Kirdetuul puhub suured laevad kai äärde

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Kuvatud 3 pilti, galeriis pilte: 11

Saaremaa laevaärimees Vjatšeslav Leedo pakkus kolmapäeval, kui suured parvlaevad madala veetaseme tõttu enam Hiiumaa liinil sõita ei saanud, appi Rohukülas kai ääres seisvat parvlaeva Kõrgelaid.

Saaremaa Laevakompanii juhatuse esimees Tõnis Rihvk ütles, et nad tegid kolmapäeval TS Laevadele ettepaneku, et kai ääres seisev Kõrgelaid võiks oma sõsarlaevale Harilaiule hiidlaste vedamisel appi minna. „Meeskond oleks valmis Kõrgelaiuga paari tunni jooksul liinile sõitma,” kinnitas Rihvk.

„Nad ei pidanud vajalikuks,” nentis Rihvk eile keskpäeval. „Ametlikku vastust pole siiani.”

TS Laevade juht Kaido Padar ütles Lääne Elule, et laevafirma planeerib oma tegevust muutuvais ilmaoludes tunni kaupa. „Elame praegu tund korraga,” ütles Padar. „Võib-olla pöördume selle juurde [Saaremaa Laevakompaniilt parvlaeva Kõrgelaid prahtimise] tagasi.”

Rihvki sõnul kaup liialt suure rahasumma taha kinni ei jäänud. „Me ei jõudnudki rahani,” ütles Rihvk ja kinnitas ka Padar.

TS Laevade juht ütles, et riigifirmal on Saaremaa Laevakompaniiga hea koostöö. „Neil on kindlasti suur kogemus, kuidas madala veetaseme ja tormiga toimetada,” lausus Padar.

Parvlaev Kõrgelaid oleks Rihvki sõnul lahendus, mis madala veetaseme korral aitaks Hiiumaa liinilaeva käigus hoida.

Hiidlased hädas

Kolmapäeva lõuna paiku peatas Hiiumaa liinil toimetav TS Laevad merevee madala taseme tõttu Rohuküla ja Heltermaa vahel parvlaeva Regula kurseerimise. Virtsu–Kuivastu liinilt toodi Hiiumaa liinile hullemast päästma Harilaid, mis sõitis öö läbi. Rohuküla sadama juurde kasvas hiigelpikk autokolonn.

Ilma vastu ei saa, teavad mere taga elavad hiidlased, kes neljapäeva ennelõunal kannatlikult ootasid, millal laev neid koju viib. Neljapäeva lõunaks oli veetase mõnevõrra tõusnud. Järjekord oli ajaks, mil esimese reisi tegi parvlaev Regula, veninud 16–18-tunniseks.

Reede keskpäeval oli Rohuküla sadamast kõik soovijad Hiiumaale veetud, liinil olid vabagraafiku alusel parvlaevad St. Ola ja Regula, Rohukülas oli stardivalmis ka Harilaid.

Reedene ilmateade ei lubanud nädala lõpuks midagi head. Oodata on kirdetuult tugevusega kuni 23 m/s. See puhuks veetaseme veelgi madalamaks, siis tuleb taas peatada Regula ja St. Ola liiklus ning Hiiumaa ja mandri vahet saab sõita vaid madala süvisega Harilaid.

Reedel kella kolmeks päeval oli merevee tase langenud 48 sentimeetrini alla keskmise ning TTÜ meresüsteemide instituudi prognoosi kohaselt langeb meri järgmise 12 tunni jooksul veel vähemalt 10 cm võrra. Kell 15.30 jäigi St. Ola kai äärde ning teda tuli asendama Harilaid.

„Palume reisijatel arvestada, et ootejärjekorrad sadamates võivad kujuneda väga pikaks,” hoiatas Tallinna Sadama pressiesindaja Sirle Arro.

Reede pärastlõunal jäi kai äärde merevee tõusu ootama esimesena St Ola, mõne aja pärast lisandus talle ka Regula. Liini jäi teenindama vaid Harilaid. Kõrgelaidu TS Laevad abiks ei soovinud.


Madal meri on laevaliiklust ka varem takistanud

Madal veetase seiskas laevaliikluse mandri ja Hiiumaa vahel 29. jaanuaril 2014. Veetase oli toona Rohukülas 78 ja Virtsus 84 sentimeetrit alla keskmise.

Kriitiliselt madalale langes merevee tase Väinameres 18. märtsil 2013. Päeva lõpuks oli tase Rohukülas 73cm alla keskmise. Parvlaev Regula lõpetas reisid, kui vesi oli 55 cm keskmisest madalam, parvlaeva Muhumaa selline tase veel liinilt ei tõrjunud.

Sellesarnane seis valitses Rohuküla–Heltermaa veeteel ka 2010. aasta jaanuaris, mil laevaliiklus oli madala veetaseme tõttu kohati täiesti katkenud ja häiritud paari nädala jooksul.


Laid-tüüpi parvlaevad

  • Saaremaa Laevakompanii jäälõhkuja-tüüpi parvlaevad Harilaid ja Kõrgelaid võtavad peale 200 reisijat ja 30 autot.
  • Harilaid (ehitatud Riias 1985) on prahitud TS Laevadele, teenindamaks Saaremaa liini, praegu abiks Hiiumaa liinil.
  • Kõrgelaid (ehitatud Riias 1987) teenindas Triigi–Sõru liini. Praegu seisab Rohuküla sadamas.

Kirdetuul puhub mere madalaks

Merefüüsik Tarmo Soomere sõnul on sügisene vee taandumine Eesti rannikul tingitud õhuvoogude muutustest Läänemerel – kui varem andsid sügiseti piirkonnas tooni tugevad edela- ja loodetuuled, siis nüüd puhub aina sagedamini kõvasti just ida- ja kirdesuunast.

Soomere märkis, et tavaliselt puhuvad tugevad tormituuled ida ja kirde poolt kevadisel ajal. Seda on märgata eriti Väinamerel, kui parvlaevadel on vahel madala veeseisu tõttu raskusi mandrilt kas Hiiumaale või Vormsi sõitmisega.


Fotod: Urmas Lauri

Harilaid (urmas lauri) (6)Kõrgelaid (urmas lauri) (5)Regula ja St Ola (urmas lauri) (1)St Ola (urmas lauri) (5)

Laevasaba Rohukülas (urmas lauri) (1)

Laevasaba Rohukülas (urmas lauri) (2)

Laevasaba Rohukülas (urmas lauri) (3)

Laevasaba Rohukülas (urmas lauri) (4)

Laevasaba Rohukülas (urmas lauri) (5)

Laevasaba Rohukülas (urmas lauri) (6)

Laevasaba Rohukülas (urmas lauri) (1)

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments