Maablogi: Kuidas saavad mahetoidu kätte taanlased, britid, sakslased…?

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Mahetoit Eesti ökopoes. Foto: Tiit Koha
Mahetoit Eesti ökopoes. Foto: Tiit Koha

Kuidas läheb mahetoidul Taanis, Suurbritannias, Saksamaal ja Itaalias, kirjutatakse Maablogis. Riike ühendab mahetoidu hea kättesaadavus supermarketitest, selgub TNS Emori koostatud ülevaatest.
Taanis mahetoidu müügikasv toitlustuses

Taanis nagu ka teistes põhjamaariikides müüakse suurem osa mahetoitu tarbijatele läbi jaekettide: supermarketite, discounterite ja kaubamajade. Läbi tavajaekaubanduse müüdi 2012. aastal mahetooteid 5,5 miljardi Taani krooni eest ja võrreldes 2011. kasvas müük 0,5%. Aastal 2012 tuli läbi talupoodide, otse tootjalt tarbijale skeemide, turgude ja tervisepoodide vaid 8,6% mahetoodete käibest ning 2,5% läbi muude kanalite. Nn dicounterite müük moodustab 36% kogu mahetoodete müügist ja on jätkuvalt kõige tähtsam mahetoodete müügikanal.

Eriti suur mahetoidu müügikasv Taanis on aset leidnud toitlustuses – kahe viimase aastaga 67%. See suundumus süveneb järgnevatel aastatel veelgi, sest Taani on seadnud eesmärgiks, et avaliku sektori toitlustuses kasutatakse 2020. aastal 60% ulatuses mahetoorainet.
Suurbritannias armastatakse veebist tellida

Soil Association’i andmetel annavad Suurbritannias lõviosa mahetoodete käibest jaeketid (71%). Muud kauplused annavad 15% käibest. Järgnevad tarbijaringid, otse tootjalt tarbijale skeemid ja kojukanne, mis loovad ligikaudu 11% mahetoodete käibest. Väiksema osatähtsusega on talupoed ja turud (2%) ning toitlustus (1%).

Järjest enam populaarsust koguvad online-müügikanalid ja mahetoodetele spetsialiseerunud väikepoed, mis pakuvad mugavat ja kiiret ostuvõimalust. Interneti teel müüakse Suurbritannias mahetooteid 4,1 miljoni naela eest nädalas.

2012. aastal langes seitsme peamise jaeketi mahetoodete müük 3,8%, kuid jaekettide online-müük tõusis 4,1%. Otse tootjalt tarbijani skeemide ja kojukande jaemüük tõusis 4,4%. Kojukandele spetsialiseerunud Ocado, Abel&Cole ja Riverfordi müük tõusis koguni 10,3%. Otse tootjalt tarbijale skeemide ja kojukande osatähtsus mahetoodete jaemüügis on kasvanud 2004. aasta 2,6%-lt 10,6%-le 2012. aastal.
Saksamaal levinud suured mahepoed

Saksamaal on Organic-Market.Info kohaselt 684 spetsialiseerunud mahepoodi ja supermarketit pinnaga vähemalt 200 ruutmeetrit, lisaks veel ligikaudu 83 Vitalia tervisetoodete poodi.

2012. aastat iseloomustab mahetoodete kaubanduspinna jätkuv laienemine. Mahesupermarketite ja spetsialiseeritud ökopoodide kaubanduspind kasvas 2012. aastal võrreldes 2011. aastaga 9%.

Ligikaudu pool (53%) kõigist mahesupermarketitest ja mahepoodidest kuulub ketti, kus on vähemalt 5 müügikohta. 18 maheketist 11 avas 2012. aastal vähemalt ühe uue poe. Organic-Market.Info kohaselt on kogu mahekettide kaubanduspind 187 700 ruutmeetrit, mis teeb poe keskmiseks suuruseks 520 ruutmeetrit.
Itaalia maheturg kasvab supermarketite toel

Itaalia statistikaameti ISMEA andmetel tõusis mahetoodete müük Itaalia supermarketites 2012. aastal 6,1%. Enamik mahetoitu müüakse supermarketites, järgnevad spetsialiseeritud poed ja kohalikud farmid. Mahetoodete kättesaadavuse suurenemine supermarketites on üks peamisi põhjuseid, miks Itaalia maheturg on kasvanud.

Siiski ei saa supermarketid olla ainukeseks jaotuskanaliks, sest Itaalia tarbijad eelistavad ikka traditsioonilisi poode või otse kohalikelt farmeritelt ostmist. Itaalias on ligikaudu 1000 poodi, mis on spetsialiseerunud mahetoidule, 2/3 neist asuvad riigi põhjaosas.

Põllumajandusministeeriumi tellimusel viis mahetoidu turu-uuringu läbi TNS EMOR.

Eve Ader, mahepõllumajanduse büroo peaspetsialist

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments