igapäevaselt selle rongiga sõitma?

IRW
1 aasta tagasi

No vähemalt 2 – rongijuht ja konduktor

IRW
1 aasta tagasi
Reply to  IRW

Nagu praegu turbasse rong tihti ka saabub

Tom naabermajast.
1 aasta tagasi
Reply to  IRW

Milleks konduktor?

Raudtee poolt
1 aasta tagasi

Mõistetav,et praeguste rahaliste võimaluste juures pole kogu Haapsalu raudtee ehi-
tus teostatav- osa töid ja seega kogu trassi valmimine lükkub edasi.Ent Turba-Risti
raudteelõigu ehituse võiks rahaliste võimaluste leidmisel ja ehitushangete õnnestu-
misel sellegipoolest valmis ehitada ja rongiliikluse avada.

No
1 aasta tagasi

Ei ole ju vaja seda raudteed. Õige otsus.

Sass S
1 aasta tagasi
Reply to  No

Õige , vaata kui palju saaks teised selle eest teha ! Aga meie siin Läänemaal tiksume vaikselt edasi .

Just
1 aasta tagasi
Reply to  No

Miks teie arvate, et seda raudteed siia vaja ei ole. Milline on teie nägemus, et see tundub mõtetu arendus? Huvitav oleks kohe lugeda, mis inimeste peas liigub. Kas ei saa asjadest päris hästi aru, on pealiskaudne emotsioonide ajel end niiviisi väljendanud või hoopis kõik täpselt läbi mõeldud ja teab täpselt, et miks ei peaks arengut just selles osas toimuma. Kirjutage seltsimees!

Ants
1 aasta tagasi
Reply to  Just

Aga äkki selgitate ise miks seda siis siia vaja on? Mina ei saa ka aru. Minu silmis tehakse jälle mingi asi kuhu matta raha, nagu ntx tasuta ühistransport. Et 30 aasta pärast keegi saaks jälle rauda müüa?
Miks seda vaja on, tahaks ka ikkagi teada. Pärnusse ei tasu sõita aga siia peaks mingil põhjusel tasuma?

huraaa
1 aasta tagasi

tovarizi, lollus jääb tegemata, tsaar siia raudteed pidi enam ei tule

Tom naabermajast.
1 aasta tagasi
Reply to  huraaa

Tsaar tuleb lennukiga,seega lennuväli korda!