Valgevälja karjääris läheb peagi kaevandamiseks

Elen Freivald

elen@le.ee

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

DCIM101MEDIADJI_0010.JPG
Valgevälja karjäär. Foto: Urmas Lauri

Haapsallaste seas populaarses supluskohas Valgevälja karjääris tõmmatakse varsti ujumisele kriips peale, sest see võetakse taas karjäärina kasutusele.

Sel nädalal piirati Valgevälja karjääri sissesõit tõkkepuuga, infotahvlil on kirjas, et AS TREV-2 Grupp hakkab karjääris peagi kaevandama. Neile, kes karjääris iga päev ujumas käivad, tuli muutus ebameeldiva üllatusena.

Tallinna mees Priit kiitis eile pärastlõunal karjääri vett. „23 kraadi vähemalt,” ütles mees. „Jumala soe ja mõnus. Kui Haapsallu satun, käin ikka siin ujumas.”

„Kalu on jube palju – ahvenaid, karpe on, suured mageveekarbid,” kirjeldas Kristin Elis Torpel. Tema on karjääris igapäevane külaline. Sellest, et ujumisele tõmmatakse varsti kriips peale, ei taha Torpel kuuldagi. Meres Torpel ujumas ei käi, sest seal peab liiga palju vantsima, enne kui sügavaks läheb.

„Ükspäev tulime ujuma, vaatame – toigas ees,” osutas sageli karjääris ujumas käiv haapsallanna Triin Kibuspuu sissesõiduteed sulgevale tõkkepuule. „Praegu veel vist ära ei aeta, sest eile käsime samuti ujumas, siis midagi ei juhtunud.”

Kui Torpel ei käi üldse meres ujumas, siis Kibuspuu satub vahete-vahel ka mereranda. „Rohuküla on lahe, aga Paralepas ei meeldi. Siin on nii mõnus! Mulle iseenesest meeldib, et siin pole putkandust, burgerit, jäätist ja muud sellist kräppi,” ütles Kibuspuu end supluseks valmis seades.

Sel aastal paigaldas päästeamet karjääri ka ohutuspoi, kus saab ujumisest väsinuna või terviserikke puhul abi ootama jääda. Kui Valgevälja suplusrannas millestki unistada, siis ehk riietumiskabiinist ja sellest, et tee ääres oleks korralik parkla. Seda, et autodega varem otse vee äärde sõideti, peab Kibuspuu matsluseks.

Mullu pani maanteeamet Valgevälja karjääri liivavarud 5600 euroga oksjonile ning 15 100 euroga omandas need TREV-2. Kuigi tegemist on väga populaarse mitteametliku supluskohaga, on karjäär tegelikult tööstusterritoorium.

„Peagi on plaan hakata karjääris kaevandama,” ütles TREV-2 kaevetööde spetsialist Indrek Malm. Ta on seisukohal, et karjääri aiaga piiramine on hea ka keskkonnale. „Praegu on vähe veekogusid, kus saab autoga veepiirini sõita,” lisas Malm.

Millal kaevandamisega algust tehakse, seda ei oska Malm veel öelda. „Lähima viie aasta jooksul võiks kaevandamine siiski toimuda,” ütles Malm. „Kas ammendame liivavarud enne, kui Haapsalu raudeed ehitama hakkame, seda ei oska öelda.”

Karjääri majandamiseks koostatakse ka selle korrastamise projekt. „Kaevandada saab nii, et karjääri oleks hiljem näiteks supluskohana mugavam kasutada – rajada parkimisala või hoopis lauge ujumisriba,” kirjeldas Malm.

Peale kaevandamise lõppu ja karjääri korrastamist saab Valgevälja karjäärist avalik veekogu.

1980. aastae lõpus kaevandas Valgevälja karjääris liiva toonane Haapsalu TREV, hiljem OÜ Lääne Teed. Kui Lääne Teede teedehooldamisleping maanteeametiga mõned aastad tagasi lõppes, loobus teedefirma ka karjääri kasutamisest ning kaevandamisõigus läks tagasi riigile. 2018. aastal võeti karjääri sissesõidul tõkkepuud eest ja kadusid ka kaevandust ümbritsenud kõrged liivavallid. 2018. aastal korraldas maanteeamet oksjoni uue kaevandaja leidmiseks.

Haapsalu aselinnapea Helen Rammu ütles juba toona, et linnavalitsus on maanteeametile oma huvist Valgevälja karjääri ja selle ümbruse vastu teada andnud. Haapsalu linn näeb Valgevälja karjääris ja selle ümbruses tulevikus puhkeala, nii on see märgitud ka üldplaneeringus.

Valgevälja liivakarjäär:
Kinnistu pindala on ligi 8 hektarit, sellest veidi üle 1,5 hektari on metsamaa.
Maanteeameti korraldatud Valgevälja liivakarjääri maavara kaevandamise loa oksjoni võitis 2020. aastal AS TREV-2 Grupp, pakkudes hinnaks ilma käibemaksuta 15 100 eurot.
Oksjonil jäi teiseks ValiceCar OÜ, kes pakkus konkurendist 100 eurot vähem.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
14 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
käbi
3 aastat tagasi

Kas sellist kompromissi poleks võimalik teha, et ühes küljes kaevandatakse aga teine pool jääb ujujatele kasutada?

riik
3 aastat tagasi

on suhteline mõiste , selle nime varjus tegutsevad harilikult igasugu kelmid

Udmurd
3 aastat tagasi

Kuulge tähetargad,mida te sööte ah? Riigile kuuluv karjäär, Riik võtab kasutusele ja süüdi on Sukles? Mulle ei meeldi ka tema kõik otsused aga igas asjas linnavõimu süüdistamine on eriti harimatute tase

Ester
3 aastat tagasi

tohutu mass halbu uudiseid enne valimisi!

Ok
3 aastat tagasi
Reply to  Ester

Aga see valimisi ei mõjuta, Sukles lihtsalt nii populaarne, et ükskõik mis Haapsalus tehakse see ei muuda midagi, pange tähele

Kai
3 aastat tagasi
Reply to  Ok

100 aastat Sukles olnud juba ja teist 100 aastat veel. Nagu näha.

Misasja
3 aastat tagasi
Reply to  Ok

Mis selle Suklese vastu koguaeg on? Lihtsalt, et saaks kedagi kiruda või?

Geoloog
3 aastat tagasi

Algajad!
Kaevake haapsalu lahest – saab vee sügavamaks, afrika ranna korda ja teie oma kallurid täis!!

Tanja kiltsist
3 aastat tagasi
Reply to  Geoloog

Just!
Jätta ainuke ujumiskoht alles!

mnjah
3 aastat tagasi
Reply to  Tanja kiltsist

Jaa just – ujumise jaoks Valgevälja karjäär just kaevatud ongi, eksole?
Ja üldse, kuna meri on lähedal, siis magedas vees “ujumas” käimine on kohe eriti loll teguviis. Haapsalus on veekeskus- käige seal.
Ja ujumise koha pealt- sitt ujub, inimene supleb.

Agu
3 aastat tagasi
Reply to  mnjah

sitt hulbib, mitte ei uju. Meres ei tohi käia ju, sellepärast ongi kommenteerija väide õige, et ainuke supluskoht praegu.

Puhh
3 aastat tagasi
Reply to  mnjah

jahh debiil jaab debiilikuks

Kodanik
3 aastat tagasi
Reply to  Geoloog

Mis sellest tagalahest kaevata, kui vesi seal ei liigu ja mõõna aeg nii või naa mülkaks muutub.

Elisa
3 aastat tagasi

kui … k… 😢