Hiidlased algatasid petitsiooni minister Simsoni tagandamiseks

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Minister Kadri Simson parvlaeva Tiiu ristimisel Heltermaal 10. aprillil 2017. Foto: Urmas Lauri
Kuula artiklit, 5 minutit ja 15 sekundit
0:00 / 5:15
Rukkirahu kanali süvendamine oktoobris 2014. Foto: Urmas Lauri

Täna õhtul algatasid hiidlased petitsiooni, milles nõutakse minister Simsoni lahkumist.

„Majandus- ja taristuminister Kadri Simson ei ole suutnud tõrgeteta praamiühendust Hiiumaaga tagada ja peab ametist lahkuma,“ deklareeritakse petitsioonis.

Petitsioonis kirjeldatakse, et Hiiumaa majandus, töökohtade arv ja kogu muu areng on tihedalt seotud mandriga. Seetõttu on aastaringse stabiilse ühenduse tagamine Hiiumaa ja mandri vahel Eesti riigi jaoks enesestmõistetav kohustus. „Paraku ei ole riik selle kohustuse väärika täitmisega hakkama saanud paarikümne aasta jooksul,“ nenditakse petitsioonis ja tõdetakse: „Viimaste tõrgete põhjus ei ole olnud ilm, vaid lohakus ja hoolimatus.“

„Esiteks, on väga nukker tunne, et sellise asjaga peab tegelema Suurel Reedel,“ kommenteeris petitsiooni üks algatajaist Peep Lillemägi. „Aga sadade hiidlaste jaoks oli eile õhtul mure, kas nad pühadeks üldse koju saavad.“

„Saja miljoni eest telliti uued laevad, aga mured on vanad. Häbilugu,“ pole Hiiumaal ja Tallinnas tegutsev ettevõtja Peep Lillemägi Hiiumaa laevaliini olukorraga sugugi rahul ja selgitas, miks on petitsioon justnimelt ministri vastu suunatud: „Praegust olukorda ei oleks, kui novembri alguses mõõdetud Rukki kanali sügavusest oleks järeldused tehtud. Aega oli maa ja ilm, et süvendada, jää tuli alles jaanuari lõpus.“

Lillemägi sõnul püsivad Hiiumaa sadade töökohtadega plastitööstused püsti entusiasmist, ettevõtjad ei saa öösiti magada, ei tea, kas toodang saab mandrile või tooraine saarele. Sama olukord on ka toiduainetetööstusega.

„Töökohad on löögi all. Sajad töökohad,“ nentis Lillemägi. „Ettevõtlusminister räägib sellest, kuidas Hiiumaa inimestele ülikiiret internetti jagada, aga võiks huvi tunda, kas selleks ajaks saarel mõni inimene üldse on.“

„Ajalehed jõudsid märtsi alguse kriisi ajal saare postkastidesse ilmumisele järgneva päeva õhtuks,“ ütles ka ajakirja Eesti Majanduse Teataja omaniku ja peatoimetajana tegutsev Lillemägi.

„Tahaks tõesti loota, et kogu Eesti saab aru hiidlaste murest ja toetab meid,“ ärgitas Lillemägi ka mandriinimesi hiidlaste petitsioonile allkirju andma. „Tartu tselluloositehas on kauge tulevikumuusika, aga siin kodanikuühiskond juba tegutseb. Hiidlaste mured on reaalsed ja on kestnud aastaid.“

Lillemägi on enda sõnul demokraatiausku. „Usun, et need inimesed, keda on usaldatud valitsema, korraldama, otsustama, saavad oma tööga hakkama. Kui ei saa, tuleb märku anda,“ lausus Lillemägi. „Ja hiidlased on olnud väga kaua väga vaikselt, lihtsalt talunud, et saare asi. Aga see ei pea nii olema!“

Seoses sellega, et eile ei saanud Hiiumaa liini laevad madala merevee taseme tõttu tavapäraselt kurseerida, saarele sõitjad pidid taas tunde Rohuküla sadamas laevasabas ootama, saatis Hiiumaa vallavolikogu esimees Aivar Viidik märgukirja Lääne-Eesti valimispiirkonnast riigikokku valitud rahvaesindajaile. Viidiku sõnul on ta majandus- ja kommunikatsiooniminister Kadri Simsonilt küll abi palunud, kuid minister pole sellele regeerinud.

