Kuidas vältida veebipoes pettuse ohvriks langemist?

Lääne Elu

info@le.ee

Line Online shopping on screen icon isolated on white background. Concept e-commerce, e-business, online business marketing. Colorful outline concept. Vector Illustration
Foto Pixabay

Käes on november, pime ja porine kuu, mil jalgrattad on garaaži hoiule pandud, kuid suusad alles ootavad oma aega. Pikkade jalutuskäikude asemel põletatakse kodus küünlaid, vaadatakse filme ja unistatakse jõuludest, nutitelefon pihus ja mõtteis mõlkumas täitmist ootav kinginimekiri. Pole ime, et november on aasta intensiivseim internetis ostlemise kuu: varasemate aastate statistika põhjal tehakse novembris internetioste teiste kuude keskmisest suisa 14% enam. Seda teadmist kasutavad ära tublid e-poed, kes teevad musta reede puhul ahvatlevaid sooduspakkumisi, kuid paraku ka petturid, kes näiteks ausaid sooduspakkumisi matkides ostja tühjade pihkudega jätta plaanivad.

Kuidas internetist ostes petta saamist vältida?

Aasta-aastalt suureneb jõulueelsel perioodil virtuaalostude hulk – kauplustes tunglemise asemel eelistatakse osta jõulukingid diivanilt tõusmata. Internetis osteldes ei tohiks aga unustada samu käitumisreegleid, mis kehtivad füüsilises maailmas: ostuga ei tohiks kiirustada, samal ajal üle ekraani filmi kiigates või suppi keetes. Igaks veebipoest tehtavaks ostuks tuleb võtta aega, et kontrollida üle kauba kvaliteet ja kaupmehe usaldusväärsus.

Millised tunnused viitavad ebaausale e-poele?

  • Suuri soodustusi märgates tasub hetkeks peatuda ning järele mõelda, kas kauba hind tundub õige ja tõenäoline. Liiga soodne hind viitab pettusele.
  • Kahtlust võiks äratada ka see, kui sooduspakkumine kestab ebatavaliselt lühikest aega. Petturid loodavad, et ostja ajaga võidu joostes suurest hasardist reaalsustaju kaotab. Aus internetipood jätab ostu sooritamiseks piisavalt aega.

Kuidas tõestada e-poe usaldusväärsust?

  • Enne ostmist võiks guugeldada poe nime ning lugeda läbi selle kohta leitavad kommentaarid ja tagasiside. Võimalusel oleks hea vaadata, millal on e-pood loodud.
  • Tähele tuleks panna, milline on veebilehe aadress. Usaldusväärne aadress peaks algama täheühendiga https://, mis näitab, et kaupleja hoolitseb ostja andmete turvalisuse eest. Kuna petturid püüavad tuntud veebipoodide aadresse matkida, võiks kahtlust äratada see, kui aadressi kirjapilt on vigane või ebatavaline, näiteks sisaldab numbreid või sümboleid.
  • Usaldusväärse e-poe kodulehel on kirjas korrektsed kontaktandmed (ettevõtte nimi, registrikood, e-posti aadress, kontakttelefon), samuti on kirjeldatud teekonda, kuidas toimida kauba tagastamisel.
  • Usaldusväärne e-pood kasutab kliendi topelt tuvastamise lahendust.

Kuidas veel pettust tuvastada?

  • Kui saate SMS-i või e-kirja teatega, et kaup on kohal, veenduge, et tegemist on õigelt kullerfirmalt saabunud sõnumiga. Kui kahtlete, siis ärge klõpsake SMS-is või e-kirjas oleval lingil, ärge sisestage oma kaardiandmeid ega salasõnu.
  • Hoidke oma pangakaartide limiidid turvalisuse huvides võimalikult madalad, et pettuse ohvriks langemise korral ei oleks kelmil võimalik kontot tühjaks teha.
  • Ärge kasutage mitmel veeblehel sama parooli. Kui pettur saab ühe parooli teada, on tal lihtne katsetada seda ka teistes veebikeskkondades.
  • Kasutage oma seadmetes kaitseprogramme ja uuendage neid regulaarselt.
  • Hoiatage petta saamise riskidest ka oma lapsi ja eakaid lähedasi.

Kätlin Kukk, SEB Turbekeskuse turbejuht

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments