Merike Saks: Haapsalu raudtee on regionaalpoliitiline projekt

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Oli aeg, mil loodeti, et rööpad Risti jaamahooneni jõuavad 2022. aasta lõpus. Foto: Urmas Lauri
Merike Saks. Foto: Elron

Elroni rongifirma juht Merike Saks kihutab täiskiirusel süvariigi väravatest sisse, ütles tulevast rahandusministeeriumi kantsleri intervjueerinud Toomas Sildam. Peagi saab temast Eesti üks mõjukamaid riigiametnikke – rahandusministeeriumi kantsler.

Rahandusminister Keit Pentus-Rosimannus ja riigihalduse minister Jaak Aab tegid riigikantselei tippjuhtide valikukomisjonile ettepaneku nimetada rahandusministeeriumi kantsleriks kogenud riigiametnik, praegune Elroni juht Merike Saks. Tulevast kantslerit usutles Toomas Sildam. Lääne-Elu vahendab. intervjuust lõigud, mis puudutavad Haapsalu raudteed.

/…/

Riisipere-Turba uuel raudteelõigul võib rong sõita kuus kilomeetrit kiirusega 140 km/h. On see Eesti raudtee kõige kiirem lõik?

Hetkel on see kahjuks meie tippkiirus. Probleem pole kinni rongides, mis sõidaksid kuni 160 km/h. Kiirust piirab taristu, mitte raudtee ise, vaid liiklusjuhtimise süsteem – et foorid läheksid õigel ajal õiget värvi, et tõukepuud tõuseksid ja langeksid õigel ajal, et rong ei tule enne läbi, kui tõkkepuu jõuab langeda.

/…/

Mida teie arvate Haapsalu või isegi Rohuküla raudtee taastamisest?

(Ohkab) See on regionaalpoliitiline projekt. Just sattusin Facebookis huvitava arutelu peale, kus loksutati küsimust, kas see on majanduslikult tasuv või sotsiaalmajanduslikult tasuv või ka seda mitte.

See on regionaalpoliitiline valik, poliitikute poolt tugevalt välja öeldud, et Rohuküla raudtee tahetakse taastada. Tuleb siis teha.

Majanduslikult küll kahjumlik, aga sotsiaalmajanduslikult kasumlik?

Majanduslikult tasuvaks see kindlasti ei saa. Sotsiaalmajanduslik mõju… Samuti raske hinnata. Kui osteti Elroni praegused rongid, ei osanud keegi arvata sellist reisijate arvu kasvu, see ju kahekordistus enne pandeemiat…

Kui palju siis aastas reisijaid oli?

Jõudsime kaheksa miljonini. Ja seda ei osatud ette näha.

Arvan, et Haapsalu raudteega juhtub sama fenomen, et seda on praegu suhteliselt raske ennustada. Väga palju sõltub, kui kiiresti me [Tallinnast] Haapsallu sõidame. Kui vahemikus 45 minutit kuni üks tund, siis pakuksime selget konkurentsi autole ja rong oleks atraktiivne sõiduvahend, inimesed võiksid elamise viia Haapsallu, sest sealt saab [kiiresti] Tallinnas tööl käia.

Kui rongiliiklus seal trassil ei suuda autodele konkurentsi pakkuda, siis kaldun arvama, et see raha kasutamine ei pruugi olla kõige mõistlikum. Seal tuleb saada kiirus üles.

See on siis Haapsalu-Tallinna ekspress, ilma vahepeatusteta?

Jah, muidugi ekspress. Kindlasti saab sinna panna ka aeglasemalt sõitvaid ronge, mis teenindavad vahepeatusi. Aga kui enne rääkisime, mis võiks Eestis olla rongiliikluse mõte, siis see, mis viib väga kiiresti ühest sihtkohast teise.

Poliitiliselt on Haapsalu raudtee igatahes kasulik, sest toob valijate hääli. Või olen ma küüniline?

Kindlasti toob valijate hääli. Aga täpselt samamoodi nagu mis iganes teine taoline projekt.

/…/


Merike Saks

  • Rahandusministeeriumi kantsleriks saav Merike Saks on varem töötanud Eesti Standardikeskuse tegevdirektori, Eesti Kaubandus-Tööstuskoja teenuste direktori, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi majandusarengu osakonna juhataja, siseturu asekantsleri ning kantslerina ja Elroni juhina.

Allikas: ERR

24 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Harald
1 aasta tagasi

selle raudtee taastamisel on meditsiiniline diagnoos…
mania grandiosa

Linnavurle
1 aasta tagasi

Kui tuleb raudtee Rohukülla, siis oleks vaja välja ehitada ka uus kergliiklustee Haapsalu- Rohuküla vahel, sest raudtee tuleb ju praeguse kergliiklustee asemele.

Oraa Kel
1 aasta tagasi
Reply to  Linnavurle

Aga kes sind keelanud on- võta käru ja labidas ning hakka pihta, kui on vaja.Või jookse rongi järel.Viimane aeg on rongikallistajate vara ehituseks üles kirjutama hakata.

