Läänemaa maanteid ähvardab 80km/t-le langetatud piirkiirus

Kristjan Kosk

kristjan.kosk@le.ee

Raak

Sõiduõpetaja Jaanus Raak pooldab piirkiiruse vähendamist, kuid arvab, et juhtidel kulub sellega harjumiseks väga palju aega. Foto: Arvo Tarmula 

Maanteeameti uue liiklusohutusprogrammi jõustumisel väheneb kõigil kaherealistel maanteedel suurim lubatud piirkiirus 80 kilomeetrini tunnis.

Muudatuse pakub välja maanteeameti uus liiklusohutusprogramm. Maanteeameti liiklusohutuse osakonna juhataja Erik Ernitsa sõnul arvestatakse uute piirkiiruste määramisel, millised on kokkupõrkevõimalused konkreetsel teelõigul.

Uue programmi kohaselt kahaneks piirkiirus 80 kilomeetrile tunnis teelõikudel, kus võib juhtuda sõidukite laupkokkupõrkeid. Läänemaal puuduvad maanteed, mille sõidusuundi eraldab ohutusriba, mistõttu liigituvad siinsed maanteed laupkokkupõrkeohuga teedeks.

Ernitsa kinnitusel ei pruugi sõidukiirus alati liiklusõnnetuse toimumist mõjutada, kuid kas autost tullakse pärast õnnetust elusalt välja, oleneb alati sõidukiirusest. „Kiiruse kasvades kaks korda kasvab kokkupõrkel tekkiv energia neli korda,” tõi Ernits näite füüsika valdkonnast.

Maanteeameti avalike suhete osakonna peaspetsialisti Triin Adamsoni kinnitusel lähtutakse uue liiklusohutusprogrammi koostamisel nullvisioonist. Visiooni kohaselt tuleks piirkiiruse valimisel järgida printsiipi, et lubatud piirkiirusega liikuva auto sattumisel õnnetusse ei lõpeks see surma või raskete kehavigastustega.

Adamsoni sõnul alustatakse kohalikul tasandil piirkiiruse muutmise analüüsi kõige varem talvel. „Programmi edasiarendust saame jätkata siis, kui valitsus on asja arutusele võtnud,” teatas Adamson.

Maanteemeti Läänemaa büroo liikluskorralduse peaspetsialist Jüri Tulver ütles, et Läänemaal näitavad kõigil ohtlikel teelõikudel juba tähised vähendatud piirkiirust. Eelkõige on vähendatud piirkiirus mõeldud võõrastele juhtidele, et vältida üllatusi. „Üks selline koht on Leedikülas, kus künka taga on ristmik,” tõi Tulver näite.

Üleüldise piirkiiruse vähendamise asjus jäi Tulver napisõnaliseks. Ta leidis, et hea nähtavuse korral laial teel on 90ga sõita paras. „Kui on paks udu või äärmiselt libe, on laial Rohuküla–Ääsmäe maanteel ka 10 km/t sõit põhjendatud,” nentis Tulver.  

Sõiduõpetaja ja autokooli omanik Jaanus Raak pooldab maanteeameti ideed vähendada piirkiirust. „Iga vähendatud kiirus kahandab teoreetiliselt õnnetuste arvu, iseasi, kuidas inimesed uuest piirkiirusest kinni hakkavad pidama,” lausus Raak.

Tema hinnangul ei harjuks juhid uue kiirusega üleöö, vaid sõidaks vanast harjumusest ikka 90ga edasi, mõni kiireminigi. Raak ütles, et iga autokooli lõpetanud õpilane peaks suutma tunnetada enda ja auto võimeid ning valima teeoludele vastava sõidukiiruse. „Suurim lubatud piirkiirus ei ole kohustus, sellest aeglasemalt on lubatud samuti sõita,” tuletas Raak meelde.

Raak leiab, et liiklusohutuse parandamiseks on teisigi viise. Näiteks saaks teeservi puhastada ja seeläbi nähtavust parandada. Samuti saab liiklusohutust parandada kõnni- ja jalgrattateede rajamisega.

Fixumi autokooli juhataja Andrei Tšerepanov leidis, et piirkiiruse vähendamine oleks mõistlik vaid kruusateel. Praegu kehtib kõigil kruusateedel nii nagu asfaltkattega teedelgi piirang 90 km/t. „Liiklusseaduses tuleks piirata kruusateedel sõidukiirust 50 või 70 kilomeetrini tunnis, iga ohtliku kurvi ette või teelõigu algusesse liiklusmärki paigaldada oleks liiga kulukas,” leidis Tšerepanov.

