Karja tänav võidakse muuta jalakäijate pärusmaaks

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Valge Daami laat (69)Valge Daami päevade laada ajal oli Karja tänav autodele suletud. Foto: Urmas Lauri

'Teisipäeval käis Haapsalu linnapea Urmas Sukles vanalinna ettevõtjatega kohtumisel välja mõtte, et Karja tänava võiks pritsimajast kuni Rootsituru purskkaevuni liikluseks sulgeda.

Tänava sulgemise mõttel on nii innukaid toetajaid kui ka veendunud vastaseid.

Sukles ütles, et tänava sulgemisest on eelkõige huvitatud Müüriääre kohviku pidaja Rein Vatku, aga ka käsitöölised.

Karja tänav neelab kuursaali külastajad

Rein Vatku on viis aastat ka kuursaali majandanud. Sel suvel oli tema sõnul märgata, et huvilised jäid Karja tänava söögikohtadesse pidama ja kuursaalini jõudis neid oodatust vähem. Praegu, mil Vatku on kuursaalist loobunud, pooldab ta innukalt Karja tänava sulgemist, et ka nende kohvik saaks suveks tänavaterrassi avada.

Vatku ettepanekut toetas ka Hermannuse maja pidaja Riina Kiisa. „Minu käest küsiti suvel mitu korda, et miks see lõik [Karja tänav autoliikluseks] kinni ei ole.” Kiisa sõnul segas autoliiklus elu peatänaval. „Kui lastega seal jalutada, on oht, et auto tuleb nurga tagant ootamatult,” ütles ta.

Karja tänava sulgemine Hermannusele tänavaterrasi avamiseks võimalust ei loo, sest Ehte tänavalt jääks liiklus Lossiplatsile avatuks.

Haapsalu aselinnapea Liina Põld ütles, et kui tänav oleks autodele suletud, siis võiks Kodaniketorni juurde ehitada statsionaarse lava. Seal saaks suvel korraldada kontserte, käsitöölised on aga huvitatud oma torni juures muruplatsil nädalalõpulaatade korraldamisest. Kui tegemist oleks jalakäijate tänavaga, saaks nii kontserte kui ka laatasid korraldada suurejoonelisemalt.

Sulgemine jätaks söögikohad tähelepanuta

Talumehe kõrtsi pidav Raul Sas ütles, et tema ei ole tänava sulgemise poolt. Sasi sõnul oli vanalinna söögikohtade külastatavus tänavu suur ka selle tõttu, et Karja tänavat mööda Lossiplatsile sõitjad said peatänava ääres pakutavast ülevaate ja tulid seejärel jalgsi uudistama. Kõrtsmiku sõnul jääks tänava sulgemise korral huvi nende söögikoha vastu väiksemaks.

Tänava sulgemise vastaste eeskõnelejaks oli ka aselinnapea Peeter Vikman. „Kohvikupidajad ütlesid, et kui [tänav autoliikluseks] kinni panna, siis neid üldse ei nähta.”

Tänava sulgemise plaan ei meeldinud ka Vanalinna Bowlingu omanikule Arvi Nebokatile. „Mitu plekimõlkimist [Karja tänaval] suve jooksul oli?” küsis Nebokat, viidates sellele, et liiklusõnnetusi polnud praeguse liikluskorralduse puhul mitte ühtegi.

„Minule väga meeldis, liikuda sai, kedagi ei seganud, kokkupõrkeid polnud,” lisas Promenaadi hotelli juhataja Evelin Lauri. „Aga meil pole ka huvi Karja tänaval terrassi avada.”

Kohviku Hapsal Dietrich perenaise Mari-Liis Kaabeli sõnul on nemad rahul praeguse lahendusega. „Praegune variant, kus need, kes tahtsid, said terassiga tänavale tulla, toimis ja meie oleme sellega väga rahul. Nii et meie poolest ei peaks tänavat päris kinni panema,” ütles ta.

Kaabeli hinnangul võib tänava sulgemine tekitada turistides üksjagu segadust, sest vanalinna tänavad on ühesuunalised ja seal on võõral autojuhil lihtne ära eksida. Samuti ei käi tema sõnul kõik kaubaautod varahommikul, vaid mõni tuleb kaupa tooma ka pärastlõunal ja kaubaautod peaksid ka suletud tänavalt läbi saama.

Puhvetit A.P.T.E.K. pidav Kai Tarmula oli mures selle pärast, et Karja tänava sulgemine suurendab oluliselt liikluskoormust väiksematel tänavatel. Juba sel suvel olid tänavad parkinud autodest ummistunud.

Liikluskorraldaja tänavat täitsa kinni ei paneks

Haapsalu kolledži liikluskorralduse lektori Margus Nigoli arvates on Karja tänava autoliikluseks sulgemine iseenesest võimalik, sest liikluskoormus sellel lõigul ei ole suur ja ümberkorraldamisega ei tekiks väiksematel tänavatel midagi katastroofilist. Ent see, millistele tänavatele sel juhul nn tõmbepunktid tekivad, vajab põhjalikumat analüüsi.

"Kas liikluse sulgemine on ka tõesti vajalik, see on omaette küsimus," arutles Nigol. Juurdepääs võiks Karja tänava kaudu autodele siiski jääda. "Tänavale annab teha mitmesuguseid liikluskorralduslikke piiranguid. Isegi see, kui Müüriääre kohvik oma tänavaterrassi avaks, võimaldaks sealt autodel sõita," ütles Nigol.

"Mina Karja tänavat päris kinni ei paneks, sest tänava ristlõikes on liikluse mängumaad veel küll," lausus Margus Nigol.

Järgmisel korral võetakse Karja tänava võimalik sulgemine päevakorda 25. novembril, linnavalitsuse järgmisel kohtumisel vanalinna ettevõtjatega.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
14 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Stopp
10 aastat tagasi

Siis kui autosi oli vähem, polnud probleemi Karja tänava sulgemisel, nüüd kõik, alates linnapeast ägisevad. Probleem ilmselt linnapeas, kes ei saa siis oma Gazikus peniga müüda linna tiirutada. Haapsalu linna ei ole nii suur, selleks, et jõuda punktist A punkti B peab autoroolis istuma. Haapsalu võiks paljuski erineda teistest Eesti linnadest sellega, et ta on jalakäija sõbralik linn. Kui sa tahad ainult autoga liigelda, siis ära tule siia ja siia tulevad need hordid, kes tahavad jalgsi käia ja teavad, et siin autod neid ei ohusta. Haapsalu ja jalakäija peaksid saama sünonüümideks!

Habemega
10 aastat tagasi

Kõik on juba ammu oma terassirisud tänavalt ära koristanud ainult üks mees ei saa sellega hakkama. Järgmine aasta ei tohiks talle luba anda. Jutt oli, et septembri alguses korjatakse terassid kokku ja liikluskorraldus taastatakse!!!? Minule see linn meeldib.

aga
10 aastat tagasi

teeks parem sellise kohustusliku koridori, mida mööda tuleb liikuda kui linna külastad.

näide
10 aastat tagasi

kuidas vähemus ruineerib enamust

Toslem
10 aastat tagasi

Milline on hr.linnapea seisukoht ? Mõte justkui juba tuli, aga seisukoht….

liblikas
10 aastat tagasi

Nime võiks ka ära muuta. Mõne kohviku nime sarnaseks…) Ja see Peetrike võiks iga teatud kohviku ees pooletunnise pausi teha. Ja siis maksud ka Ridala valla elanikele peale panna. Vanalinnas jalutamise eest.

Lisaks pakun välja, et võiks lossipargi taha ridaelamu boksid ehitada. Saab palju ilusaid merevaatega kortereid.

Marget Vatkule
10 aastat tagasi

Miks TEIL oli vaja poliitakasse minna ? Te olite ( olete endiselt) niigi head !
Las nad kaklevad ja panevad teile jalaga ette ( soss-sepad teevad äri läbi poliitika )!
Teie olite esimesed vanalinnas kes TE tulite ja jäite ! Edu võitlustes edaspidiseks!

Plaan
10 aastat tagasi

Tehke liikluskorraldus autojuhtidele võimalikult ebamugavaks ja liiklus kaob iseenesest.

Kenneth
10 aastat tagasi

Täitsa tore! Kaks aastat läks… Kui reformaritel läheb kaks aastat aega, et paarsada meetrit tänavat kinni panna siis huvitav kaua neil selle viie rikkama riigi sekka lubadusega läheb. Ma laseks lihtsalt sportlikust huvist riiki edasi juhtida neil. Vaataks et mis saab.
Ei tea, kes selle valiku tegi, et mis inimesi küsitlema peaks antud teema. Ja millal pööbel sõna saab? Ma maksan ka oma maksud Haapsalu linna…

Marget+Vatku
10 aastat tagasi

Täitsa huvitav lugemine…Jääb lausa mulje, et me oleme Müüriäärega Karja tänava liikluseks kinnipanemise taga.