Majaomanik
1 aasta tagasi
Reply to  Linnavurle

Ei,kergliiklustee on ehitatud raudtee asemele,tammile.

Arvos
1 aasta tagasi
Reply to  Linnavurle

Vurle hakkab ilmselt mingil ajal ka laenuraha enda omaks pidama mida polegi vaja tagasi maksta nagu Nancy arvas?

Hmm
1 aasta tagasi
Reply to  Linnavurle

ei tule, ära muretse asjade pärast,mida ei saa olema, vähemalt sinu eluaja jooksul

Harald
1 aasta tagasi

Ennem läheb Issanda päike looja kui tuleb raudtee Haapsallu

Eduard
1 aasta tagasi

Mina ootan seda raudteed väga…👨‍🦽

Kustkohast
1 aasta tagasi

sellised “direktorid ” küll tulevad…

Justnimelt
1 aasta tagasi

No ma ütlesin, et ei tule. Keerutavad ja keerutavad, aga tegelikult pole mitte midagi tulemas.

tulebtuleb
1 aasta tagasi
Reply to  Justnimelt

Muidugi tuleb. Suurest kahjumist olenemata. Sellepärast tuleb, et see pole mitte regionaalpoliitiline objekt vaid puhas poiliitiline projekt. Teeme ära ja las seisab kasutult või neelab järgmiste oponentide raha tohutult.

Arvos
1 aasta tagasi
Reply to  Justnimelt

Tuleb ikka, Turbat ka ei uskunud keegi aga tuli.

Hmm
1 aasta tagasi
Reply to  Arvos

kas keegi kahtles Turbas või? See öeldi kohe algul ära ju, et Turbani on kindlasti vaja. Simson eraldaski rahad kiirelt. Ikka vajadusele vastavalt liiguvad rahad.

En.
1 aasta tagasi

Need, kes jätavad oma auto saarelkäigu ajaks Rohuküla parklasse, võiks küll olla rongihuvilised. Raske uskuda, et nad naudivad õhtuses autokolonnis üksteise sabas Tallinna poole sõitmist, selmet lihtsalt rongis puhata. Haapsallased vist ei adugi, et Hiiumaa on hulka suurem tõmbekeskus kui me maakonnalinn.

Oraa Kel
1 aasta tagasi

See hobuse unenägu ei tasu end iial ära,kuna puudub kaubavedu. Tehakse maksumaksja raha eest valmis ja siis ärastatakse. Ning me jääme seda kuldvasikat eluaeg nuumama oma maksudest kümnete milonitega aastas…. 🙄

Majaomanik
1 aasta tagasi
Reply to  Oraa Kel

Ei tasu klassikalises mõttes? Ja siis? Millal Tallinn Tartu maantee tasub ennast ära,praamid jne.Oma maksudest maksad ju neid ka,miks mitte Haapsalu raudteed!?

Vahi nalja
1 aasta tagasi
Reply to  Oraa Kel

Vot see inimlik lollus on ikka nakkav…EL tahab kliimapoliitika ambitsioonina olla aastaks 2050 süsinikneutraalne ning selle tarbeks välistab suuremas mahus transpordis fossiilsed kütused (loe maksustab surnuks) ehk järgmise dekaadi ajal tõuseb diiselkütusel baseeruva transpordi hind ning see muutub konkurentsivõimetuks, eriti maanteetranspordis ning alternatiiviks saab (taastuv)elektriga (või rohelise vesinikuga) töötav raudtee. Rail Baltic ongi lihtlabane EL kliimapoliitika projekt ehk kas Eesti ehitab selle praegu toetusrahadega või loobumisel oleks pidanud hiljem ehitama oma rahadega (ca 1 miljard). Kokkuvõtlikult on tulevikus fossiilsetel kütustel baseeruv maanteetranspordi hind EL poliitiliste meetmete tõttu väga kallis nii kauba vedajatele kui ka reisijatele. Ehk riigi praegused otsused mõjutavad… Loe rohkem »

Vahi nalja
1 aasta tagasi

Kas Elronis ei saadud vajalike muutuste juhtimisega hakkama, et nüüd vaja tagasi riigi palgale? Kui mindi paar aastat tagasi rongifirmat juhtima siis olid teised jutud, aga kahjuks ainult tulemusi ei ole tulnud. RM kantslerina võiks alustada aegruum mõiste arusaamisest ning küsida siis liikmesriikidest infot, et miks seal riik doteerib reisijatevedu? Eesti suurim probleem on inimliku lolluse kontrollimatu vohamine ja kõrgemate riigiametnike korruptsioonisugemetega valikuprotsess, millele lisandub erakondade kontori viimine ministeeriumite ametkonda. Ammu oleks aeg muutusteks.

Vahur Reed, saarlane
1 aasta tagasi

Haapsalu raudtee on Saaremaa sillaga sarnane poliitiline vaporware, eestikeeli vahtvara ehk uduvara.