Veeteede amet pani sel sügisel Harilaiu, Rukkirahu ja ka Hiiumaa Sõru tuletornidesse LED-tehnoloogial töötavad sektorlaternad, mis on seni kasutatustest võimsama valgustugevusega ja seega meresõitjatele paremini nähtavad.
Uue konstruktsiooniga LED-laternad tagavad ka eri värvi sektorite järsud selgete piiridega üleminekud, mis on sektortulede puhul oluline näitaja, ütles reedel BNS-ile ameti pressiesindaja Tarmo Ots.
Läänemaa navigatsioonimärgistuse talituse juhataja Peeter Saar ütles Lääne Elule, et nimetatud kolm tuletorni olid Väinamere kandis ühed viimased, mis moodsad laternad said. Varem on kaasajastatud näiteks Vormsi Saxby ka Norrby tuletornid.
Lisaks sellele, et uued LED-laternad on meresõitjatele paremini nähtavad, parandab väiksem voolutarbimine ka nende töökindlust. Saare sõnul olid ka vanemad laternad distantsilt juhitavad ning akude ja päikesepatareidega varustatud, kuid et uued laternad tarbivad varasemast vähem voolu, peavad ka akud kauem vastu. „Kui näiteks pikemat pole päikest või tuult või ei pääse tormiperioodil tuletornidele ligi, pole ohtu, et tuli pimedaks jääks,” selgitas Saar.
Kõik kolm uue laterna saanud torni on olulised Väinamere laevateede tähistamisel. Harilaiu tuletorn koos Harilaiu alumise sihimärgiga tähistab ühte lõiku peamisel Väinamerest põhja-lõuna suunas läbi viival laevateel. Peeter Saare sõnul kasutavad seda ka näiteks Väinamerre suunduvad ja väljuvad kaubalaevad.
Rukkirahu tuletorn koos Hobulaiu lõuna-tulepaagiga moodustab sihi, mis näitab väikelaevade teed liikumisel Voosi kurgust lõuna suunas, kuid seda kasutavad sihimeärgina ka parvlaevad.
Sõru ülemine tuletorn koos Sõru alumise tuletorniga tähistab laevatee osa, mida kasutab Saaremaa-Hiiumaa laevliinil sõitev parvlaev.
Et neid sihte tähistavate tulepaaride üks tuli oli juba varem moderniseeritud ning ühes sihis koos töötavad tuled paistsid erineva valgusallika tõttu erinevat tooni, oli märgistuse parema loetavuse huvides oluline ka selle paariline kaasajastada, ütles Ots.