Täna öösel jõuavad Haapsallu raudteemuuseumile annetatud dresiinid ja paakvagunid

Kaire Reiljan

kaire@le.ee

paakvagun0572

Paakvagun 0572. Fotot SA Haapsalu- ja Läänemaa muuseumid

Täna öösel jõuab Haapsallu kuus suurt veokit, mis toimetavad Tallinnast kohale Haapsallu raudtee- ja sidemuuseumile kingitud dressiinid ka paakvagunid.

Kolm derssiini ja kaks paakvagunit kinkis sihtasutusele Haapsalu ja Läänemaa muuseumid AS Eesti Raudtee.

Praegu aitab AS Eesti Raudtee Tallinnas korraldada veeremi laadimist autodele ja pärast südaööd hakkab kolonn Haapsalu poole sõitma.

Erivedudega tegeleva OÜ Kaarlaidi projektijuht Kuido Liivoja ütles, et Tallinnast liikuma hakata öösel, kui trammi- ja trolliliiklus on lõppenud. „Meil on Trammi- ja Trollibussikoondisega kokkulepe, et siis saab liinid üles tõsta ja sõidukid mahuvad alt läbi sõitma,” selgitas ta. Liivoja lisas kella 3-4 paiku hommikul peaks kolonn juba Haapsalus olema. Kingitud veeremit hakatakse maha laadima neljapäeva hommikul. 

Kuido Liivoja sõnul tuleb neil suuremahulisi veoseid üsna sageli transportida, kuid muuseumieksponaate nende hulgas väga sageli ette ei tule. „Viimane oli Kadriorus leitud laev, mis transporditi Lennusadamasse,” rääkis ta.   

Veeremi kohaletoimetamist Tallinnast Haapsalu rahastab kultuuriministeerium.

Eesti Raudtee kingitusena jõuavad Haapsallu mootordresiin AGMu aastast 1956, elektriraudteel kasutusel olnud universaalsed mootordresiinid DMSu 958 ja DMSu 889 ning vanemat tüüpi hästi säilinud laiarööpmelised kaheteljelised paakvagunid 0572 ja 0573.

Sihtasutuse Haapsalu ja Läänemaa muuseumid juhataja Anton Pärna sõnul otsustati annetus vastu võtta muuseumi põhikogusse, kuna dresiinid ja paakvagunid juba olemasoleva veeremikogu väärikaks täienduseks. „Meil on küll eri ajast kaubavaguneid, kuid need paakvagunid, mis nüüd Haapsallu saabuvad, näitavad raudtee eilset päeva,” selgitas ta.

Pärna sõnul paigaldatakse dresiinid raudteajaama juurde, paakvagunid leiavad aga koha teiselpool ülekäigukohta. „Töökorda seatuna on dresiinidel potentsiaali leida rakendust muuseumiatraktsioonina,“ lisas ta.

Haapsallu saabuv veerem:

Mootordresiin AGMu 2274 (АГМу-2274, АГМу – автодрезина грузовая монтажная универсальная). Raudtee hooldustöödel kasutamiseks mõeldud mootordresiin, millega veeti nii tee pealisehituse materjale kui teetööliste brigaade. Peale- ja mahalaadimistöödeks on dresiinil konsoolnoolega kraana, mida saab pöörata 360º. Kaheteljeline mootordresiin on valminud 28. juulil 1956 Tihhoretski masinaehitustehases Põhja-Kaukaasias. Augustis 1956 ekspluatatisooni antud sõiduk on Eestis olnud teemasinajaama nr 89 ning hiljem Tartu raudteeside käsutuses. Sõiduk on muuseumikogu täiendamiseks vajalik, kuna seda tüüpi mootordresiinid on seni muuseumikogus täielikult puudunud.

Universaalne mootordresiin DMSu 958 (ДМСу-958, ДМСу = дрезина монтажная скоростная универсальная). Elektriraudtee kontaktvõrgu montaaži-, remondi- ja taastustöödel kasutamiseks mõeldud dresiin, mis 1960. aastate elektriraudteel kasutatud hooldusveeremi hea näidisena on säilinud originaalkujul. Dresiin aitab täiendada veeremikogu elektriraudtee osa, mis seni on koosnenud vaid ühest üksusest.

Mootordresiin DMSu 889 (ДМСу-889). Elektriraudtee kontaktvõrgu hooldus- ja remonditöödel kasutamiseks mõeldud dresiin, mis on Eestis ümber kohandatud kontaktvõrgu mõõtmistöödel kasutatavaks sõidukiks. Tõstetava tööplatvormi asemele on monteeritud vanemat tüüpi vooluvõttur. Dresiin on unikaalne ja omanäoline näide Eestis ümber ehitatud veeremist, sarnast näidet muuseumi kogus ei ole.

Paakvagunid 0572 ja 0573. Vanemat tüüpi laiarööpmelised kaheteljelised paakvagunid, mis on hästi säilinud.

 

 

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
5 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Ei meeldi
7 aastat tagasi

Nõus eelnevatega. Nii kahju, et selle risuga varjatakse meie ilus jaamahoone Rohuküla poole sõitjatele ära. Võiks vähe eemal olla need eksponaadid. Tsistern, no milleks?

ootaja
7 aastat tagasi

ootan hoopis raudtee taastamist.

Madis
7 aastat tagasi

Ma arvan, et Metsawennal on õigus. Kui need eksponaadid jäävad vedelema, nagu on need vagunid, siis pole tõesti sellel kõigel mõtet. Üks risuhunnik ja niitmata heinamaa on see muuseumi territoorium.

METSAWEND...
7 aastat tagasi

Juba mädaneb seal hunnik rauda ilmastikutingimuste meelewallas…
Kas vanarauahinnad nii maas?
Kokkuostupunkt kohe Taeblas maantee ääres

Arvos
7 aastat tagasi
Reply to  METSAWEND...

Kui sulle ei meeldi, käi ringiga ja ÄRA HÄDALDA!