Aidi Vallik: Kui tunnuslause kaotab eristusvõime

Riina Tobias

riina.tobias@gmail.com

Iga kord, kui ütleme nüüd „Haapsalus on hea”, reklaamime Reformierakonda, tõdeb kirjanik Aidi Vallik.

Selle aasta juunis kaevati kohtusse maailmakuulus telestaar Oprah — selle eest, et ta kasutas oma ajakirja ja blogi reklaamimiseks ühe nõustamisfirma tunnuslauset „Own your power”. Samalaadsetest kohtuasjadest maailmas on kuulda olnud varemgi, näiteks Euroopa kohtusse välja jõudnud vaidlus Nestle ja Marsi vahel tunnuslause (osa) „Have a break” pärast.

Erinevalt maailmakaliibriga äri– ja meediagigantidest, kes oma reklaamtunnuste kaitsmiseks ei kõhkle kohtu kaudu suuri kahjunõudeid esitamast, ei näi Haapsalu linn oma tunnuslause „Haapsalus on hea” poliitilist kaaperdamist isegi eriti pahaks panevat. Mis see siis on, mõeldakse ja öeldakse, Haapsalus ju ongi hea, Luik ja Sukles räägivad ju jumala tõtt. Nagu on jumala õige ka soovitus oma võimeid maksimaalselt hallata „(Own your power”) või väikest vaheaega pidada („Have a break”).

Tunnuslausetega on selline lugu, et need ei ole vanasõnad (kuigi mõnel juhul võivad ka olla) või kõnekäänud või käibetõed, mida igamees igas kontekstis vabalt pruukida võib.

Tunnuslause ehk võõrapäraselt slõugan (slogan ingl. k.) on reklaamieesmärgil kasutatav, samas kontekstis samal kujul korratav lause, mis nõnda kinnistatakse teatud kindla ettevõtte, meediategelase või kohanime juurde ja mis sagedasel kasutamisel hakkab mõjuma reklaamiinstrumendina. Tunnuslause toimib umbes samadel alustel kui kogu ülejäänud firma– või tootesümbolid: logod jms. „Sa oled seda väärt,” „Vötame mönuga”, „Ehtne ja hea”, „Heade mõtete linn” jne, ja rohkem polegi vaja öelda, ajus on seosed loodud ja me teame ka ilma täpsustava infota, et tegemist on just selle firma, toote või linnaga — tingimusel, et see seos on juba sisse töötatud varasemal reklaamitegemisel.

Tunnuslause väärtuseks on seega tema eristusvõime. Kui konkreetse objekti sissetöötatud tunnuslauset kasutada äkki mõne teise objekti reklaamimiseks, siis juhul, kui see jõuab laiadesse massidesse, on see tunnuslause esimese objekti tunnuslausena pöördumatult kahjustatud. Täpselt nagu nüüd me (st avalikkus) enam ei tea, kas „Haapsalus on hea” reklaamib Haapsalut või Reformierakonna Haapsalu rakukest.

Äri– ja meediamaailma suurustest erinevalt on Haapsalu linnal oma tunnuslause patendiametis registreerimata, see tähendab kaitsmata, ja see tähendab, et kohtusse oma tunnuslause õigusi jalule seadma linn minna ei saa. Nüüd võib muidugi küsida, miks on registreerimata ja milline linnavalitsus selle tegemata jättis. Aga isegi kui „Haapsalus on hea” oleks registreeritud, peaks initsiatiiv selle kohtuasja algatamises olema meie oma linnavalitsuse käes… ja tegemist oleks sellisel juhul ju olukorraga, kus linnapea peaks kohtusse minema sisult iseenese ja oma koduerakonna vastu, mis on absurd.

Kui nende asjade peale mõtlen, siis tundub linna tunnuslause kasutamine oma nimekirja valimisreklaamina üsna teadlik küüniline samm, mille eesmärk oli kasutada juba sissetöötatud, positiivseid seoseid tekitavat ja reklaamiväärtuslikku materjali valimistel eelise saamiseks teiste nimekirjade ees, kes esitlesid end uute ja veel kinnistumata motode all. Seda enam, et otsesed kahjulikud tagajärjed linnavõimule või Reformierakonnale pole säärases juriidiliselt igatpidi korrektses, kuid moraalselt mädas lahenduses kuidagi ennustatavad.

Õigupoolest näitab niisugune toimimine linna juhtiva erakonna poolt mentaalses plaanis lihtsalt suhtumist, mis ei ole kõige ilusam. See näitab suhtumist linnakodanike ühisvarasse, milleks linna reklaamlause kahtlemata on. See näitab suhtumist, mille kohaselt võib seda ühisvara julgelt kasutada ja ära kasutada linna juhtiva erakonna ja isikute huvides.

Linna tunnuslause on linna ja linna kodanike vara, ühine ja üldsusele kuuluv reklaamikapital. Moto „Haapsalus on hea” all end äsja reklaaminud valimisnimekiri on selle tunnuslause eristusvõimet oluliselt kahjustanud, sest selle lausega seostatav objekt ei ole enam ühemõtteline ja lause pole seega linna reklaamina enam kasutuskõlblik. Iga kord järgmiste aastate jooksul, kui ütleme eetris või plakatil „Haapsalus on hea”, mõtleme ja reklaamime nüüd Reformierakonda Haapsalus. Aga linnale uue tunnuslause välja– ja ülestöötamine nõuab taas mitu aastat.


Aidi Vallik,
kirjanik

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
36 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
max
11 aastat tagasi

Sellele Heidile ei tasu siin midagi selgitada. Kui pea on tühi, siis ta on tühi. Selliseid oli, on ja jääb.

Heidi
11 aastat tagasi
Reply to  max

…”vox clamantis in deserto”…

eelmisele
11 aastat tagasi
Reply to  Heidi

et see erudeeritud antiinimene oma vibelemisest ei väsi

Heidi
11 aastat tagasi
Reply to  eelmisele

Ei väsi! Aga armas emakeel pole siin vist soovitatav, kuna tekitab pingeid ja mittemöistmist?
Kergem on end väljendada arstide “emakeeles,” kuna teemaks ju Linnapea-arst Urmas Suklese sönakasutus?
…”damnant, quod non intelligunt”…

**ll**
11 aastat tagasi

Irooniline on asja juures see, et ka artikkel mis selle kommentaari tekitas, on kirjutatud Apple arvutiga.

**ll**
11 aastat tagasi

Gen ja Heidi on ses suhtes ehe näide keskmisest valijast. Ei jaga matsu ei demokraatiast, eetikast, seadustest, ega seeläbi ka isiklikust vastutusest ühiskonna ees. Nad lihtsalt tarbivad kõike mis läigib ja on populaarne. Antud hetlel tarbivad nad showd nimega KOV valimised 2013. Täiesti teisejärguline selliste valimistetarbijate jaoks see mis on asja sisu/mõte/kasu/tulemus. Ehedalt illustreerib seda mentaliteeti kommentaar, kus preili avastab, et nr 1. kaubamärk maailmas on Apple, mis on tootnud ka tema kasutuses oleva arvuti. Selliseid valikuid tegev inimene lihtsalt ei saa teha valesid valikuid. Kui Tema arvab, et Sukles on hea, siis nii ongi. Haapsalu linn ja selle maine… Loe rohkem »

Heidi
11 aastat tagasi
Reply to  **ll**

Hea “nimetu poliitiline valgustaja”
Linnapea Urmas Sukles pole veel Haapsalu linna omanik, nagu oli seda Magnus Gabriel De la Gardie (1622-1686), sestap ainult Tema heaolu ja positiivne suhtumine ei peaks küll linna mainesse puutuma… Vaba riik, demokraatia! Koguge möttekaaslased ja väljendage avalikult oma pahameelt, näiteks Linnavalitsuse ees! Tuleksin heameelega vaatama, kui suur Teie “enamus” ka on!!!

**ll**
11 aastat tagasi
Reply to  Heidi

Teemas ikka püsite? Kas Te üldse aru saate millest artikkel räägib? Ehk ma selgitan. Härrased Sukles ja Luik lasevad Teil (eeldan, et olete linnakodanik, seega maksumaksja) praegu(poliitilise välirelkaami keelu ajal) maksta välireklaami eest, mille nad kaaperdasid Haapsalu linna kodanikelt. Andes linna tunnuslausele “Haapsalus on hea.” reformierakonna kampaaniaplakatitel uue sisu.