Minister Kadri Simson parvlaeva Tiiu ristimisel Heltermaal 10. aprillil 2017. Foto: Urmas Lauri

Petitsioon „Täna Hiiumaa, homme Eesti!“

Majandus- ja taristuminister Kadri Simson ei ole suutnud tõrgeteta praamiühendust Hiiumaaga tagada ja peab ametist lahkuma.

Hiiumaa majandus, töökohtade arv ja kogu muu areng on tihedalt seotud mandriga. Seetõttu on aastaringse stabiilse ühenduse tagamine Hiiumaa ja mandri vahel Eesti riigi jaoks enesestmõistetav kohustus. Paraku ei ole riik selle kohustuse väärika täitmisega hakkama saanud paarikümne aasta jooksul.

Viimaste tõrgete põhjus ei ole olnud ilm, vaid lohakus ja hoolimatus. Kogu märtsikuu on Hiiumaa ja mandri ühendus olnud suuresti häiritud. Rohkem kui nädala oli vedu suunatud “hädaliinile” Heltermaa-Virtsu, mis tähendas hiidlastele raha, aja ja närvide lisakulu. Lihavõtete eel langenud veetase tõi taas vedaja hoiatuse, et ühendus võib katkeda ja sajad inimesed pidid oma plaanid ringi tegema. Hiiumaa peredele tähendas see muret, kas saab koos olla pikalt kojutulekut kavandanud lähedastega.

Kõik see on juhtunud põhjusel, et eirati juba mullu novembri alguses Veeteede Ametile teada olnud fakti: Rukki kanali sügavus on langenud kriitilise tasemeni ja ei vasta selle veetee normile. Kolme kuu jooksul, mil oleks olnud võimalik süvendustöid teha, neid ei tehtud. Vähe sellest, alates eelmise aasta novembrist on Hiiumaa valla juhid korduvalt kutsunud majandus- ja taristuministrit Kadri Simsonit Hiiumaale, et parvlaevaliikluse probleemide ja lahenduste teemal arutada. Paraku ei ole ta saatnud ei tagasisidet ega reageerinud ka kutsele.

Leiame, et Hiiumaa ja mandri stabiilse ühenduse eest otseselt vastutav majandus- ja taristuminister Kadri Simson ei ole selle ülesandega hakkama saanud ja peab seetõttu oma metist lahkuma.

Kutsume kõiki Eesti inimesi hiidlasi toetama. Pääs koju ei tohi olla seotud murega, teadmatusega ja ülemääraste kuludega, mille on põhjustanud riigi saamatus. Toetades hiidlasi ja andes allkirja sellele nõudmisele, seisad ühtlasi selle eest, et homme ei räsi riiklik hoolimatus Sinu peret ja Sinu kodukohta.

Digiallkirjastatud avaldus postitage aadressil: hiiumaa.praamiyhendus@gmail.com

Petitsiooni saab alla laadida siit Täna Hiiumaa-allkirjaleht
.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
16 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Heinz
6 aastat tagasi

Tere õhtust kõigile ja kõigile, et ma olen ärimees ja ma pakun inimestele laene, kes vajavad laenu ja suudavad laenu tagasi maksta tähtaja jooksul, mis on sõlmitud igaüks, kes minuga ühendust võtab. 5000 € kuni 6 000 000 € iga isikliku taotluse korral ja ka ettevõtete jaoks. Võta minuga ühendust minu e-posti aadressiga ja saatke mulle oma aadress, et saaksin teie sõnumile vastata: ( hafenheinz8@gmail.com ) WhatsApp: +33756880734

Heinz
6 aastat tagasi

Tere daamid ja härrad!
Olen ärimees, kes pakub kiiret laenu vajavatele inimestele raha laene. See pakkumine on mõeldud Šveitsi elanikele ja suurtele ettevõtetele. Kodumaal 5 000 kuni 6 000 000 eurot kõigi taotluste puhul 3% -ga huvidest. Eraettevõtteid, äriettevõtteid ja muid, võtke mind oma e-posti aadressiga ühendust ja teil on oma murede lahendus. ( hafenheinz8@gmail.com ) WhatsApp: +33756880734

