Mopeedautodele muutub tehnoülevaatusel käimine kohustuslikuks

Mopeedauto. Foto: mopeedauto.eu
Mopeedauto. Foto: mopeedauto.eu

1. maist peavad mopeedautode omanikud viima enda sõidukid kuue kuu jooksul tehnoülevaatusele ning edaspidi ei pea üle seitsmekümneaastaseid musta numbrimärgiga autosid ülevaatusele viima.

Mopeedautodele loodav tehnoülevaatuse kohustuse eesmärk on muuta nende liikluses osalemist ohutumaks ning takistada nõuetele mittevastavate ümberehituste ja parandustöödega sõiduke liikluses osalemist. Transpordi asekantsler Ahti Kuninga sõnul on liikluses palju neljarattalisi mopeede, mis ei vasta tehnonõuetele ja liiklusregistri andmetele. „Näiteks on sõidukit omavoliliselt ümberehitatud, kehvasti parandatud või jäetud mopeedauto hoopis parandamata, ohustades teisi liiklejaid ja sõidukis olijaid,“ ütles Kuningas.

„Suur osa neljarattalisi mopeede tuuakse Eestisse Soomest, kus neid tuleb viia regulaarselt ülevaatusele. Soomest tuuakse neid Eestisse eelkõige sellepärast, et sõiduk ei läbi ülevaatust ja seda ei lubata liiklusesse. Seega tuuakse Eestisse oluliste, mõnikord lausa ohtlike vigadega sõidukeid. Ohutuma liikluse tagamiseks, tuleb mopeedautosid edaspidi kontrollida regulaarsel ülevaatusel,“ selgitas Kuningas. Lisaks Soomele on neljarattalistele mopeedidele ülevaatuse kohustus veel kuues Euroopa Liidu liikmesriigis, sealhulgas Leedus.

Ülevaatusele jõudmiseks on mopeedauto omanikel alates 1. maist kuus kuud, et omanik saaks valida endale sobiva ülevaatuse aja. Pärast esimest ülevaatust tuleb kuni kümme aastat vana mopeedautoga käia ülevaatusel iga kahe aasta tagant ning vanematega sõidukitega iga aasta. Mopeedauto esmasel registreerimisel tuleb minna ülevaatusele nelja aasta möödumisel. Eestis on registreeritud 2217 L6e kategooria sõidukit ehk mopeedautot, mille omanikke muudatus mõjutab.

Samal ajal kui mopeedautodele tekib ülevaatuse kohustus, kaob see musta numbrimärgiga autodelt ehk vanasõidukitelt, mis on vanemad kui 70 aastat. „Musta numbrimärgiga autode ülalpidamine on meie tehnikaajaloo hoidmisel olulisel kohal ning neid kasutatakse liikluses väga harva. Osad autod on juba nii vanad, et tehnoülevaatusele viimine ei aita ohutusele kaasa, vaid hoopis lõhub autot. Vanasõidukina arvele saamine on juba praegu kõrgete nõudmiste järgi, mistõttu ei ole põhjust üle 70-aastaseid autosid tehnoülevaatusel edaspidi kontrollida,“ ütles Kuningas.

Vanasõidukina tunnustamise protseduuri käigus kontrollivad kaks asjatundjat muuhulgas põhjalikult ka sõiduki tehnonõuetele vastavust ning vanasõidukina tunnustamise akt on kehtiv 12 aastat. Iga 12 aasta möödudes tuleb sellisel sõidukil läbida uuesti vanasõidukina tunnustamine. Eestis on hetkel üle 70-aastaseid vanasõidukeid 146.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
5 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Priit
2 aastat tagasi

Nii kole ja hirmus, kui see ka ei tundu, siis ma olen selle idee poolt. Kuna igasugune kontroll puudub, siis on hetkel täiesti legaalne, et ilma piduriteta, või vildaka rooliga isend liikluses osaleb. Kindlustuse poolt olen ka. Miks? Kujuta ette, et keegi sõidab selle võrri-autoga teie masina puruks, ning tal pole raha maksta teie masina remondi eest, ning kohtutäituril pole talt midagi võtta ka. Mis siis? Selle jaoks liikluskindlustus ongi, et kaitsta kannatanud osapoolt, ning kaudselt ka süüdlast, kes ei pruugi omavahenditest suuta seda kahju hüvitada. Hinnad ülevaatusele võiksid tõesti madalamad olla, kui “päris autol”, aga kindlustuse hinna kujundavad selle… Loe rohkem »

Kummaline maailm
2 aastat tagasi

Mis järgmiseks? Kohustuslikule ülevaatusele suunata ka kõik mopeedid > jalgrattad > muruniidukid > lapsevankrid > kohviveskid > noad, kahvlid …?
Ning loomulikult rakendada kõigi nimetatud esemete suhtes ka kindlustuskohustust.

korda
2 aastat tagasi

Mis on kummalist, kui tavaliikluses sõiduk ka tehniselt kontrollitud peab olema? Sinu nimekirjast jalgrattale järgnevad pole mõhkugi naljakad ja kontrolli oma esemeid ise, rõõmuga. Ei tee ju paha seegi.

Taadu
2 aastat tagasi

Peaks /võiks maksta nagu mootorratas 20€

Arvaja
2 aastat tagasi

Palju see ülevaatus maksma hakkab?