Swedbank analüüsis jaanuaris milline on rubla kursi kukkumise, Venemaale kehtestatud sanktsioonide ja globaalse nafta hinna languse mõju Eestis tegutsevatele ettevõtetele.
2014. aastal olid meie ekspordimahud Venemaa suunal kõigest 10%. Sellest omakorda suure osa moodustas Eestisse toodud importkaup, mis müüakse edasi Venemaale. Venemaale suunduvast ekspordist moodustab otse Eestis toodetud kaup on vaid 23%. Seega puudutavad Venemaa kui ekspordi sihtriigi probleemid väga väikest hulka ettevõtteid, kellest enamuse riskiteadlikkus on hea. Meie tööstuse eksport on olnud hästi hajutatud – seda nii regioonide kui põhipartnerite kaupa ning ettevõtete sihtturgude vaates on Vene turu osatähtsus pigem marginaalne. Ettevõtjad ei ole juba mõnda aega oma tegevusi pelgalt Venemaa suunale orienteerinud.
Swedbank vaatas üle kõigi ettevõtete olukorra, kelle äritegevust Venemaa kriis otseselt mõjutab. Kõige enam puudutab Vene kriis põllumajandussektorit, kus müügihinnad sanktsioonide tõttu on jätkuvalt surve all. Kuigi usume, et uute müügiturgude ning pakkumise kohandumise tulemusena piima hind keskpikas perspektiivis mõnevõrra taastub, võivad sektori ettevõtete likviidsusraskused senikauaks püsima jääda. Swedbank on omalt poolt jätkuvalt valmis farmidele maksepuhkusi pakkuma.
Ida-suunalise transiidi ja transpordi sektoris ei ole suuremaid tagasilööke praegu ilmnenud, arengud on aga ettearvamatud ja raskesti prognoositavad ning transpordisektori ettevõtjad on ettevaatlikud.
Üldjoontes selgus ettevõtete analüüsi tulemusena, et Vene kriisi otseseid mõjusid võib hinnata hetkel pigem tagasihoidlikuks. Samal ajal on Venemaa tähtis turg riikidele, kus tegutsevad Eesti tööstusettevõtete ekspordipartnerid. Tuleb hoolega jälgida, milline on meie peamiste ekspordipartnerite käekäik ning milliseks kujuneb seeläbi Venemaa kriisi kaudne mõju Eesti ettevõtjatele.
Kui PwC korraldatud firmajuhtide uuringust selgus, et Eesti suurfirmade juhtide suurimaks äririskiks ja majanduskeskkonnaga seotud mureks on geopoliitiline ebakindlus, siis Swedbanki kliendibaasi peal läbi viidud analüüs näitab, et Eesti ettevõtjad on riskidest teadlikud ning oskavad oma äritegevust uutele tingimustele ümber kohandada.