Majandus- ja taristuminister Kadri Simsoni sõnul on ühistranspordikeskuste pöördumises esitatud nõudmisi, mis on juba täidetud ning muudatuste rakendamiseks on antud ühistranspordikeskustele piisavalt aega.
“Ühistranspordikeskuste tänases pöördumises ministri ja maanteeameti poole on esitatud mitmeid nõudmisi, mis on juba täidetud. Olemasolev määrus annab kõikidele ühistranspordikeskustele võimaluse jätkata tänase süsteemi ja soodustustega ehk teisisõnu keskused küsivad võimalust jätkata vähemalt esialgu tänase süsteemiga ning see on lubatud. Kui keskustel on soov jätkata kolm kuud tänase süsteemiga, siis see on nende valik. Mingeid tänaseid võimalusi määrus ära ei kaota,” seisab Simsoni kommentaaris ühistranspordikeskuste pöördumisele.
Simsoni sõnul on vale väita, et antud teema arutamiseks on antud liialt vähe aega, kuna plaan kehtestada juulist tasuta sõidu õigus maakonnaliinidel on kinnitatud juba detsembris valitsuse tegevuskavas. “Samuti on tasuta ühistranspordi rakendamiseks 2018. aasta riigieelarves planeeritud täiendavaid vahendeid 13,6 miljonit euro ulatuses. Ka aasta algusest maavalitsustelt maakondliku transpordi korraldamise üle võtnud ühistranspordikeskustel on juhatuses maanteeameti esindaja, seega maanteeamet on keskustega samas küsimuses pidevas kontaktis püsinud,” märkis minister.
“Ühistranspordikeskused nõuavad oma kirjas otsustusõigust piletihindade kehtestamisel. Tuletan meelde, et varasemalt on maakonnas kehtestatud hinda pidanud Maanteeametile põhjendama maavalitsused, nüüd on sama ülesanne kohalikul ühistranspordikeskusel. Uus määrus ei muuda vajadust piirkondadel maanteeametile hinda põhjendada. Ainuisikulist õigust, kehtestada bussipileti hind, ei saa ühistranspordikeskustel olema ka tulevikus,” lisas Simson.
Minister märgib ka, et liinivõrgu ümberkorralduste, graafikute ja võrgu tihendamisega tegemevad ühistranspordikeskused ning nendesse ministeerium ei sekku. “Nende ülesanne on graafikud vastavalt vajadustele ümber korraldada. Riigi poolt on liinide tihendamiseks ette nähtud 3,3 miljonit eurot ja võib julgelt öelda, et keskusi ootab ees viimase kümnendi suurim liinide tihendamine,” märkis Simson.
Määrus ei ole Simsoni sõnul keskustele antud “võta või jäta” põhimõttest lähtuvalt. Keskustel on valikud kas kehtestada tasuta sõit, kehtestada soodsam sõit või jätkata samade hindadega. “Juba täna on keskustel võimalus kehtestada erinevaid piletihindu, selle tingimusega, et sõit ei tohi minna tänasest kallimaks. Kuid vaatamata sellele, millise valiku pileti osas maakonnas tehakse, kindlasti saavad keskused ka liinitihenduseks mõeldud raha, mille suurus ulatub 3,3 miljoni euroni. Kellegi jaoks ei saa seis minna halvemaks,” märkis ta.
Ühistranspordikeskuste ja Saaremaa ning Hiiumaa valla ning Tartu linna esindajad tegid teisipäeval ettepaneku tasuta ühistranspordi rakendamise tähtaeg kolme kuu võrra edasi lükata. Ühistranspordikeskuste esindajad jõudsid seisukohale, et tasuta ühistranspordi rakendamisega seotud muudatusi ei ole võimalik rakendada piisavalt kiiresti, et olla valmis seni seatud tähtajaks 1. juulil.
Pöördumises teevad ühistranspordikeskused ettepaneku lükata piletihinna määramise tähtaegu vähemalt kolme kuu võrra edasi ning enne seda viia määrusesse sisse muudatused, mis võimaldavad keskustel rakendada paindlikke piletihindu ja soodustusi.
Kuni uue süsteemi rakendamiseni soovivad ühistranspordikeskused rakendada seni kehtivaid hindu ja soodustusi.