Ridala Offroad 2014. Foto: Arvo Tarmula
Nädalavahetusel toimus Ridala vallas maasturite võidusõit Ridala Offroad 2014. 28.-29. juunil peetud võistlustel võeti mõõtu neljas erinevas masinaklassis. Rajal kihutasid ET1 ja ET2 maasturid, veokid ja maastikukulgurid.
Oli see vast sõit! Mehed panid autodega künka otsast pea ees alla, kabiinis ulatus vesi peaaegu kaelani, siis jälle kallakust üles, rehvid üleni mulla ja liiva sisse vajunud, ning ikka edasi. Oli veel hästi, kui edasi sai. Mõnes kohas muutus veesilm kihisevaks mudapudruks ja seal seisid võistlusmasinad üksteise sabas kinni. Juhid ja nende paarimehed sumasid nabani mudas, paarimees kinnitas mõne puu külge vintsimisvaieri ja läks tõmbamiseks.
Mõnikord läks paarkümmend minutit aega, enne kui kaldale jõuti. Nii müttasid mehed ja masinad kolm tundi jutti. Vahepeal tuli paljudel ka mootorit putitada või puruks läinud osi tervemate vastu vahetada. Ringrajal toimuva võidukihutamisega on offroad’i-võistlustel vähe ühist, kuigi mõnel siledal ja kuival lõigukesel annavad mehed hoolega gaasi.
Eestis on taolist võistlust korraldatud juba 15 aastat ja esimest korda peeti Läänemaal Eesti meistrivõistluste etapp Ridala Offroad 2014. Ridala valla Panga küla vanas liivakarjääris olid korraldajad Ridala maasturiklubist palju vaeva näinud võistlusraja ettevalmistamisega. Nende rõõmuks jäid kohale sõitnud võistlejad oludega rahul. Eestlastele pakkusid konkurentsi külalised Lätimaalt. Nemad ei olnud kiidusõnadega kitsid.
„Esmased hinnangud on olnud positiivsed, kuid las natuke settib, siis kuuleb juba analüüsivamat arvamust,” jäi ettevõtmise hing Matis Trei ise tagasihoidlikuks. „Eks siis paistab, kas ka järgmisel aastal seda võistlust teeme.”
Ridala au kõrgel
Laupäeval peeti esmalt kvalifikatsioonisõidud ET1 ja ET2 masinaklassis. ET1 klassi kuuluvad originaalvälimusega maasturid ja kiiremat ringiaega näitas põlvalaste Toomas Landi ja Oliver Landi (esimese onupoeg) Toyota LJ70.
ET2 klassis, kus mehed konstrueerivad ise võistlusmasinad kokku ja kus eriti rehvide kallal muudatusi tehakse, oli kiireim viljandlaste Romet Elmaste ja Kalmer Valki masin. Teist ringiaega näitas Ridala paar Matis Trei ja Tauno Riibak. Trei on eelnevatel aastatel ET2 eelkäija TR2 klassis neljal korral Eesti meistriks tulnud ja pühapäevane teine stardipositsioon tekitas võidulootusi.
Esimene võitja selgus ATV klassis. Kõigi masinaklasside radade pikkus oli ligi 2,5 kilomeetrit. ATV klassi võistlus kestis kaks tundi.
Esikolmik koosnes kogenud meestest. Võitis viljandlane Kaido Vahtramäe 11 ringiga. Ringiga jäi maha Tarvastu mees Peep Juust ja kahe ringiga Tarmo Traagel Põlvast.
Esimest korda ATVga võistlussõitu teinud Ridala mees, täpsemalt Panga külas elav Silver Pipenberg kulges võistlustrassil tasa ja targu. Läbitud viie ringiga sai ta seitsme mehe konkurentsis viienda koha.
Veokite sõidu starti rivistus kaheksa masinat. Kahe ja poole tunnise jõuproovi parimas ei tekkinud kordagi kahtlust. Toomas Landi ja Oliver Landi GAZ66 kihutas ning kui vaja, siis ka roomas kõigi takistuste kiuste ülejäänud konkurentide eest minema. Ka ülejäänud esikolmiku ekipaažid sõitsid GAZ66ga.
Raja äärde kogunenud publiku rõõmuks võitsid teise koha Ridala mehed Raivo Kruusman ja Tiit Kaljuveer. Kruusman andis iga õnneliku künkale jõudmise korral või ringi lõpetades uljalt signaali, mis pani omakorda publiku hõiskama.
„Signaal käib asja juurde,”muigas Kruusman pärast sõitu. „Sõidu ja kohaga olen rahul, sest Põlva mehed on praegu tõesti veidi paremad.”
Paarimees Tiit Kaljuveer säras teise koha tõttu silmanähtavalt. „Hästi läks, ainult et mina pidin üsna palju vintsima.”
Vintsimine tähendabki vaieri abil masina mudast väljatõmbamist, paarimees saab siin rohkem vatti kui juht. Kolmas koht kuulus tallinlastele Tiit Tegurile ja Alar Liisvälile (samuti GAZ66).
Korraldamismured kurnasid
Pühapäevases ET1 masinaklassis startis 3-tunnisele sõidule 19 sõidukit. Toomas Land ja Oliver Land lausa lendasid teistega võrreldes mööda trassi minema. Kaks esimest ringi ei kuulutanud neile mingit kurja, kuid siis nad kadusid pildilt ligi poolteiseks tunniks. Kogu selle aja putitasid nad mootorit.
„Võistlesime selle autoga esimest korda, aga veest läbisõitu ei jõudnud katsetada. Elektroonika sai märjaks,” seletas finišis siiski seitsmenda koha kätte võidelnud Toomas Land. „Kui natuke veel putitame, tuleb sellest Toyotast äge pill. Ridala rada sobib sellele autole väga hästi.”
Sõiduvõit kuulus Jelgava meeskonnale. Armands Apsitis, Agnis Asmis ja Jurgis Vilcans sõitsid Nissan Patroliga. Ka teine koht viidi Lätimaale. Riialastest abielupaar Vadims Seleckis ja Sanita Selecka sõitsid Suzuki EVOga. Kolmas koht läks Viljandisse – Joel Purga ja Priit Aavasalu (Toyota Land Cruiser).
Sitkelt võitlesid Ridala mehed Avo Kurisman ja Egon Kasepõld (Nissan Patrol). Tasuks 7. koht.
ETV2 masinaklassi stardist pääsesid Matis Trei ja Tanno Riibak hästi minema. Ligi poolteist tundi läbisid nad tihedalt liidrite kannul, pääsesid hetkeks juhtimagi, aga siis jättis Trei ootamatult masina seisma.
„Tekkisid jalakrambid, ei suutnud edasi sõita. Võib-olla võistluste ettevalmistamine ja organiseerimine imes energiast tühjaks, paar viimast ööd jäi uneaeg väga napiks,” arvas sõidumees ise.
Kümmekonna minuti pärast Ridala mehed küll jätkasid, kuid peatselt ütles vett saanud elektroonika üles. Pärast pikka putitamist suutsid nad poolelioleva ringi siiski läbida, ent siis suundusid boksi. Kokkuvõttes kuulus neile üheksa masina konkurentsis viies koht. Võitsid Aruküla mehed Kalev Teesalu ja Sven Kuik. 2 koht: Tarvo Klaasimäe, Kiur Ojala (Saue, Tartu), 3. koht: Vallo Sassi, Sven Lebert (Riisipere).
Järgmine meistrivõistluste etapp toimub augustis Valgamaal Jaanikese orus.