Avalik kiri Haapsalu volikogu liikmetele
Reedel, 29. septembril toimuvale Haapsalu volikogu istungile esitas linnapea Urmas Sukles ettepaneku, et Haapsalu linn osaleks MTÜs Harjumaa ühistranspordikeskus. Sellega nõustudes annaksime linna ja kogu Lääne maakonna avaliku bussiliikluse ja Vormsi parvlaevaliikluse korraldamise Harju maakonnale.
Kutsun teid üles mitte liituma Harjumaa ühistranspordikeskusega! Liitumise asemel kutsun teid asutama Läänemaa ühistranspordikeskuse, et saaksime ise bussiliikluse üle otsustada.
Meie oma ühistranspordikeskuse eeliseks on paindlikkus — teades oma elanike sõiduvajadusi, saame pakkuda sobilikku liikumisvõimalust. Saame välja arendada sõidujagamis-ja kogukonnateenuseid, korraldada õpilastransporti ja erivajadustega inimeste sõite.
Haldusreformi üks mõte on tugevdada kohalikke omavalitsusi, anda neile juurde õigusi, vastutust ja raha. Ühistransport on ääretult oluline avalik teenus linna ja eriti maa elanikele. 2016. aastal kasutas Läänemaa bussiliine üle 600 000 reisija. Oma ühistranspordikeskuse abil on võimalik pakkuda veel paremat ja kättesaadavamat ühistransporti kui seni. See ongi haldusreformi mõte – kohalikud saavad ise otsustada ja korraldada vajalikke teenuseid.
Pärast maavalitsuste tegevuse lõpetamist soovib riik ühistranspordi korraldamiseüle anda valdadele ja linnadele tingimusel, et nad teevad seda ühiselt. Maavalitsus, mis praegu korraldab Läänemaa avalikku bussi- ja Vormsi parvlaevavedu, lõpetab tegevuse 31. detsembril 2017. Riik annab kehtivad liiniveolepingud koos bussifirmadele teenuse eest makstava rahaga üle olemasolevale või uuele ühistranspordikeskusele. Läänemaal kulub avalike bussiliinide tellimiseks aastas pisut üle 1 miljoni euro riigieelarve raha. Lisaks sellele antakse riigieelarvest ühistranspordikeskusele majandamiskulu 2,3 senti liinikimomeetri kohta. Läänemaal oleks see 2018. aastal 28 359 eurot (1,23 milj lkm).
Linnavalitsusele on esitatud kaks alternatiivset tulude-kulude prognoosi, mille järgi peaksid Haapsalu, Lääne-Nigula ja Vormsi Läänemaa ühistranspordikeskuse ülalpidamiseks kulutama aastas kokku 19 026 – 25 931 eurot.
Riik on nõus andma ühistranspordikeskusele 10 000 eurot stardiraha. Tingimuseks on, et ühistranspordikeskus on asutatud ning toetuse taotlus majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile esitanud hiljemalt 15. novembriks.
Lääne-Nigula ja Vormsi volikogud on käitunud mõistvalt ja ootavad meie volikogu otsust. Haapsalul kui maakonnakeskuse volikogul lasub suur vastutus. Reedesel istungil võtame vastu otsuse, millel on väga otsene ja pikaajaline mõjumeie maakonna elanikele, õpilastele, eriajadustega inimestele ja külalistele. See otsus puudutab ja mõjutab tuhandeid tänaseid ja potentsiaalseid bussireisijaid.
Meil on võimalus asutada MTÜ Läänemaa ühistranspordikeskus, et arendada välja väga hea, paindlik ja kaasaegne teenusterves Lääne maakonnas. Sellega kaasnev vastutus on meile jõukohane. Esmalt on see hoolimine oma elanike eest.
Merle Mäesalu
Haapsalu volikogu liige, VL Meie Inimesed
Merle Mäesalu kirjas on üks oluline viga : Volikogule esitas eelnõu Haapsalu Linnavalitsus, mitte Urmas Sukles ! Linnavalitsus arutas pikalt seda teemat ning võttes aluseks Läänemaa Omavalitsusliidu Eestseisuse ühehäälse otsuse, Kullamaa Volikogu otsuse, Ridala volikogu protokollilise otsuse ning mitmete koosolekute arutelude tulemuse, esitaski sellise eelnõu. Haapsalu linnavalitsus arvestab tegelikku olukorda, mis ei soosi väikeste keskuste teket, oma naabrite seisukohti, maavanema seisukohta ning seetõttu ei ole meil võimalik ja ka põhjust teistsugust eelnõud volikokku esitada. Kahjuks on antud teema üleval enne valimisi ning kuna ” Meie Inimeste” valimiskampaania põhimõte on kõike head , mis Haapsalus on tehtud ja ka tegemisel, halvustada… Loe rohkem »
Hr Urmas Sukles! Läänemaa Omavalitsuste Eestseisuse liikmetel puudusid volikogudelt saadud volitused otsustada kogu Läänemaa puudutava olulise otsuse vastuvõtmist peale Ridala ja Kullamaa Vallavolikogu, seega on LOVL eestseisuse otsus õigustühine. Isegi tänasese seisuga pole nimetatud LOVL eestseisuse protokolli LOVL veebilehel avalikustatud, millised olid need argumendid, mille alusel Harjumaaga Ühistranspordikeskusega ühinemise otsus tehti. Teie arvamuses toodud seisukoht “tegelik olukord ei soosi väikeste keskuste tekkimist” ei ole pädev ja ei arvesta võimalust korraldada Läänemaa bussi- ja veetransporti kohalikke olusid kõige paremini tundvate inimetega ja vajadust kiiresti reageerida kohalike elanike transpordivajadustele ja seda eriti Vormsi laevaliinil, kus talve perioodil olud Vormsi liinil muutuvad tundidega.… Loe rohkem »
Lugupeetud härra Kallemets. Kas maavanem Neeme Suur, Merle Mäesalu, Külliki Kübar, Pärnu ja Harju ÜTK juhid ei ole Teie arvates bussiliiklluse spetsialistid? Nendega, minu arvates bussiliiklusest palju teadvate inimestega oleme me kohtunud ja arutanud variante mitmel-setmel korral nii linnavalitsuses kui omavalitsusliidus. Haapsalu linnavalitsus on oma arvamuse kujundanud nende kohtumiste alusel, kusjuures meie jaoks ei ole vallavanemate ühine arvamus “õigustühine “! Oleme arvestanud just tegelikke asjaolusid ning need on tugevalt kaldu selles suunas, et mitte teha oma väike, 1,5 töötajaga, keskusekene.
Hr Urmas Sukles! Kordagi pole arutelu teemaks olnud Vormsi liinil veetranspordi korraldamine ja pole arutellu kaasatud Vormsi valla esindajaid. Ei saa LOVL ühistranspordi korraldamist otsustsada ilma Vormsi Vallavolikogu ja Vallavalitsuse esindajate osavõtuta kuigi Vormsi vald pole LOVL-i liige. Ikkagi miks ei korralda Prangli liini Harjumaa ÜTK? Lisaks veel üks väike kuid oluline asjaolu Harjumaa liinide aastamaht ca 6,5 milj lkm, mida korraldab 9 ametnikku ja Läänemaa liinide maht tänase seisuga 1,7 milj lkm ja korraldab 1,4 töökoormusega ametnikku. Kahjuks ei usu Harjumaa ÜTK tegevjuhi seisukohta, et Läänemaa liinide lisandumisel töökoormuse suurenemisel ametnikke juurde ei võeta. Lisaks veel üks asjaolu, kui… Loe rohkem »
Hr Urmas Sukles! Vähetähtis pole argument, et Läänemaa ÜTK tekkivad 1,5 töökohta jäävad Läänemaale ja Läänemaa omavalitsuste poolt makstav ÜTK osamaks jääb samuti Läänemaa ühistranspordi korraldamiseks, mitte ei laeku Harjumaaa ÜTK-le. Kas on teda mitu ametikohta EV valitsuse lubaduse alusel viia ministeeriumite ja ametite töökohad Haapsalu ja Läänemaale ning mitu ametikohta juurde tekib? Samal ajal anname käest minimaalsegi võimaluse töökohtade tekkimiseks Haapsalu linnas, mis peaks olema Haapsalu linnapea otsene huvi või pole seda?
Lugupidamisega
Mati Kallemets
Sukles tuleb Haapsalust eemal hoida,Ta tahab ainult halba Ühistransport jäägu maakonna otsustada.
See on väga õige suhtumine. Ja kuna transport on meile sama vajalik, nagu igapäevane vesi ja leib, siis peaksime ise hästi toime tulema, oma st läänemaalaste vajadusi arvestades. Ei peaks sõltuma teisest maakonnast elu- ja oluliste küsimuste langetamisel. Meeleldi pakuksin ka ennast tööle loodavasse MTÜ-sse Läänemaa ühistranspordikeskus.