Rooma Klubi: Eesti kohal tumeneb pilv nimega Rail Balticu uus otsetrass

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Eesti kohal tumeneb pilv nimega Rail Balticu uus otsetrass. Praegu on kooskõlastusringil eelnõu, millega ratifitseeritakse kokkulepe see otsetrass läbi kõige ja kõigi ikkagi ellu viia. Hoolimata sellest, et otsetrassi järele pole mitte mingit vajadust, hoolimata veel paljudest aspektidest. Võimud võtavad rahvale aastakümneteks kurnava rahalise koorma. Eesti Rooma Klubi väljendab oma seisukohta juures oleva avaldusega.

Eesti Rooma Klubi avaldus

RailBaltica3. märtsil 2017 saatis minister Kadri Simson kooskõlastusringile Rail Balticu (RB) uue otsetrassina arendamise valitsuste vahelise kokkuleppe ratifitseerimise seaduse eelnõu, taotledes selle menetlemist kiirkorras. Ilmne on valitsuse kavatsus ratifitseerida leping veel enne, kui valmivad tasuvusuuring ja Riigikontrolli audit projekti senise kulgemise hindamiseks.

Eesti Rooma Klubi ja paljud kodanikud ning kodanikuühendused on korduvalt juhtinud tähelepanu ja esitanud küsimusi nii Rail Balticu üldise kontseptsiooni kui ka selle mitmete aspektide kohta (vt. ERK avaldus nov. 2016). Seda eriti pärast aastal 2011 valitsuse salastatud motiividel tehtud otsust rajada RB uuele otsetrassile.

Rõhutame veelkord peamist:

1. Praegune RB majandusliku tasuvuse hinnang on vajalik, kuid ebapiisav. See saab anda vastuse, millistel eeldustel osutub Rail Baltic kasumlikuks, kuid ei sisalda pädevat prognoosi nende eelduste realiseerumise kohta. Ebaselge on projekti rahastamine. On ülimalt tõenäoline, et Eestile toob see kaasa ülisuure rahalise koormuse aastakümneteks.

2. RB planeerimisel ei ole järgitud riigile kohustuslikke Århusi konventsiooni nõudeid. Keskkonnamõjude hinnang on puudulik. Näiteks on analüüsimata mõju veerežiimile, mis kaasneb uue trassiga kümnete kilomeetrite laiuse ribana. Täielikult on käsitlemata ehitusmaavarade vajaduse hiigelsuure tõusu mõju kogu Eesti loodusele.

3. Täiesti tegemata on tähtsaim – prognoos sotsiaalsete mõjude kohta nii trassi piirkonna elanikkonnale kui kogu Eesti rahvale. Seejuures nõuab hindamist ka sadade juurteta inimeste lisandumise tähendus ühiskonnale, kelle kodupaigad hävitatakse jäädavalt.

4. Senise teadmise ja terve mõistuse põhjal on järeldus ühene – Rail Baltic kiirraudteena uuel trassil on projekti väga tõenäoline läbikukkumine ja avaliku raha raiskamine. Samas on võimalusi RB rajamiseks Eesti arengut toetavais variantides, kuid neid keeldub valitsus analüüsimast.

Eesti Rooma Klubi peab lubamatuks sellist voluntaristlikku riigivastutuse väärkasutust Eestile elutähtsate otsuste langetamisel. Eesti ja Euroopa Liidu kodanikena nõuame protsessi kohest peatamist, kuni on saadud selged ja ammendavad vastused, mis hajutaksid kahtluse avaliku raha kasutamisest ulatusliku sotsiaalmajandusliku ja keskkonnakahju tekitamiseks.

Oleme veendunud, et selliste autoriteetsete institutsioonide nagu Eesti Vabariigi President, Teaduste Akadeemia ja Rektorite Nõukogu seisukohavõtud annavad otsustajatele ja üldsusele olulise lisaväärtusega argumente.

Märgime, et kui Riigikogu ratifitseerib ülal nimetatud kokkuleppe, kasutab Eesti Rooma Klubi Århusi konventsiooniga antud õigust pöörduda kohtusse sundimaks riiki täitma talle seadustega pandud kohustusi.

Andres Tarand, Eesti Rooma Klubi President

11. aprill 2017 Tallinnas

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
10 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
arvestage ka sellega
7 aastat tagasi

kui rail baltik peaks tulema , ei ole mõttet vinguda ,et arstiabi on halvenenud jne olemasolev raudtee on miinuses , kes karateerib et rail baltik on plussis?ja niipalju kui mina olen aru saanud siis see raudtee ei kuulu eestile , vaid saksamaale, rail baltik ehitatakse ju sakslaste rahaga , nagu niigi igaüks teab siis tasuta lõunaid ei ole olemas, sakslased ehitavad siia rail baltiku oma rahadega ja eestimal elavad sibid songivad eestimaa üles ,et ehitada muldkeha kuhu peale rail baltik ehitatakse , tundub et osa eestis elavatest inimestest siiani mõtlemisega 17-18 sajandis kinni.

oh jaa
7 aastat tagasi

lisaks saame rongitee avamisel KINGITUSEKS terve hunniku noori VAVILISI PLIIATSEID kellest sakslane soovib kiirkorras vabaneda ! ilusat kevadet teile kodanikud

issandjumal
7 aastat tagasi

venelastel ei ole mingit probleemi minutitega see rail baltik hävitada

kes veel ei teadnud
7 aastat tagasi

Et mõnedel riikidel on satelliitnavigatsiooni (GPS) hävitamise võimekus, tuuakse süsteem maapeale. Ühe osa maapealsest süsteemist moodustavad spets tehnoloogiaga varustatud ja vajalikus kohas asuvad raudteed. Eesti olemasolevad trassid ei kõlba, tuleb rajada uus sobivasse kohta.

sisisev luik
7 aastat tagasi

oii kus varrrrastaks isegi!!! a no kes mind kuulab ma suht sisutyhi suleline JOKKK

kolmas silm
7 aastat tagasi

need jevroopa künnimehed võistlevad kellel kallim masin ja sirgem vagu, aga tegelt on vaja ripakil rahad füüri panna, siin perifeerias hea võimalus neid mahinatsioone ellu viia, kohalike kvislingite kaasabil

uskmatu+toomas
7 aastat tagasi

Lugupeetud Andres Tarand kas tõesti usud,et saate NATO kindralite vastu kohtus võidu ??

juss
7 aastat tagasi
Reply to  uskmatu+toomas

Mis see nato siia puutub?

Mina
7 aastat tagasi
Reply to  juss

Ilmselgelt sõjalistel kaalutlustel tehtav projekt.

2. kodanik
7 aastat tagasi
Reply to  Mina

Millist olulist kasu see NATO-le annaks?