Kolmandik valimas käinutest langetas otsuse mõni nädal enne valimisi

Andrus Karnau

andrus.karnau@le.ee

TNS Emori valimisjärgne uuring näitas, et 34% valimas käinud inimestest langetas oma otsuse kolm nädalat enne valimisi ning 13% hääletanuist tegi seda alles valimispäeval. Samas omas 55% valimas käinud inimestest pikemaajalist ühe kandidaadi eelistust, mida kampaaniad ilmselt ei suutnud mõjutada.

„Kõhklevamad valijad, kokkuvõetuna 44% uuringus osalenuist, olid avatud ja lasid oma otsuseid mõjutada kasvõi osaliselt erakondade või valimisliitude kampaaniatel ja meediakajastusel,“ tõdes TNS Emori uuringekspert Aivar Voog. „Seevastu 55% valimas käinuist omas kindlat üksikkandidaati, valimisliitu või erakonda, mida alati toetatakse. Kindla kandidaadi eelistajad on enamuses üle 50-aastased (56%) ja keskmisest enam on nende hulgas mitte-eestlasi (37%).”

Aivar Voog lisas, et kindla eelistusega valijate hulgas on Keskerakond tugevaks liidriks (41%). Talle järgnevad Reformierakond, sotsiaaldemokraadid ja alles neljandana IRL. „Kõhklevama hoiakuga inimeste hulgas saatis suurimat edu IRL-i valimiskampaania, mis suutis mõjutada enda kasuks otsust tegema üle 20% mitme kandidaadi vahel kaalujaid. Siiski oli valimispäeval otsuse tegijate hulgas IRL-i edu väiksem kui eelneval perioodil. Reformierakonna viimase nädala jooksul tehtud kampaaniamuudatused suutsid erakonna positsiooni mõnevõrra parandada võrreldes seisuga kuu enne valimisi.“

Septembris ja oktoobris kõige enam TV-reklaamidele panustanud Reformierakond, Keskerakond ja IRL suutsid Aivar Voogi sõnul täiesti varju jätta sotsiaaldemokraadid, keda eelistanute osakaal viimase nädala otsustajate hulgas oli eriti väike. Sotsiaaldemokraatide väiksem reklaamisekundite panus võrreldes teiste suuremate erakondadega võis olla üheks põhjuseks, miks nende suhteliselt kõrge reiting Tallinnas enne valimiskampaaniaid suuresti ei realiseerunud.

Emori reklaamipanuste uuringu andmeil näitas Keskerakond oma reklaame enam-vähem võrdväärselt nii eesti- kui ka venekeelsetes kanalites. Keskerakonna reklaamide osakaal venekeelsetes telekanalites oli 46% valimisreklaamide ajast ning koos Tallinna linnavalitsuse reklaamidega ligikaudu 75%. Reformierakond panustas telereklaami eestikeelsetes telekanalites oluliselt enam kui teised erakonnad.

„Suurimad erinevused valijate valikutes ilmnesid nende rahvuse ja vanuse lõikes,” selgitas Aivar Voog. „Kohalike valimiste võitja — Keskerakonna — hääled tulid põhiliselt mitte-eestlastelt ja üle 50-aastastelt valijatelt. Eestlastest hääletas Keskerakonna poolt vaid 11%. Nooremate, alla 35-aastaste valijate hulgas oli populaarseim valik erakondadest aga IRL.”

TNS Emor tegi omal algatusel valimisjärgse uuringu vahetult pärast kohalikke valimisi, 23.–30. oktoobril. Uuringu käigus intervjueeriti vastajate kodudes 528 inimest vanuses 18+.

TNS Emor (ärinimi AS Emor) on 1990. aastal loodud teabe- ja uuringuteenuste pakkuja. Alates 2001. aasta algusest kuulub Emor üleilmsesse turundusteabe kontserni TNS. TNS on osa Kantar’ist, mis on maailmas suuruselt teine teabeteenuste kontsern.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments