<
„Ajujahi” finaali jõudsid pingutuste järel ka gümnaasiumiõpilased Läänemaalt.
Enne finaalsalvestust märkasin Tallinna telemaja lähedal asuvas parklas vanemat naist, kes meeleolukalt lehvitas vastusõitvate autode poole kontrastsetes toonides Sprayprinteri logo.
Banketisaal Eesti Rahvusringhäälingu esimesel korrusel oli iseenesest lihtne – ruumi täitsid rohelised lauad, mida ümbritsesid ettevõtlike nägudega isikud. „Ajujahti” propageerivad postrid peitsid hulgalist seinapinda.
Leidsin sisenedes kohe Läänemaa ettevõtlustalendid – Karel Nappuse ja Markus Lemberi – tegemas rahva seas endale ja oma start–up’ile promo. Finaalieelne ärevus kumas kõigi finalistide näost.
Kellaseierite liikudes kutsuti rahvas saali. Publik pandi istuma. Nagu plaksutava rahvamassiga saadetele kohane, tehti ka „Ajujahi” pealtvaatajaile kiire „õige-publiku-koolitus”. Mida kõvemini plaksutada, seda parem.
Mõned minutid enne eetrisse minekut jõudis jaole ka saatejuht Kristo Elias, kes tundus nii nagu finalistidki olevat kerges ärevuses. Järsku kostis kuskilt nurgast: „30 sekundit eetrini!” Selle peale vaibus jutuvada saalis kui vitsaga löödult. Prožektorid tegid viimased hullumeelsed pöörded, algajad ettevõtjad tegid rahustavad hingetõmbed ning saatejuht võttis positsiooni kaamerate ees sisse.
„5!” kõlas jällegi umbmäärasest asukohast ja tõsi, kohe kustusid tuled ning viie sekundi pärast kostis saatesarja tunnusmeloodia. „Ajujahi” finaalsaade oli alanud.
Kui jõudis kätte meie stuudioruumi eetriaeg, kutsuti Levoni meeskond kaamerate pilgu alla. Markus Lember lubas žürii ette tuua üllatuse valminud prototüübi näol, mis pidavat ootuste kohaselt toimima. Noored tundusid olevat enesekindlad.
Otse-eetris žürii ees olles kumas aga enesekindlaist nägudest ka pisut närvikõdi. Meeskonnal oli aega žürii pahviks lüüa vaid minut. Selle kestel tutvustas Lember lühidalt hiljutist tehnoloogilist läbimurret, mis võimaldas visualiseerida meloodiat ning teha kindlaks, kas laulma õppiv inimene saab soovitud noodile pihta või mitte.
Noorte esimeseks katsetuseks sai armastatud lastelaul „Rongisõit”, mis tekitas nii žürii liikmete kui ka publiku seas lõbustatud turtsatusi.
Minuti möödudes jõudis kätte žürii liikmete küsimuste voor, millest selgus, et Lember ei näe Levoni turgu mitte ainult koolide ja eratarbijate, vaid ka vangide ja kõnehäirete käes kannatavate inimeste käes. Nappuse sõnul saab tänu tehnilisele läbimurdele liikuda edasi palju stabiilsemalt ja tempokamalt.
Järgnes žürii hinnang. Üldiselt peeti Levoni nõrkuseks aeglast tootearendust ja lubatust aeglasemat progressi. Ometi nähakse just Levonil kolme finalisti seas kõige suuremat potentsiaali. Ka turgu tunnetatakse nende arvates hästi.
Järgnes saatesarja favoriidi Sprayprinteri tiimi kord. Žürii ette liikuv meeskond võttis südamete sulatamiseks kaasa mudilase, kellele anti otsustava minuti jooksul võimalus demonstreerida Spraypinterit, lastes tütarlapsel printida tasapinnale ükssarviku sarv.
Žürii küsimustest selgub, et ettevõte on jõudnud juba välismeediasse ning suutnud veenda ka kliente endale raha andma. Ühe žüriiliikme sõnul on see verstapost, kuhu ei jõua paljud start–up’id isegi mitte paari aastaga.
Žürii kommentaaride põhjal peetakse meeskonna tugevuseks seniseid tellimusi, valmis toodet ja tohutut enesekindlust. Enesekindluses nähakse võimalust edukalt liikuda läbi ülikeeruka tootearenduse, kuid probleemiks peetakse suurtest lubadustest kinnipidamist.
Kolmanda finalisti Foxcademy finaalivorm oli hea. Žürii ette mindi enesekindlalt, esitledes kiire tugevustest pulbitsev kokkuvõte. Tuli välja, et kahe kuuga on vallutatud 13 protsenti Eesti turust.
Žürii pidas tehtud edusamme märkimisväärseks ja muljetavaldavaks, kogu saatesarja vältel nägi aga probleemi selles, kas ettevõte keskendub sisule või platvormile.
Finalistid lõid trumbid lauale. Järgnesid piinarikkad minutid ning kolme tugevama tiimi seas võis näha motoorset rahutust kõikvõimalikel viisidel – kes väristas jalga, kes kõigutas vaevumärgatavalt oma ülakeha… Ka pealtvaatajate südamed tundusid tavapärasest sagedamini põksuvat, hoides pöialt oma lemmikvõistkonnale.
Lõpuks jõudsid kohale žürii liikmed. Kannatus viimase piirini viidud, venitati „Ajujahi” 9. hooaja võitja väljakuulutamisega, kuid lõpuks avaldati nimi: „Sprayprinter!”
Publik plahvatas, rahvasummast kostsid hõiked ning aplaus mattis võiduvõistkonna tänusõnad. Foxcademy noormehed tundusid olevat kohutavalt löödud. Ka Levoni tiim ei paistnud ülemäära õnnelik. Esikoha omanik Sprayprinter sai 20 000, teisele kohale asetunud Foxcademy 10 000 ning kolmanda koha saavutanud Levon 6000 eurot.
Läänemaa tiim: Aleksandra Varnaeva(vasakult), Markus Lember, Taavi Raidma, Karel Nappus ja Priidu Paomets. ERR
Väga tubli saavutus!