Eelmise aasta „Ära saa tünni!“ kampaania jätkub ka sellel aastal koostöös Maanteeameti Tarbijakaitseameti ning Maksu- ja Tolliametiga. Eesmärk on tarbijat teadvustada kasutatud auto ostuga seotud riskidest. Kampaania raames saab häid nõuandeid, kuidas ennast ebaausate automüüjate eest kaitsta ning mida peaks silmas pidama, kui hakata kasutatud autot ostma.
Lisaks tarbijatele suunatud kampaaniale kontrollib Maanteeamet koostöös Tarbijakitseameti ning Maksu- ja Tolliametiga kasutatud autode turul tehtavaid tehinguid põhjalikumalt, seda eriti kallimate luksusautode puhul. Põhjalikum kontroll aitab kasutatud autode turgu korrastada, vähendades käibemaksupettusi ning ebaausaid tehinguid.
Üsna levinud on petuskeemid, kus füüsilisest isikust automüüjad proovivad jätta muljet, nagu esindaksid nad automüügiga tegelevat ettevõtet. Petuskeem selgub alles ostu-müügilepingu sõlmimisel, kus müüjaks on hoopis keegi kolmas isik. See tähendab, et tegelikult ei jää automüüjast ühtegi jälge. Sellistel puhkudel suunavad petturid auto ostja ka Maanteeameti registreerimiseelsele ülevaatusele autot ise esitama. „Ostes sõiduki, mis ei ole registreerimiseelset ülevaatust läbinud, võib uut omanikku Maanteeametis tabada ebameeldiv üllatus – registreerimistoimingu tegemine võib venida kuni 30 päeva või ei saa seda sootuks üldse Eestis registrisse kanda,“ selgitas Maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra.
Kasutatud auto ostul on suureks abiks Maanteeameti e-teeninduses hiljuti avatud võimalus kontrollida sõiduki andmeid ja ajalugu. Selle jaoks on vaja teada sõiduki VIN-koodi ja registreerimismärki, kuna nende koos kasutamisel näeb lisaks sõiduki andmetele ja piirangutele ka kindlustusjuhtumeid. Selle toimingu kasutamine e-teeninduses annab tulevasele autoostjale võimaluse kontrollida, kas VIN-kood ja registreerimismärk üldse kattuvad. On ette tulnud juhuseid, kus auto müügikuulutusele on märgitud teise sarnase ja vähe kobedama ajalooga auto VIN-kood, et ostjat petta. Lisaks saab klient kontrollida, kas autoga on juhtunud liikluskindlustuskahjudega avariid ning kui palju on autol omanikke olnud.
Maanteeameti, Tarbijakaitseameti ning Maksu- ja Tolliameti ühiskampaaniaga „Ära saa tünni“ saab põhjalikumalt tutvuda lehel. Seal on välja toodud soovitused, millele pöörata tähelepanu sõiduki kontrollimisel, millised on levinud müügitaktikad ning mida peaks silmas pidama autot müüva ettevõtte puhul.