Taal: 500eurone maksuvaba alampalk on populism

Andrus Karnau

andrus.karnau@le.ee

Kuvatud 3 pilti, galeriis pilte: 9

Ettevõtja Olari Taal leiab, et riigiametnike arvu peaks vähendama veerandi jagu, tööjõumaksud asendama varanduse maksustamisega ja peaminister saama võimu juurde.

Olari Taal, te olete kaks aastat riigireformi ette valmistanud. Advokaat Jüri Raidla on kõige tuntum selle teemaga tegeleja. Kes teie seltskonnas veel on?

Selles seltskonnas, kus mina osalen, käivad juba paar aastat koos Jüri Raidla, [Tallinna Kaubamaja suuromanik] Jüri Käo ja Raivo Vare. Olen üks umbes 50 aktiivsest inimesest.

Miks te seda teete?

Head vastust ei ole, aga tundub, et see on mul söögi, õhu ja joogiga sees, et hoolin kohast ja riigist, kus elan. Päris ausalt öeldes ei pea ma siin elama, olen piisavalt jõukas, et elada Hispaanias, Californias või Šveitsis. Aga ma ei taha mujal elada – mitte sellepärast, et ma ei oska inglise keelt, selle õpiks ära –, tahan elada siin, kus mu juured. Ma ei oska nii mõelda, et elaks Austraalias. Kui noorem oleks, siis elaks mõned aastad Austraalias.

Miks on vaja riigireformi?

Makse tootvate inimeste arv väheneb. Riigiametnik, õpetaja ja arst ei tooda makse. Küsimus on ka selles, et arvestatav osa tööjõulist elanikkonda elab või töötab välismaal. Loodetavasti tuleb mingi osa tagasi, aga ei maksa end petta – enamik ei tule tagasi. Ametnike arv on jäänud viie viimase aastaga samaks tänu sellele, et politsei- ja piirivalveameti töötajate arv on oluliselt vähenenud. Muudesse riigiametitesse on inimesi juurde võetud. Suur hulk sihtasutusi teeb riigiametite tööd, ainult inimesed on ümber kanditud. Riik ei ole jätkusuutlik, sest maksutootjate hulk väheneb ja maksutarbijate hulk kasvab.

Riigi ja kohalike omavalitsuste ametnike arvu peaks vähendama veerandi jagu. Tehnoloogia areng ja targemad ametnikud lubavad luua meil õhema riigi. Kui me seda ei tee, siis 15 aasta pärast on siin ainult need inimesed, kes millegipärast ei taha ära minna. Jätkusuutliku Eesti programmis on kolm plokki. Kõike suurem on riigipidamise reform, teine on majandus. Kuna oleme WTO ja Euroopa Liidu liikmed, saame kasutada majanduse ümberkorraldamiseks enamasti vaid makse. Kolmas on sotsiaalplokk.

Põhiseadust on vaja muuta, et kaasata inimesed väga oluliste küsimuste otsustamisele rahvahääletusel. Praegu ei tehta rahvahääletusi väga lihtsal põhjusel: kui hääletus ebaõnnestub, peab parlament laiali minema.

taal

Olari Taal kodumaja köögis Silmal. Foto: Arvo Tarmula

Ettepanek vähendada riigikogu liiknete arvu 71ni mõjub ehmatavalt, sest seni on seda tahetud teha peamiselt kulude kokkuhoiuks. Miks teie riigikogu vähendada tahate?

Jämedais joontes seadusloome seisukohalt on riik juba üle 10 aasta valmis. Raidla on öelnud, et riik sai valmis võlaõigusseaduse vastuvõtmisega. Praegu vorbitakse seaduseparandusi, mille täitmiseks on vaja jälle ametnikke. Riigikogu funktsioonid, mis olid 20 aastat tagasi, on praegu kadunud. Riigikogu liikmete arvu vähendamine kolmandiku jagu annab 15 miljonit eurot kokkuhoidu aastas. Kui tahame hakata riiki kokku tõmbama, ei ole usutav, kui see ei hakka pihta ülemisest otsast.

Millised tähtsad küsimused tuleks panna rahvahääletusele?

Riigipidamise reformi käigus tekib palju asju, mis tuleb panna rahvahääletusele. Iga seadust, nagu Šveitsis ei saa panna rahvahääletusele. Rahvahääletust on vaja, et ei tekiks rahva seas konfliktsituatsioone. Mina olen kooseluseaduse suhtes neutraalne. Kui oleks rahvahääletuse normaalne mehhanism, siis kooseluseadust ei oleks üles kerkinud. Keegi poleks midagi ka kaotanud, sest viie aasta pärast oleks seadus rahulikult ära lahenenud tülita, omavahelise kiskumiseta.

Mida tähendab ettepanek, et peaminister peaks saama iseseisva pädevuse?

Praegu on peaminister valitsuse eesistuja, peaministri iseseisev pädevus vähendaks vürstiriikide, ministeeriumide võimu. Kuna ministeeriumid on jagunenud koalitsioonipartnerite vahel, läheb küllalt palju energiat ministeeriumide vastuolude lahendamise peale. Eesti riigis on paljudel juhtudel nii, et ei saa mõnikord aru, miks asjad nii juhtuvad, nagu juhtuvad. Näiteks paar aastat tagasi praamiläbirääkimised majandusministeeriumi ja Olav Miili vahel. Kui kuulata, siis tundub, et mõlemal poolel on õigus. Kus on probleem? Probleem on ametnikes, nende hoiakuis ja tõekspidamistes.

Kas see tähendab peaministrile võimu juurde andmist parlamendi ja presidendi arvel?

See tähendab peaministrile võimu juurde andmist ministrite võimu vähendamise arvel.

Kas maavalitsuste kaotamisega käib kaasas suur haldusreform, kus igast maakonnast saab üks omavalitsus?

See ettepanek on tehtud selleks, et tekiks debatt. Kõik Jüri Raidla ettepanekud on tehtud selleks, et tekitada debatti. Ma jagan tema seisukohti 95 protsendi ulatuses.

taal

Kui palju peaks Eesti Panga töötajaid vähendama?

Eesti Pangas töötab koos finantsinspektsiooniga üle 300 inimese. Eestil ei ole enam oma rahasüsteemi, inimesi võiks olla Eesti Pangas poole vähem. Neid inimesi saaks kasutada näiteks peaministri nõunikena.

Mida maksudest muudaksite?

Kõrged tööjõumaksud takistavad majanduse arengut, eriti innovatsiooni, kus leiavad rakendust kõrgepalgalised töötajad. Tööjõumaksude langetamise kompensatsiooniks on vaja kehtestada varanduse maks. Kodualuse maamaksu populistlik kaotamine oli absurd. Kes sellest võitis?

Rikkad inimesed.

Absoluutselt, aga tehti seda selleks, et saada vaeste hääli. Kodualuse maa maks on vaja tagasi tuua. Kinnisvara peaks üldse maksustama kõrgemalt, ja varandust tervikuna. Maksustada tuleks rikkaks olemist, mitte rikkaks saamist.

Mida tahate muuta sotsiaalvaldkonnas?

Sotsiaaltoetused peavad olema sajaprotsendiliselt vajaduspõhised. Toetada tuleb neid, kel toetust vaja.

taal

Kas neil valimistel toetate endist kaitsepolitsei juhti Raivo Aegi?

Ma mitte ainult ei toeta, vaid olen tema usaldusinimene.

Mida see tähendab?

Julgen öelda kõikidele, et Raivo Aeg on õige mees. Kes usuvad, et mina olen aus inimene, need usuvad, et Raivo Aeg on õige mees. Riigikokku saades – pole kahtlust, et ta saab – ei võida ta kuigivõrd sissetulekuis. Vahe on umbes 15 protsenti. Ta ei lähe sissetuleku pärast, vaid sellepärast, et tahab midagi ära teha. Tunnen Aegi 17 aastat, ajast kui olin siseminister ja tema Rapla prefekt. Ta kuju jäi silma, sellest ajast olen teda jälginud, hooti käime läbi, sest olen ka jahimees. See, kuidas aprillirahutuste ajal suudeti mobiliseerida politsei, on suurelt Aegi teene.

Kas IRLi valimislubadused kajastavad kõige täpsemalt riigireformi ootusi?

