Riigi kruusateede korrastamist on Läänemaal tasahilju alustatud, kuid vallateedega on asi täbaram, sest valdadel pole masinaid, millega saaks pudedail teedel toimetada.
Läänemaal hooldavad riigiteid OÜ Warren Safety ja Leonhard Weiss Viater Ehituse AS, esimese firma hoole all on peamiselt Põhja-Läänemaa ning teisel Lõuna-Läänemaa teed.
Viimastel päevadel on teedemehed saanud mõningal määral siluda kuivemaid kruusateelõike.
„Täna oleme Noarootsi pool, Hara kandis,” ütles teemeister Indrek Rajamets eile hommikul.
Teine teehooldusmasin sättis end pärastlõunal Lihula valda Rumba teele. Varem pole mõtet seal tee korrastamist alustada, sest öösel külmetas ja ennelõunal oli tee veel jääs. Millal võib minna tõsisemaks teehoolduseks, seda Rajamets ei ennusta. „Homme lubas jälle märjemat, eks näis…” ütles teemeister.
„Ei ole midagi head, vaatasin prognoosi – märtsi lõpuni lubab vihma,” nentis Leonhard Weiss Viater Ehituse teemeister Tarvo Kuldkepp. Eile saatis ta teehooldusmasina siiski Ridase–Saastna maanteele.
„Nii märg on. Hullemaid kohti katsume teha, aga ega see torkimine aita midagi,” arutles Kuldkepp. „Sega seda kruusa veega, mida sa sellest tahad saada?”
„Igalt poolt ei kannata, on märg, teeb hullemaks veel,” ütles teehooldusmasina juht Rainer Õuemaa. Auto kõhualuse teraga kannatas Salevere kandis põlluvahelõike siluda. Metsavahel oli tee veel keskpäeval külmunud. Seal lükkas Õuemaa höövliterast piigid välja ning triibutas teepinna. Siis sulab ja taheneb teekate kiiremini ning alles siis on mõtet teepind siledaks hööveldada.
Kruusateid on Hanila vallal 75 kilomeetrit, peale selle ka 25 kilomeetrit tolmuvaba kattega teid.
„Head ei ole siin mitte midagi,” ütles Hanila vallavanem Arno Peksar. „Ma ei oska ühtegi teelõiku nimetada, mis oleks hea, riigi- ja vallateed on ühtemoodi hullud.”
Hanila vallale kuuluvaid teid hakatakse korrastama heal juhul järgmisel nädalal. „Nii kui saab, minnakse teehöövliga peale,” kinnitas Peksar. „Kui nädalavahetuse peaks ilma vihmata, siis kannataks järgmisel nädalal juba mõnele teele minna raske masinaga.”
Vallal on oma teede hooldamiseks üks teehöövel.
„Parema meelega sõidaksin ise aeglaselt aukudes, kui sopa sees uisutades,” selgitas Peksar, miks pole teehöövlit mõtet praegu veel teedele saata. Kasu asemel tooks vesise kruusa veeretamine ühest teeservast teise hoopis kahju.
Vallavanem tõdes, et tänavune on juba kolmas kehv talv järjest. „Sel aastal tuleb vallal raha panna teedesse,” nentis Peksar. Vastasel juhul ollakse tuleval kevadel taas sama lõhkise küna ees.
Risti–Virtsu maanteel rekonstrueeritakse tänavu Hanila vallas 9 kilomeetri pikkune lõik. Sealt freesitud mustkattest saab tolmuvabaks ehitada sama palju kruusateed. „Salevere tee [Ridase–Saastna] saaks terve ringi mustaks,” ütles Peksar. Kruusalus on mustkatte tarbeks seal juba tehtud.
Fotod: Urmas Lauri
Viimastel aastatel on teedele veetud peale savisegust kruusa mis vähegi vihmasel ajal on paras pudru. Suured ” targad ” meistrid on leiutanud mingi uue süsteemi mis nagu tavaliselt ei hakka ” tööle ” . Täielikult kilplaslik töökorraldus.
Viletsavõitu kevad , arvan et enne aprilli keskpaika pole mõtet porida .