Heinz
6 aastat tagasi

Tere, kõik, et ma olen naine, kes pakub rahalisi laene kiireloomuliste vajadustega inimestele ja ühiskonnale, kes vajavad rahastamist. Võta minuga ühendust kogu laenutaotluse eest 5000 € -lt 6 000 000 € -ni. Lisateabe saamiseks võtke mind minu e-posti aadressiga: ( hafenheinz8@gmail.com ) WhatsApp: +33756880734

Heinz
6 aastat tagasi

Raha laenu pakkumine alates 5000 € kuni 6 000 000 € kõigile inimestele, kes vajavad ja saavad tagasi maksta. ( hafenheinz8@gmail.com ) WhatsApp: +33756880734

Heinz
6 aastat tagasi

Kõigile inimestele, kes vajavad raha laenu, pakun teile oma projekti realiseerimiseks 5000 € kuni 6 000 000 €. ( hafenheinz8@gmail.com ) WhatsApp: +33756880734

hiidlane
6 aastat tagasi

Laevafirma soovitab saarelt lahkuda varem??? Kes keda lolliks peab? Saare elanik on alati enne arstile tulekut, enne reisi mandri mingist punktist varem kodust lahkunud. 21.sajandil ette aimata, et reisid 5tunni asemel 15tundi koos ootamistega(lisakulude ja muude kaasnevate probleemidega)kestavad on ikka kuradima raske. No nii sooviks, et sellises ülesõidukorralduse -ja asjade käigus saaks kannatada vastutajad ise. Ehk paneks midagi ajus liikuma, vo. leiaks isegi mõni oma südame üles! Olin ise eilne reisija nö.22.00 praamile, saarelt mandrile(mis väljus küll 22.30,kuigi praam oli eelnevalt juba sadamas). Laadimise hetkeni ei tule ei kaptenilt ega kuskilt mujalt mingit informatsiooni, milliselt marsuudil kavatsetakse sõita .Mitte keegi… Loe rohkem »

inimene maalt
6 aastat tagasi

No mida on võimalik muuta paremaks ja mida aitab lahendada teie soov minister tagandada. Uus hakkaks asjadega tutvuma ja nn. kussi end viima ja kas siis sellest merevesi tõuseks ning mured laheneksid. Olukord pole Simsoni tekitatud vaid hoopis pikema ajalooga.Tehke parem sarjamise asemel asjalikke ettepanekuid.

Arvos
6 aastat tagasi
Reply to  inimene maalt

Tegemata töö. Kui inimene ei saa oma tööga hakkama, tuleb tal seda endale teadvustada ja lahkuda.

pätitsoon
6 aastat tagasi

see ju eelmise sotsialisti pask, saite leedost lahti, võtsite liiga suure suutäie nüüd pead liivas ja süüdistate teisi

Samuti hiidlane
6 aastat tagasi

Kelle kõrvad selle kampaania tagant paistavad? Oravate loomulikult.

Peep Lillemägi on üle 20a reformierakondlane, kurikuulsa LIBERALISMI AKADEEMIA MTÜ juhatuse liige (endine Rosimannuse kontor) jne.

Samuti hiidlane
6 aastat tagasi

Mingisugune seltskond on alustanud hiidlaste nime taha varjudes häbematut rünnakut ministri vastu.
Kas allkirjakogujad ei oska lugeda:
Tööde planeerimiseks on vaja vee erikasutusluba, taotluse selleks on veeteede amet juba esitanud keskkonnaministeeriumile. Lisaks tuleb koostada tööde tingimused ja projekt, kuulutada välja hange jne. Seetõttu saab öelda, et tööd on riigil plaanis 2018. aasta teisel poolel. Majandus-ja kommunikatsiooniministeeriumi kinnitusel on töödeks planeeritud ka vajalik raha, vahendas pressiesindaja.

Viimati tehti Rukki kanalis traalimistöid 2016. aasta oktoobris.
(LE 16. jaan. 2018)