Te kaitsete tulihingeliselt praegu tegelasi, kes Teie raha eest, jokk skeemi abil, lasevad Teil endid tagasi valida ametikohale mis eeldab ausust ja hoolivust. Kellest need tegelased(peale iseenda) selliselt käitudes hoolivad? Teist igatahes mitte. Kas teile ei tundu, et teid petetakse? Kas Te saate aru, et see ei ole aus?

Mõelge.

Heidi
11 aastat tagasi
Reply to  **ll**

Aitäh selgituste eest!!! Ei usu, et linnakodanik-valija oleks nii rumal, et “sellise sööda koos konksuga alla neelab???” Küllap on ka teisi parameetreid, millega kandidaate ja nende tegevust-tegemata jätmisi hinnatakse…
See selgub juba 21.päeva pärast!!!
Kannatlikku ja pikka meelt Teile, lp **II** ja valijatele: KÖIK VALIMA!!!

Heidile
11 aastat tagasi
Reply to  Heidi

Jutt, kulla Heidi, ei käi sellest, kui tark või rumal on valija, vaid sellest, kui eetilised ja seadusekuulekad on kodanikud Luik ja Sukles.

NT
11 aastat tagasi

Suklesega on Haapsalu hea!

Gen.
11 aastat tagasi

Aga just see,kui mõni firma (huvigrupp,inimene) taotleb ainuõigust mingile tavatõele,fraasile,sõnale, on taunimist väärt. Nii et kui hr. Sukles oma valimisreklaamis kasutab Haapsalu elu kohta tavaväljendit,pole see selle väljendi ebaseaduslik kuritarvitamine- nii on õigus oma arvamust igaühel väljendada. Aga valimiste tulemused on ette teada- Sukles jätkab linnapeana. Üks põhjustest on see,et ta pole ülbe ja kuulab ära ka inimese,kes tänaval vastu juhtub….

Nähvits
11 aastat tagasi
Reply to  Gen.

Genka võta teadmiseks, et ei valita Suklest, vaid volikogu. Kõrgem võimukandja kohalikul tasandil on aga just volikogu. Aga reform ei ole juba palju aastaid volikogus absoluutset enamust saanud, siis tähendab see seda, et tuleb tal otsida mängukaaslast või kaaslasi, kes temaga on nõus koostööd tegema. Ja siis läheb lehma kauplemiseks, kes eelkõige volikogu esimehe kandidaadiks, kes linnapea kandidaadiks ja neid persoone hakkab volikogu arutama. Ei ole see Genka nii lihtne, et sa valid Suklese ja kohe tema parts linnapea. Siis peab ta veel volikgu ees head nägu tegema, kui ta seda oskab ja selle pealt slajase valimise tulemusena ehk tekib… Loe rohkem »

Püha Gen.
11 aastat tagasi
Reply to  Gen.

Hr/Pr Gen. Ma kadestan Teid, et Teil on niivõrd palju usku. Seda, mida praeguses ühiskonnas vajaka jääb. Kadestan, et Teis on meelekindlust väita, et Tema Majesteet, Fra Mare kuninglik kõrgus, härra doktor Sukles pole üldse ülbe, kohe absoluutselt mitte ja kõnetab ka iga parmu ja täid, keda ta eales linnatänaval kohtab. Ja otseloomulikult võtab nende arvamust igal võimalusel arvesse Haapsallu linnajuhtimise ainuvastutavas, terviskahjustavas ning alatasutatud ränkraskes töös. Elagu Sukles, Luik ja Nende Püha Meeskond, kellesse saame uskuda nii enne kui ka peale valimisi. Seda igavesest ajast igavesti. Aamen.

Heidi
11 aastat tagasi

Aitäh öpetamast! Enamuse-vähemuse suhe selgub ilmselt peale valimisi!
PS! Kahju,et mul pole au teada, keda nimeliselt tänada…
Öpetajaid, öppejöude, targemaid olen alati tänanud…

Heidile
11 aastat tagasi

Olgu, see on sinu arvamus. Enamus sinuga ei nõustu, kuid suurte tähtede kasutamine kommentaariumis on võrdväärne karjumisega. Nii et veelkord, Heidi – lõpeta karjumine.

Heidi
11 aastat tagasi

Kindlasti on!!! Läheme koos!!!

Heidi
11 aastat tagasi

Aitäh! Ma ei karju… Haapsalu “KAUBAMÄRK” on möeldud-kirjutatud kujundliku omadussönana!!!
Väga öige tähelepanek, ME EI PEAGI VALIMA kaubamärke, loosungeid ja udujutte!!!
Möelgem OMA PEAGA ja TEHKEM ISE ÖIGED VALIKUD!!!
“TARK ÖPIB TEISTE, RUMAL OMA VIGADEST… kui öpib???”

**ll**
11 aastat tagasi
Reply to  Heidi

Kuulge, see ei ole enam normaalne. Sukles ei ole ju Haapsalu kaubamärk. Ega ka tunnuslause. Teil on midagi päris sassis, isegi kui te “kujundlikult” püüate mõelda. Targa ja rumala õppimismeetoditest on teil ka (antud kontekstis) päris äraspidine arusaam tekkinud. Äkki lasete Dr. Suklesel endal vererõhku mõõta, või tableti välja kirjutada. Ehk on abiks.

oh seda vaimuhämarust
11 aastat tagasi
Reply to  Heidi

Selleks peab olema kas veel süüta, noor või parandamatult dementne (mõlemal juhul vabandatav!), et ülistada poliitikas üht persooni ning anda talle niivõrd odav epiteet, nagu seda on “kaubamärk”. Austet Heidi, soovitan teil lahti võtta mõni neutraalne demokraatia õpik. Neid on raamatukogus tuhandeid. Alustada võib nt Aristotelese käsitlusest. Sealt saate end kui peeglist vaadata, saades oma isikukultuslikule lähenemisele kinnituse.

PEE-ESS!
Aga tähelepaneku eest 10 punkti: KAUBAMÄRK = SUKLES = VALGE DAAM = SAVISAAR

Heidi
11 aastat tagasi

Aitäh Teilegi, koolitarkust pole kunagi palju… Öppimine pole ka mulle kunagi vastumeelt olnud!!! Kahju, et “ükski öpetaja” ei ole öppinud veel oma nime kirutama??? Tahaksin nimepidi tänada ja kasvöi kohe “tarkade klubisse” öppima-konsultatsioonidele tulla…
PS! Sain just teada, et “kaubamärk” nr 1 maailmas “Apple”, on ka minu laual!!! Soovisin oma Apple Macbook sülearvutile “palju önne!!!”

Heidile
11 aastat tagasi
Reply to  Heidi

Kas need kolmekordsed küsi- ja hüüumärgid on pärit Waldorfist????? Peaasi et süda on õige koha peal ja muru maitseb, tühja neist kirjavahemärkidest!!!!!

Heidi
11 aastat tagasi

EESTLANE on MAAILMAMEISTER oma rahva kirumisel!!! Fakt!!!
PALUN KANDIDEERIGE ISE, lp “kommentaatorid…”
Kuulaksin-loeksin huviga teie valimisprogramme, kauneid omadussönu kodulinnale ja imetleksin praktilisi tegusid…
Usun, et URMAS SUKLESELE pole valimistulemused ka “eluküsimus,” nagu Hamletile: “Olla vöi mitte olla…”
SUKLES on sama tugev “kaubamärk,” nagu “VALGE DAAM” vöi SAVISAAR Tallinnas!!!
PS! “SUURI LAEVU” saadab ikka kajakate kisa…

Ära karju, Heidi!
11 aastat tagasi
Reply to  Heidi

Coca-Cola on veelgi tugevam kaubamärk. So what? Kas me peame valima kaubamärki või inimest, kes ka tegelikult hooliks ja suudaks ausaks jääda?

dik
11 aastat tagasi
Reply to  Heidi

No on Teil ikka võrdlus. SUKLES=Valge Daam=SAVISAAR. Heal meelel paneksin Valge Daami Vana Toomaga paari ja annaks neile rahu, Sukles ja Savisaar sobiks sinna juurde isameesteks. Juhtide vahetusest tõuseks kasu mõlemale “suurlinnale”. Pole neist diktaatorimõõtu ihalevatest isevalitsejatest kunagi midagi head tõusnud

Heidile
11 aastat tagasi
Reply to  Heidi

Kajakate kisa saadab haisvaid kalapaate.