Meil on pisike maja. Millist tööriista ma vajame majapidamises? Kirves on hea lihtne tööriist. Temaga aga ei saa lukusüdamiku jaoks avaust uuristada. Kokku hoides nii ehitamise, hooldamise kui ka tööriistade pealt, võiksime loobuda lukkudest, ustest ja akendest oma pisikeses majas (asendada need näiteks eesriietega) ja öelda, et see lähenemine on innovaatiline. Mis siin ikka, maja ju ka pisike.
Tegelikult ei saa me aga ignoreerida ei vargaid ega talvekülma. Ilma vajaliku keerukuseta osutub meie majakene lõpuks elamiskõlbmatuks ja elanikud kolivad minema.
Aina sagedamini kostab hääli, et Eesti riik peab olema lihtne riik, kuna ta on pisike. Ma ei ole sellega nõus. Riik ei saa olla lihtne, kuna riigi ees seisvad ülesanded ei ole lihtsad ja keskkond, kus riik toimib, ei ole lihtne. Ehk siis – viidates ülaltoodud näitele – pättidest ja pahast ilmast ei päästa meid miski, olgu maja suur või väike. See, et Eesti on väike riik, ei tee meie probleeme lihtsamaks, samuti ei tee see meie lahendusi lihtsamaks. Meie riiklikud struktuurid (tööriistad) peavad olema väikesemamahulised, võimalusel universaalsed, kuid piisava keerukusega, et vastata inimeste ja olukorra poolt esitatavatele nõuetele.
Kohalik omavalitsus ei saa ka olla lihtne. Kui seal ei ole sotsiaaltöö spetsialisti, siis ei saada aru kohapeal aru sotsiaaltööst. Kui ei ole planeerimise spetsialisti, siis ei saada aru sellest, kuhu peaks uue tee ehitama ja kuhu võiks mänguväljaku paigutada. Paraku on ka paljud vallad väikesed ja kõiki spetsialiste palgata ei jõua. Pea kõrvale pööramine ja probleemide ignoreerimine ei saa kesta igavesti.
Kas paneme siis vallad kokku ja teeme nad hästi suurteks? Jäätmemajanduse, veemajanduse ja ühistranspordi teemat on paras ajada ju lausa maakonna tasandil. Mis siis saab aga sotsiaaltööst ja kohalikust noorsootööst ja mis saab üldse kohalike inimeste õigusest ise otsustada, kuidas oma elu korraldatakse?
Selle dilemma on suurem osa Euroopa riike lahendanud nii, et on loodud kohalikule omavalitsusele mitu tasandit. Üks on päris kohalik tasand ja teine on siis maakondlik tasand. Esimene tasand tegeleb sellega, mida kindlasti kohapeal vaja on, teine tasand sellega, mille jaoks kohalik tasand liiga väikseks jääb. Euroopas on vaid vähestel riikidel puhas ühetasandiline omavalitsussüsteem. Meil oleks juba ammu aeg tunnistada, et „lihtne“ ei ole meie jaoks ei odav ega efektiivne, vaid lihtsalt kohmakas. Aeg on loobuda kirvemeetodist ja asuda targemate lahenduste kasutamisele.
Regionaalminister püüab parasjagu tõmbekeskuste mudeli nime all kõigest hingest likvideerida maakondi ning taastada 1952. aastal proovitud ja vaid aasta vastu pidanud pisirajoonide–oblastite mudelit. Tegelikult ei vaja Eesti meeleheitlikke katseid midagi kokku liita, vaid tarka funktsioonidel, vajadustel ja suutlikkusel tuginevat ja kohalike inimeste õigusi austavat haldussüsteemi. Eesti vajab nii kohalikku kui ka maakondlikku omavalitsust. Kui need erinevad tasandid on targalt tehtud, maavalitsuste roll seal kõrval kohendatud, siis lõpuks ei ole selline targem ja täpsem süsteem meile kallim kui praegune, igal juhul aga efektiivsem.
Riigi lihtsustamise üheks äraspidiseks näiteks on riigiasutuste tsentraliseerimine. Praegu tundub, et meie riigiasutuste pilt hakkab sarnanema tagurpidi pööratud püramiidile, kus allapoole ehk kohalikule tasandile ei jää ei töötajaid ega funktsioone, ladvik aga aina laieneb. Eesti avalikus sektoris töötavate isikute hulk on OECD-maade hulgas eestpoolt seitsmes, moodustades pea 20% tööealisest elanikkonnas. Paraku on suur osa nendest hõivatud bürokraatia sisemise ilu viimistlemisega ja paiknevad Tallinnas. Uued tsentraliseerimise plaanid ilmuvad samblast nagu seened vihmaga. Paraku – lastekaitse lihtsalt ei saa töötada nii, et kohapeal kompetentsi pole ja vajadusel sõidab Tallinnast välja sotsiaalkindlustusameti lendsalk kohalikke probleeme lahendama. See sarnaneb rohkem riigibussi ideele „Tujurikkujast“. Samuti ei saa juhtida suuri ametkondi ainult peadirektori laua tagant, nii et maakondlikud ja isegi regionaalsed juhid on sisulisest otsustusõigusest ilma jäetud.
Ükskõik, kas omavalitsuslik või riiklik süsteem, riigi lihtsus peab tähendama eelkõige bürokraatlike protseduuride lihtsust, nutikust asjaajamise korraldamisel, mitte aga tsentraliseerimist. Süsteemi lihtsus ei tohiks tähendada juhtimise koondamist ladviku kätte ega tohiks vähendada kohtadel tegutsevate allüksuste ja inimeste initsiatiivi. See viimane on aga otseselt seotud otsustusõiguse ja vastutusega. Me ei tohiks luua olukorda, kus ainus inimene kes riigiaparaadi tulemuslikkuse ja tõhususe üle pead murrab istub kuskil ministeeriumi või riigiameti keskkontori kabinetis. Peale kodanikualgatuse (ja -julguse), selleks, et meie pisike riik püsti seisaks, vajame ka ametnikualgatust nagu õhku.
Lihtne riik on ilus sõnapaar ja kõlab hästi. Samas peab riigi poliitiline juhtkond tagama, et riigi lihtsustamise käigus ei lõhutaks eest ära aknaid – uksi ja tulekolle ei ehitataks kokkuhoiu käigus ilma korstnata. Sellises kodus keegi elada ei taha, eriti veel, kui naabritel korralik eluhoone ja uued elanikud teretulnud. Kirvemeetodid ei kõlba kodu rajamiseks ja riigi kujundamiseks.
Neeme Suur,
riigikogu liige
Sotsiaaldemokraatlik erakond
on teada tagajärjed, mida rahva kõri peale astumine enamasti kaasa on toonud
Palga alammäära tõstmine 500 euroni kuus pidurdanuks veidi väljarännet, aga selline muutus seadvat meie armsa riigi pankroti ohtu! Nüüd siis tegeleme asendustegevusega ca 50. euro võrra aastas tõstame palga alammäära ja usume, et küll see viies kiht kuidagi ära elab!? Kurb.
Viibisin eelmise aata lõpus konverentsil “Eesti kui väikeriik – eelised, puudused, võimalused”, kus uurijad tõid välja, et kallis ei ole mitte väikeriik, vaid demokraatlik väikeriik. Lihtne ei ole riigi juhtimine nagunii ja väiksus ei ole probleem – see oli kõikide uurijate arvamus. Ka pidev muutmine ja paindlikkus ei ole alati eelised, vaid vahel on vaja just mõelda, saavutada stabiilsus, et tõuseks kvaliteet. Küsimus on kellesse või millesse panustada neid väheseid kohalikke ressursse, mis on järjepidevalt kahanevas tendentsis. Olen nõus, et Neeme julgeb oma arvamust jagada ja mind kõnetas väga tagurpidi püramiidi teema.
Ma küll aiman vastust ,aga ehk seletaks lahti ,kuidas demokraatia riigi kalliks teeb ?
Tallinna bussi asemel siis maakonna bussid ja sõidavad 2x kuus või lausa korra nädalas, sain ma õigesti aru? Aga noh, vähemalt ühel Läänemaalt valitud Riigikogu liikmel on mingi oma arvamus. Sellega võib nõustuda või mitte aga on, mille üle arutleda. Tubli! Üks teine mees – Lauri Luik – võtab korra aastas riigielarve ette, otsib sealt Läänemaaga seonduva välja ja ongi omast arust kõva mees.
Luik ise ei saa kahjuks arugi, kas numbrid, millega ta eputab, on suured või väikesed. Lähemal vaatlusel selgub, et tublisti väiksemad kui teistes maakondades. Millega eputad – Luik.
