Seadusemuudatuse kava näeb ette põhikooli lõpueksamite korra muutust

Andrus Karnau

andrus.karnau@le.ee

Eesti keele riigieksam ühisgümnaasiumis arvo tarmula (18)

Eksam. ARVO TARMULA

Haridus- ja teadusministeeriumis ettevalmistatav kava põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise kava näeb muu hulgas ette ka muudatusi põhikooli lõpueksamite korras selliselt, et lõpueksamid oleksid kasutatavad sisseastumiseksamitena.

Seaduseelnõu väljatöötamiskavatsuse koostajad märgivad et põhikooli lõpueksamite praegune korraldus ei täida kõiki lõpueksamitele pandud eesmärke, selgub eelnõude infosüsteemis avaldatud dokumendist.

"Kehtiv süsteem ei ole hea lahendus õpilaste, koolide ega riigi seisukohalt. Praegu on põhikooli lõpueksamid kasutatavad vaid õpitulemuste välishindamiseks, mitte sisseastumiseksamitena järgmisele haridustasemele. Seetõttu peavad õpilased, kes soovivad asuda edasi õppima, sooritama lisaks lõpueksamitele veel ka sisseastumiseksamid," seisab dokumendis. "Olukord on tingitud sellest, et lõpueksamid ei anna järgmise taseme õppeasutusele õpilase tasemest objektiivset pilti ning eksamite kasutamine sisseastumiseksamitena ei ole võimalik ka nende sooritamise aja tõttu."

Kavatsuse koostajad nendivad, et kuigi eksamid on ette valmistatud riiklikult, hinnatakse neid viiepallisüsteemis ja hindajaks on kool. "Viiepallisüsteemis hinne ei anna vastuvõtuks piisavalt infot. Õpilane, kelle riiklikult ettevalmistatud eksam ebaõnnestub, saab järeleksamina sooritada koolieksami, mille sisu ja hindamise üle otsustab täielikult kool. Nii ei ole lõpueksamite hinded tegelikkuses võrreldavad," seisab dokumendis.

Ka ei anna dokumendi koostajate hinnangul valikeksam põhikooli lõpus objektiivset ja võrreldavat pilti selle sooritanute tasemest eksamiaines ei õpilastele ega koolidele, kuna oma tulemusi ei ole võimalik võrrelda riigi üldise tasemega.

"Õpilased valivad eksami sooritamiseks reeglina aine, milles nad on kõige tugevamad või mis on nende jaoks kõige lihtsam. Seetõttu ei moodustu eksami sooritajatest esinduslikku valimit, mis võimaldaks luua konteksti iga sooritaja tulemusele. Seetõttu ei ole valikeksam põhikooli lõpus mõistlik lahendus ka õpitulemuste välishindamise seisukohalt, ei loo objektiivset pilti sellest, millises seisus vastava õppeaine õppimine ja õpetamine riigis on. Valikeksami tulemused ei anna sisendinfot õppekava ja õppekirjanduse arendamiseks ning õpetajate täienduskoolituse planeerimiseks," seisab dokumendis.

Ka on dokumendis esile toodud, et koolijuhtide hinnangul ei toeta ainult positiivse hindega ehk alates hindest kolm sooritatud eksamid põhikooli lõpetamise tingimusena riiklikus õppekavas rõhutatud õppe individualiseerimise vajadust. "Põhiharidus on kohustuslik ja selle omandamine peab olema võimetekohane kõigile. Põhikooli lõpueksamid ei peaks olema aluseks ainult põhikooli lõpetamise otsuse tegemisele, vaid andma objektiivset ja usaldusväärset infot ka järgmisele tasemele sisseastumiseks," seisab dokumendis.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments