Päästepaat Tuule sai Haapsalus purjed peale

Kaire Reiljan

kaire@le.ee

Päästepaat Tuule. Foto: Arvo Tarmula

Päästepaat Tuule. Foto: Arvo Tarmula

Toila merepäästeseltsi ajalooline päästepaat Tuule tegi neljapäeval Haapsalu Tagalahel uute purjede all esimese proovisõidu.

Tuule on 2013. aastal Haapsalus puulaevaseltsi Vikan liikmete ehitatud ajalooline päästepaat. Selliseid kasutati 19. sajandi teisel poolel rannikule rajatud päästejaamades. Eestis taolisi aluseid enam säilinud polnud ja kui Tuulet Toila vabatahtlike merepäästjate tellimusel viis aastat tagasi ehitati, tehti joonised vanade fotode ja Soomes Kotkas asunud paadi järgi.

Vana päästepaat liikus edasi aerude või purje abil. Uut ehitades algul masti ja purjede jaoks raha ei jätkunud. „Nüüd saime Leaderist järgmise sutsaka raha, et taglastus peale panna,” rääkis Toila vabatahtliku merepäästeseltsi liige Mehis Luus.

Päästepaadi taglase ehk purjede kinnitussüsteemi tegi paadimeister Mart Vernik. Tuule sai peale lüügertaglase, mida teadaolevalt Eestis praegu rohkem polegi. Vernik selgitas, et lüügertaglas on hästi lihtne: „Ei ole vante, staake, alumist poomi. See on hästi ohutu ja kerge.” Vernik lisas, et ainukeseks puuduseks on, et vastu tuult pole kõige lihtsam purjetada. „Aga ega paadi kuju ise seda ka ei luba.”

Merepäästetöödel Toila vabatahtlikud merepäästjad Tuulet ei kasuta, töö tegemiseks on ikka kaatrid. „Ta on meil pigem selline klubipaat, mille abil rääkida lugu, kuidas vanasti päästetöö käis, ning pakkuda lastele mereharidust,” rääkis Luus.

Puulaevaselts Vikan on Haapsalus ehitanud kolm ajaloolist päästepaati – peale Tuule on kaks paati valmistatud jäälõhkujale Suur Tõll.

Päästepaat Tuule. Foto: Arvo Tarmula
Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments