Külas Tamperes. Erakogu
Aprilli lõpus käisid 15 Läänemaa ühisgümnaasiumi (LÜG-i) õpilast ja kuus õpetajat Soomes Tamperes külas oma esimesel sõpruskoolil, milleks on Tampereen Yhteiskoulun Lukio ehk TYK. Osaleti nende koolitundides ja ühistel ettevõtmistel.
Alguse sai kõik 2015. aaasta novembris, mil LÜG-is käis neli Tampere õpetajat, kes olid siin meie inglise keele õpetaja Katja Mokhovikova kutsel. Tollal pandi alus edaspidiseks, nii et 2016 kevadel toimus juba LÜG-i visiit, kuid sedapuhku läksid õpetajad koos õpilastega. Kohal oldi küll vaid kaka päeva (27.– 30. aprill), aga selle ajaga jõuti palju teha ja näha.
TYK on kool, mis on meie mõistes samuti puhas gümnaasium nagu LÜG, kuid mitu korda suurem – õpilasi on 850. Erandlik on see kool loovainete kallaku poolest (selliseid gümnaasiume on Soomes kaks), seal saab süvitsi õppida kõike teatriga seonduvat (ka valgustust ja heli), muusika loomist, laulu ja pillimängu, tantsu, filmitegemist jne, mistõttu on kooli konkurss ja sisse saavad vaid parimad. Riigieksamite tulemuste põhjal on tegemist väga tugeva kooliga – esikahekümnest pole kunagi välja langetud.
Meie õpilased elasid Soome õpilaste peredes, nii saavad sõprussuhted kiiremini alguse ja see on õpilaste jaoks soodne. Eestlased on ka ise võõrustajad, kui soomlased siia tulevad. See on vana hea tava. Esimene õhtu pärast kohalejõudmist kulus tutvumisele.
Järgmine päev oli tihe ja algas ajalookonverentsiga. Selleks olid mõlema kooli õpilased teinud kodus põhjalikke ettevalmistusi ajaloo- ja inglise keele õpetajate juhendamisel. Ettekanded olid Soome ja Eesti lähiajaloost (20. sajand), keskendudes kahe riigi ajaloo ühisosale, näiteks Soome televisioon Eestis, laulev revolutsioon, soomepoisid jne. Kokku esitati kümme ettekannet: viis eestlastelt, viis soomlastelt. Õpilaskonverentsi võib nimetada rahvusvaheliseks, osales kaks riiki ja toimus kõik inglise keeles. Ettekanded olid huvitavad ja harivad, pikitud huumoriga. Iga ettekande järel oli küsimuste ja kommentaaride voor, kuulajaid-huvilisi oli auditoorium täis. Enamikule oli selline konverents esmane kogemus ja proovilepanek.
Sama päeva õhtul saadi osa võõrustajate aastasündmusest – koolimuusikalist. See on taas miski, mis meid ja neid ühendab, sest muusikalitraditsiooniga koole pole palju. Kuna Tampere kool on palju suurem ja nende koolisüsteem teistsugune, siis valmis suur osa muusikali n-ö kursuste käigus. Kuna muusikali lavastaja ja lavakunstiõpetaja Marietta Kunnas on suur Shakespeare’i austaja ja aprillis möödus 400 aastat suurmehe surmast, siis oli libreto aluseks valitud „Romeo ja Julia”. Muusika olid kirjutanud õpilased ja kandsid selle ka ise laval ette. Solistid ja koor esitasid tantsunumbreid ja laule. Kostüümidki olid õpilaste endi õmmeldud. Laval käis kokku sadakond õpilast.
Järgmisel päeval andsid meie õpilased ülevaate meie kooli muusikalist „Valeühendus”, näidates ka videokatkendeid. Kummaline oli see, et kuigi nii erinevad muusikalid, oli neis sarnasusi. Seejärel toimus Eesti õpetajate ette valmistatud Kuldvillak, kus teemadeks olid loodus, ajalugu, kirjandus ja teater, kunst ja varia. Moodustati segavõistkonnad (igas grupis oli mõlema kooli õpilasi) ja muidugi toimus kõik taas inglise keeles. Mäng pakkus väljakutseid ja tekitas palju elevust. Mõni vastus oli teada küll emakeeles, aga vastama pidi inglise keeles.
Seejärel toimus Soome õpilaste organiseeritud orienteerumismäng Tampere linnas ja õhtul oli lõpupidu, kus lust ei tahtnud vaibuda. Oli näha, et julgusest ja näitlejameisterlikkusest polnud puudu kummagi kooli õpilastel ning keelebarjääri ei mingit – tehti etüüde ja mängiti loovaid mänge, ka selliseid.
Õpetajad jõudsid nende päevade jooksul teha ka tulevikuplaane, sest sügisel oodatakse Soome õpilasi külla Läänemaa ühisgümnaasiumisse. Päevad Tamperes olid sisukad ning tihedad ja loodetavasti oli see pikaajalise sõpruse ilus algus.