Tšerepanov lükkab ümber ka väite, et kruusateedel sõidetakse aeglaselt. „Kihutavad küll, ja nii et sõidavalt teelt välja.”

Sellega, et maanteel kiiruspiirangu tõttu õnnetusi vähemaks jääb, Tšerepanov ei nõustu samuti. Meie liikluskultuur on juba selline, et piiranguist ja keeldudest ei tehta välja. „Sõitsin hiljuti mööda kurvilist teed Võnnu ja Linnamäe vahel umbes 85 km/t ja möödasõidukeelu alal tegi kolm sõidukit minust möödasõitu. Vaevalt hakataks alandatud piirkiirusestki kinni pidama,” rääkis Tšerepanov. 

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
20 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
tont
9 aastat tagasi

Kiirus ei tapa kedagi. Tapab juu see, et meil puudub normaalne liikluskultuur ja eelkõige normaalsed teed. Kõik juhid maksavad siiani kütet ostes makse, mille eest lubatakse ehitada paremaid teid. Aga siiani ma olen näinud mitme aasta peale ainult paari üksikut uut teed ning millest umbes pool on valesti projekteeritud või ehitatud. Mis riik see on? Nad röövivad juu lihtsalt tavainimeste inimeste raha ja nüüd veel sunnivad 80-ga sõitma. Ilmselt on mõistlik asjad pakkida ja ise samuti soome pagulaseks minna.

niuks+niuks
9 aastat tagasi

Sinu auks Jass sõidan edaspidi 110-ga!

niuks+niuks
9 aastat tagasi

Mis sind Jass vaevab?

niuks+niuks
9 aastat tagasi

Ja veel. Kui need piirangu pooldajad nii väga soovivad inimelusid päästa, siis minge meditsiini valdkonda tööle ja ärge nokkige ninaaugus, sest sellest pole kellelegi kasu!

Jass
9 aastat tagasi

Mina olen poolt!
Vähemalt ei lasta enam sajaga, vaid 90 km tunnis.
Mis see 10 km on, mitte midagi ajaliselt.

niuks+niuks
9 aastat tagasi

Kui nii rumal inimene on sõiduõpetaja, siis ma ei tea! Minu autol on kuue käiguline käigukast ja viimane käik lülitub sisse umbes 80 km/h. Sellise kiirusega sõites hakkab vastavalt terve tee auto vahetama käike üles -alla! Mõni võiks ennast selles vallas enne harida, kui nii rumala jutuga lagedale tuleb! Ja veel. Madalama käiguga sõites on kütuse kulu vähemalt 15-20 liitrit sajale, miks siis ülevaatus punktides seda co-d taga aetakse, kui selliste rumalate ideede tagajärjel saastame keskkonda pärast kordades rohkem?

Nipitiri
9 aastat tagasi

Selle asemel, et ca 10 aastat olen igal hommikul meeskonnad Tallinna saatnud ja raha Haapsallu toonud, pean ilmselt koos pere ja ettevõttega pealinna kolima ja uued töötajad leidma, Regionaalpoliitika ? Ehk oleks riigile mõistlikum maanteid arendada, mitte mingist suslast unistada.

No+andke+mulle+andeks
9 aastat tagasi

Mingi peata kael kus lips ripub tegi nüüd avastuse, et tema olemasolust maanteeametis pole kellegi sooja ega külma, ning oli ju midagi vaja välja mõelda, seekord siis selline mõttevälgatus.
Kiirus ei tapa, idiootsus tapab ja pole vahet mis kiirusel see juhtub ning näha on et neist puudust ei saa tulema.
Kui vaja pange need pagulased siis eraldusjooneks, poleks ju väga suur paanika, kui neid päevade jooksul vähemaks jääks, tungi ju siia “heaolu riiki” on piisavalt.

sipsik
9 aastat tagasi

riik ikka üldse ei taha, et inimesed kuhugi oma eluga jõuaks.
võiks seda piirkiirust piirata lausa 50ni, siis ei tegi juhil isegi võimalust, et ta “kogemata” ületaks, sest nii linnas kui maanteel peab samas tempos liiklema.

rong
9 aastat tagasi

Haapsalu läheb nüüd veelgi pealinnast kaugemale… :(. Kiirrongi vaja, et päälinnas käia.