Ford Focus. Foto: NetCarShow.com
Volkswageni kontserni 11,3 miljoni diiselauto lämmastikoksiidide heitmekogust võltsiv petutarkvara on autonduse ajaloo suurim meelega valskuse tegemise skandaal, kuid kiusatus autosid võimalikult kiiresti välja töötada ja odavalt toota ning sellega kasumit kasvatada on toonud kaasa terve rea vigaseid konstruktsioonilahendusi, mille süül on hukkunud sadu inimesi, kirjutab Autoleht.
1. Takata turvapadjad tapavad
41 miljoni 2000.-2014. aastal valminud Acura, BMW, Chrysleri, Dodge'i, Fordi, General Motorsi kõigi markide, Honda, Infiniti, Lexuse, Mazda, Mitsubishi, Nissani, Rami, Subaru ja Toyota juhi- ja/või juhinaabri turvapadi võib avanedes sõitja tappa või teda raskelt vigastada. Ohtlike turvapatjadega autodest 34 miljonit on liikvel USAs ja seitse miljonit mujal maailmas. 2013. aasta aprillis avalikustatud viga on siiani surmanud vähemalt kaheksa ja vigastanud 137 inimest.
Jaapani firma Takata valmistatud turvapadja püropadrun võib plahvatada ettenähtust võimsamalt ning plahvatus mitte ainult ei täida gaasidega turvapatja, vaid rebib tükkideks ka padruni metallkesta, mille killud tungivad sõitja näkku ja kaela. Uurijate väitel on padruni lõhkemise oht suurem kuuma ja niiske kliimaga paigus, kus niiskus võib tungida padrunisse ning muuta ammooniumnitraatlaengu keemilisi omadusi. Sellest hoolimata kinnitas Takata äsja, et jätkab padruneis ammooniumnitraadi kasutamist.
Väidetavalt teadis Takata odava lõhkeaine ebastabiilsuse probleemist juba 2002. aastal, kuid lubas näiteks Mehhiko tehasel autotootjaile rahumeeli tarnida turvapatju, mille veaprotsent ületas lubatu 6-8 korda (miljoni padruni seas oli 60-80 vigast toodet). Takata turvapatjade asendamisse on kaasatud ka teised suuremad tootjad, sest Jaapani firma sellega üksi hakkama ei saa. Saatuse irooniana on ka asenduseks pakutavad tooted vahel vigased – tänavu suvel selgus, et 400 000 väljavahetatud püropadrunit peab uuesti asendama, sest ka nende lõhkejõud osutus ettearvamatuks.
2. General Motorsi süütelukud
General Motors (GM) maadleb praegu enda ajaloo suurima möödalasuga – kokku 29 miljoni auto vigase süüteluku tõttu on avariides hukkunud vähemalt 124 inimest. Luku kehv konstruktsioon ning süütevõtme küljes rippuv raske võtmekimp või -hoidja aitavad kaasa sellele, et süüde lülitub sõidu ajal välja. Kuna siis kaob roolivõimendus, pole juhid saanud auto teelhoidmisega hakkama. Samuti ei avane väljalülitunud süütega autos avarii puhul turvapadjad. Kõige piinlikum on, et GMi insenerid teadsid veast väidetavalt juba 2001. aastal, kuid sellegipoolest ei asutud seda parandama ega lukke välja vahetama. Esialgseil andmeil läheb lukuskandaal GMile ainuüksi trahvide ja kahjutasuna maksma vähemalt 1,5 miljardit dollarit.
3. Fordi lüliti süütas auto
Aastail 2005-2009 kutsus Ford USAs tasuta remonti 16 miljonit Fordi, Lincolni ja Mercuryt, mis toodetud 1992.-2003. aastani, sest nende kiirushoidikut pidurdamisel väljalülitav seadeldis kippus korrodeeruma, lühistuma ning autosid süütama. Lüliti oli monteeritud kapoti alla piduri peasilindri külge nii, et sellesse võis lekkida pidurivedelik ning sel oli vool peal ka siis, kui süüde oli välja lülitatud. Texas Instrumentsi valmistatud lüliti pärast põles maha vähemalt 559 autot ning lisaks hulk maju ja garaaže.
Milliseid skandaalid on saatnud Toyotat, Volkswagenit, Fordi, Jeepi ja veel teisigi, saab lugeda sel nädalal ilmunud Autolehest.