500eurone maksuvaba alampalk on populistlik lubadus häälte võitmiseks. Populism on õhtumaade demokraatia lahutamatu osa. Kui mõni erakond läheb sellega liiale, siis nad omavahel räägivad, et see on populism. Demokraatias on kõik erakonnad populistid. Mis juhtuks, kui mõne firma direktor peaks oma koha allesjäämisel arvestama koristaja, joodikust lukksepa, intrigandist inseneriga? Sama lugu on poliitikutega.

See on tõsi, et IRL on ainukesena väljendanud toetust riigireformile.

Erakonnad tegelevad julgeolekupoliitikaga unustades, et oht on asümmeetriline. Kaitsekulutused on paigas, aga sisejulgeoleku kulutused suhtena SKTsse vähenevad. Mis saaks, kui Läti kuulutaks sõja Soomele ja Rootsile? Ühe Ahvenamaa kaljusaare võtaksid ära.

Venemaa ning NATO ja Euroopa Liidu jõudude proportsioon on ligikaudu sama. Rahvaarvult on vahe kaheksa korda, üle 20 korra on majandusliku võimsuse vahe. Vahekord on sama, mis Lätil Soome ja Rootsiga.

Kui tahad rahu, valmistu sõjaks, aga me ei tohiks Venemaa ohtu üle dramatiseerida. Hullumeelsuse ja aatomipommi vastu ei aita miski. Kui üldse oht on, siis see on asümmeetriline, nagu praegu Ida-Ukrainas või Gruusia piiridel.

karnau

 

Jüri Raidla riigireformi 10 käsku

  • Riigikogu koosseisu kahandamine 71-liikmeliseks.
  • Rahva kaasamine rahvahääletuste kaudu. 
  • Peaministrile iseseisva pädevuse andmine, riikliku arengu strateegiakeskuseks muutmine.
  • Maavalitsuste ja maavanemate kaotamine.
  • Omavalitsusreform 15+ põhimõttel: maakonnad muutuksid omavalitsusüksusteks
  • Eesti Panga personali vähendamine. 
  • Õiguskantsleri muutmine ombudsmaniks.
  • Põhiseaduse ilmselgete „vigade” kõrvaldamine.
  • Massilise ahistava õigusloome ohjeldamine. 
  • Keskvalitsuse ja omavalitsuste ametnikkonna vähendamine vähemalt 15 protsenti.
Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
10 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
R- juhile
9 aastat tagasi

Oi, kui irooniline ja ühekülgne lähenemine !
Haapsalu rong on selles teemas–ainult aiaauk ( kurb).

R-juht
9 aastat tagasi

Selle loo saab toompeale ikka rongiga!

Ettevõtja
9 aastat tagasi

väga hea ! Selle loo peaks Toompeale saatma ! Aga kuidas?

lahendus
9 aastat tagasi

Tõeline riigireform olek see kui ametnikud rotatsiooni korras ettevõtjateks sundida, kes aasta jooksul ellu jäävad võivad ametnikuna edasi töötada.

Anti Kaljula
9 aastat tagasi

Hea lugu ja enamasti õiged põhimõtted. Aga kuidas need mõtted ellu viia?

läänlane
9 aastat tagasi

Hea lugemine, toetus tema ideedele minu poolt.

Marget+Vatku
9 aastat tagasi

LE viimase aja parimaid lugusid. Tänan.

Olavi
9 aastat tagasi

Taal võiks korra proovida elada 3 kuud 500 eurise sissetulekuga ja siis edasi kobiseda.

Elina
9 aastat tagasi
Reply to  Olavi

Kui töötad siin Haapsalus täiskohaga ja saad 500 EUR asemel 400, kas sa siis töötaksid, Taal

olavile
9 aastat tagasi
Reply to  Olavi

kui maksuvaba alampalk tõsta 500 eurini, siis maksab inimene selle muud moodi kinni ja viriseb ikka edasi. Üks hüve tuleb teise arvelt ja alati pole see teps mitte mõistlik ümberpaigutus. Seega, jah populism, mis populism ja need, kes selle õnge lähevad, on kahjuks sulaselged i….id!