Täpselt. Lääne Elu võiks väikese uurimuse teha ja Luige käest avalikult aru pärida. Lõpuks oleks aeg hakata huvi tundma, millega siit valitud riigikogulased üleüldse tegelevad. Minu jaoks on see Luik äärmiselt jälk vennike, tõeline libedik
Hr Suur, olete Te ikka kursis, palju inimesi meie riigis elab? Üks meie maakond ongi paljudes riikides just paraja suurusega omavalitsus. Oli hetk, kui Läänemaal tahtis ühineda 7 omavalitsust. Hoidsin neile pöialt ja kas teate, miks? Et näha, mis juhtub seejärel maavalitsusega. Kahjuks nii ei läinud ja arvan, et mitte ilma kõrvalise abita. Kaks valda Läänemaale oleks paras aga milleks siis veel maavalitsus? Avaliku sektori osakaal on meil tõesti tohutu, ega muidu eelarvega sellises hädas ei oldaks. Tootev ja teenindav sfäär lihtsalt ei jõua seda armeed ülal pidada. Siinsamas mainis keegi L.Vahtre 10’000 ja 6 miljoni eest droone. Tõepoolest, militaarkuludeks… Loe rohkem »
Ikka olen kursis, kui palju meil inimesi elab. Omavalitsuste arv ei sõltu aga ainult inimeste arvust. See, mis paljudes riikides on üks omavalitsus, see on meil maakond – lihtsalt selle pärast, et vahemaad on suured. Kui vahemaa on 20 – 30 km, kummaski 500 inimest, siis on kumbki ka väärt oma esinduskogu, koos oma õiguste ja kohustustega. Lõpuks ütleb keegi et Eesti ongi üks suur vald, kui suurte Euroopa riikidega võrrelda ja kord kuus sõidab riigibuss kohlike elu korraldama ja korras. Nii see siiski ehk ei lähe. Läänemaale – ja ka mujale, loodetavasti tekib tugev maakonna tase ning kohalikud saavad… Loe rohkem »
Rsk ,ma ei salli üldse pugemist ,eriti veel riigikogu liikmetele ,aga pean üha rohkem Neeme seisukohti toetama 🙂 Mulle väga meeldib ,et hakkab see paduliitumiste maania nüüd lõpuks lahtuma. Muidugi peab ka maavalitsus alles jääma. Isegi kaevata poleks ju vallavanema peale muidu kuhugi . Seisaksime nagu Jorh Adniel ,müts näpus presidendi ukse taga muidu. “seda-mida-tavaliselt-ainult natuke-paremini hoiak” tõesti ei sobi hetkel. Kiirelt ja radikaalselt tuleb asju teha (nutikalt muidugi ka) .Mõtlesin küll ,et annaks uuele vallale 100 päeva aega adra seadistamiseks ,aga ei saa midagi .100 päeva on ka liiga pikk aeg. Juriidiliselt pole seda L-Nigulat muidugi veel olemas ,aga… Loe rohkem »
Ju ikka leiab neid, kes Eesti elu tõsiselt võtavad, ka riigikogu liikmete hulgast. Inimese elu ise on ajutine, mis siis veel rääkida ametikohast. Mis puudutab viie-eesti süsteemi ja kommunikatsiooni, siis selles osas olen küll nõus. Teinekord tundub, et üks hulk rahvast ei usugi et see teine hulk ka olemas on. Selline hoiak ei ole omane vaid ühele või teisele rühmale, esindajaid leiab kõikide seast.
Kogu lugupidamise juures-kui meil käivad sellised uudised nagu täna ommikul L.Vahtre 10000 riigikogu külastuse eest jms ei võta te juttu seal keegi tõsiselt,kui ehk vaid need kes ka ametnikena enda võimalust näevad kuidagi toime tulla ja peret elatada. Meil juba on viie eesti süsteem-
nomeklatuur,ametnikud,väike-ettvõtjad,suur-ettevõtjad ja siis käputäis tootvaid
töölisi.Igasugune tegelik kommunikatsioon nende vahel puudub.
lisame suua 6 miljoni euro eest droone
sorry, …siia…
Risti-Oru-Taebla juba töötab. Aga 500 aastas ei ole tõesti naljaasi. Ja 60 000 tööealist eestlast Soomes ja 40 000 mujal, see ei ole ka naljaasi. See on ka 20% tööealisest elanikkonnast. See on põhjus, mis ma selle artikli kirjutasin. Haldusstruktuur (nii riiklik kui omavalitsuslik) peab hoidma inimeste initsitsiatiivi alles. Ma olen veendunud, et siin ei aita enam seda-mida-tavaliselt-ainult natuke-paremini hoiak, mida Arengufondi juht sügisel Riigikogu puldis väljendas. Targemaid lahendusi on vaja.
Hakkab tööle ?! 🙂 Kui hakkab ja millal hakkab ? Ütled ju ise ka ,et naabritel korralik eluhoone ja töökäed oodatud ,selleks ajaks kui midagi HAKKAB ei ole enam kedagi, kellega suurvalda mängida. 500 inimest aastas ,see ei ole naljaasi enam. Veel aasta pärast oled minuga kindlasti päris nõus.
Kahjuks läbi omavalitsuse liidu see asi ei tööta, nagu peaks. Miks ei tööta, see on pikem jutt. Asi algab sealt, et kaarega-alt-läbi rahastamine ehk siis olukord, kus OVLi eelarve koondub omavalitsuste kaudu – see olukord ise paneb piirid ette. OVL saaks siis päris jõu kätte, kui vallad koondaksid 20% oma vahenditest, mitte 1 – 2%, nagu see praegu on. Ma tahan selle artikliga öelda seda, mida ma olen muul viisil juba mitmeid kordi öelnud. Valdade liitumine on hea, aga tugev maakond on hädavajalik. Juhul, kui tugev maakond oleks olemas, siis jääksid paljud iitumised iseenesest ära. Servapealseid ei tohiks ka kokku… Loe rohkem »