Sel nädalal andsid hindeid Hille Hinsberg, Juhan Kivirähk, Ma-rek Reinaas, Margo Loor, Mari-Liis Jakobson, Toomas Mattson ja Sergei Metlev. Hindeid antakse viiepallisüsteemis, kus 5 tähistab väge tõsist, suure mõjuga rikkumist.
6. Edgari kohviku reklaam Tallinnas – 1,7
Tallinna tänavatel olevad reklaamplakatid meenutavad omaaegseid K-kohukeste reklaame: nagu toona ei reklaamitud väidetavalt erakonda, vaid piimatoodet, nii ei reklaamitavat ka nüüd kandidaati, vaid kohvikut. Reklaam on kujundatud Keskerakonna kampaaniastiilis ning osal plakatitel on viide Keskerakonna veebilehele.
Eeldusel, et kampaania eest maksab Keskerakond, ei näe valvurid siin otsest head valimistava, vaid poliitilise välireklaami seadusega kehtestatud keelu rikkumist. Toodi aga esile, et kandidaadi kohtumised ja arutelud valijatega on oluline osa kampaaniast ning sellest võimalusest tuleb huvilistele ka teada anda, küsitav on seega just valitud kanal.
5. Omavalitsuse tunnuslause kaaperdamine valimisnimekirja poolt – 2,6
Haapsalus reklaamivad kaks võimul oleva Reformierakonna kandidaati, sh linnapea end hüüdlausega “Haapsalus on hea”, Võrumaal Meremäe vallas võttis võimul olev valimisliit endale nimeks “Omadega mäel”. Mõlemad esinesid seni kohaliku omavalitsuse teavituskampaaniates, seega kasutatakse nüüd enda tagasivalimiseks lauseid, mis on üles töötatud ja siiani tutvustatud maksumaksja raha eest.
4. Eerik-Niiles Krossi Savisaare-vastane kampaania – 2,9
Näide sellest, kuidas hea valimistava rikkumisele tähelepanu juhtides võidakse ka ise head valimistava rikkuda. Augustis kõiki kandideerijaid poriloopimise asemel sisulisele debati- le ja heale valimistavale üles kutsunud Kross (IRL) on seni eelkõige silma paistnud loosungi “Savisaare korruptsioon võtab su perelt 1000 eurot aastas” toimetamisega linnapea selja taha lindilõikamistel ja Tallinna TV otsesaates ning linnapea-nimelise veebilehe avamisega. Ei Kross ega IRL ole esitanud arvutuskäiku, millele nende väide tugineb.
Hea valimistava ei tähenda, et oponentide tegusid või lubadusi ei tohiks kritiseerida, kuid argumentideta esitatud loosunglik kriitika kasvab kergesti porisõjaks, mis on risti vastupidine heale valimistavale vastavast sisukast kampaaniast. “See on nagu sütik,” ütles valimistava valvur, Väitlusseltsi juht Margo Loor. “Ajakirjandusest on läbi käinud, et “väga lahe, Kross paneb hästi, värvikas ja huvitav”. See on selge signaal teistele, et nii võibki teha, ja see saab ühiskonna heakskiidu.”
3. Peibutuspartide kasutamine kampaanias – 3,0
Hea valimistava ütleb, et kandidaat teavitab valimiskampaania alguseks avalikult, kas asub valituks osutudes esinduskogus tööle. Mõned on seda siin-seal ka teinud, kuigi info oma plaanide kohta võimaliku mandaadi kasutamisest avaldatakse tavaliselt oluliselt väiksema levikuga kanalites kui reklaamid, milles enda poolt hääletama kutsutakse. Enamasti räägitakse selge vastuse asemel aga, et volikogukoht on justkui lohutusauhind, kui 2015. aasta riigikogu valimistel edukaks ei osututa.
2. “Tallinn aitab”-kampaania taaskäivitamine valimiste eel – 3,7
Nagu 2009. ja 2011. aasta valimiste eel, on Tallinnas ka tänavu poliitilise välireklaami keelu ajal üles riputatud “Tallinn aitab”-plakatid ja trükitud voldikud, kus seekord raporteeritakse uutest mänguväljakutest ja lasteaiakohtadest. “Tallinlased pahandaksid, kui me ei teata sellest, et me hoolitseme laste eest,” põhjendab linnapea Savisaar kampaania kulutusi.
Valimistava valvureid pahandab hoopis see, et linnavõim kasutab maksumaksja raha oma tagasivalimise kindlustamiseks. “Keskerakond on tänavu käitunud iseäranis ülbelt ja nahaalselt, paigutades selgelt erakonna huve teenivate sõnumite tootmise ja levitamise kulud linna eelarvesse ja kattes selle kesk-rohelise “teavituse” viigilehega,” kommenteeris valimiste valvur, erakondade rahastamise järelevalve komisjoni liige Toomas Mattson.
1. Kandidaatide esinemine linna raha eest tehtavas “teavituses” – 3,9
Põhja-Tallinna linnaosa ametnik Priit Kutser lasi augustis koolimaja seina katta plakatiga, kus tema pildi kõrval oli lubadus rajada sinna spordikeskus. Linnaosa vanem Katrin Tammemägi ja linnapea Edgar Savisaar esinesid reklaamides, kus kutsusid linlasi kepikõndi harrastama. Moosekantideks kehastunud linnajuhid reklaamisid Hiiu staadioni avamist. Ka Tartu linnavalitsuse toetatava triatloni reklaamis kasutati varasemate kultuuritegelaste asemel tänavu linnapea Urmas Kruuse (Reformierakond) nägu. Teiste nimekirjade kandidaatidele linna raha eest säärast võimalust ei pakuta.
See on vastuolus hea valimistavaga, et maksumaksja raha kasutatakse kampaanias vaid tingimustel, mis on võrdselt kättesaadavad kõigile kandideerijaile. “Kasulike ja toredate ürituste toetamine on avaliku võimu kohustus ja rutiinne töö, mille eest iga juhtumi korral kiitust ja tänu norida (või siis saada kaudset kampaaniakasu) on võib-olla küll seaduste piires, kuid kultuuritu igal juhul,” ütles valimiste valvur ajakirjanik Kaarel Tarand. “Reklaamis osalemine on modelli, mitte linnapea töö.”
Teated hea valimistava rikkumise kohta on oodatud e-postiaadressil valimistava@ngo.ee või info@le.ee. Hea valimistava teksti leiab: www.ngo.ee/heavalimistava. Järgmine hea valimistava “autahvel” avaldatakse 26. septembril.
Urmo Kübar,
vabaühenduste liit EMSL