Sügisel käisin õhinal uudistamas Wiedemanni tänava vastrenoveeritud koolimaja. See oli põnev, nostalgiat ja uhkust täis avastusretk, sest kunagi lõpetasin seal Haapalu Wiedemanni gümnaasiumi (HWG).
Sel sügisel ei olnud see enam sama kool, ent arvasin siiski tajuvat, et HWG moodustab sellest ühe olulise osa ja et ta elab sellisena uue kuue saanud majas edasi.
Lugedes aga viimastel päevadel Lääne Elus ilmunud arvamusi ja jälgides nende kommentaare lendude nummerdamise teemal, avastasin üllatuseks, et paljude meelest on HWG osa uues asutuses vähetähtis ja mainimist mitteväärt.
Näib ilmselge, et lendude lugemine endise Haapsalu gümnaasiumi (HG) arvestuse kohaselt tähistab tõika, et uus kool peab end nimelt HG järglaseks.
Kui aga väidame Läänemaa ühisgümnaasiumi (LÜG) olevat mitme endise kooli põhjal ellu kutsutud, siis kuidas saab tema lende lugeda neist vaid ühe, olgugi et kõige soliidsema arvestust mööda? Miks siis mitte parema võimaluse puudumisel teha õppeasutuse üksmeelsema ja sujuvama toimimise nimel õiglasena näiv kompromiss ning nullist pihta hakata? Ehk siis küsiksin nõnda: kas HWGd peetakse uue kooli mainimisväärseks osaks?
Austatud proua Ilumäe kirjutas oma arvamuses nõnda: „Tegelikult on tegemist vana(de) kooli(de) jätkamisega vanas renoveeritud majas.” Kas HWGd nähakse tõesti ainult sulgudes?
Järjepidevus on mõistagi oluline märksõna, ent leian, et see on võimeline püsima ka lendude nullist lugemise korral, hõlmates just tänu sellisele nummerdusele ka suuremat pinda. Kas ei piisa sellest, et õpetajad ja õppijad näevad kooli erinevate eellaste näol tema ajalugu ulatuvat aastakümnete taha? Et nad tunnevad ja teadvustavad, et nemad on kogu selle väärika ajaloo edasiviijad natuke uues ning ühtesulanud vormis?
Järjepidevus seisab ju sisus, mitte numbris: teame, et jätkame eri austatud eelkäijate tööd. Ega lendude nullist lugemine tähenda Haapsalu hariduselu algusest alustamist.
Tõsiasi on, et tunneksin HG arvestuse järgi lende lugeva kooliga väga väikest sidet. Tema väärika ajaloo üle saab Haapsalu ja Eesti elanikuna muidugi uhkust tunda, kuid mis muu peaks mind selle kooliga siduma? Ma ei ole tema vilistlane, minu lennu number sisaldab selles õppeasutuses hoopis teisel ajal koolis käinud mulle täiesti tundmata inimesi. Mul pole põhjust osa võtta selle kooli tegevusest ega tunda lähemat huvi tema käekäigu vastu.
Tühja minust, ma ei ole üksi mingi näitaja, kuid ma ei ole ju kaugeltki ainus HWG vilistlane. Kuidas teised meie hulgast HG lende jätkava kooliga suhestuksid?
Soovin jõudu LÜGi personalile ja õppijaile esimese õppeaasta lõpusirgel. Carpe diem!
Mari Kald
HWG 10. lend
Marega nõus.
alati tasub hoida seda,mis eelnevalt hinnaline olnud…,kui see kõik meile nii palju tähendab.
Häbi on seda kõike lugeda. Kui vana on Eesti Vabariik? Kahju, et inimesed aru ei saa Läänemaa Ühisgümnaasiumi järjepidevusest.
Minu ettepanek on selline: Võiksime mõelda mitte ainult “uuest” Läänemaa Ühisgümnaasiumist, vaid gümnaasiumihariduse andmisest Haapsalus üldse. Vilistlased, olenemata sellest, millisel ajal ja millise gümnaasiumi nad Haapsalus lõpetasid, on kõik Haapsalu gümnaasiumivilistlased. Mina olen Haapsalu Gümnaasiumi 54.lennu vilistlane, seega vilistlane HG 54. Haapsalu Wiedwmanni Gümnaasiumi (näiteks) 15.lennu lõpetanu on HWG 15; tänavu kevadel Läänemaa Ühisgümnaasiumi lõpetaja saab olema LÜG 1.
LÜG 1 vilistlased on Haapsalus juba olnud. Ehkki gümnaasiumil muudeti nimesid juba enne sõda, pole usutav, et Läänemaa Ühisgümnaasiumit ükski lend ei lõpetanud. Kui mitte homme, siis kaugemas tulevikus ja teises kontekstis (mil tänaseid LÜG-i lõpetajaid nime ja nägupidi enam ei tunta), tekib taolisest dubleerimisest paras segadus.
naljakas on lugeda, et kõik tahavad kangesti moodsalt eristuda. olen käinud läbi kõik eestikeelsed koolid Haapsalus, alates tänasest algkoolist, Wiedemanni tänava 8 klassilisest koolist (ka siis avati vastselt) ning ka Kuuse tänava gümnaasiumist. kas ma peaksin nüüd rinna kummi ajama ning nõutama endale kõikide erinevate koolide eraldi lendude numeratsiooni? lihtne vastus on ei, sest sisuliselt on tegemist ühtse haridustempliga linnas ning ühtne järjepidevus pristsis välja kõikidest koolidest ühtemoodi. haridust kui väärtust on antud siin linnas järjepidevalt ning seda seost lõhkuda mõtetult ainuüksi sellepärast, et tehti koolimajas remonti ning koondati rahvastiku vähenemise olude sunnil gümnaasiumiosa ühe katuse alla, on kuidagi mõistmatu.… Loe rohkem »
Oma kooli ajalugu võiks ikka tunda HWG tekkis 8-klassilisest koolist, mis omakorda eraldati Haapsalu Gümnaasiumist (endisest Läänemaa Ühisgümnaasiumist).
23.02. 1964 kolis Haapsalu 1. Keskkool Kuuse tänava uude koolimajja.
Wiedemanni tänavasse jäi Haapsalu 2. Keskkool. Haapsalu 1. Keskkoolist eraldus uus 8-klassiline kool, mis esialgu asus Ehte ja hiljem Wiedemanni tänavas.