Tradilo müügijuht Kaido Püüding. Foto: Arvo Tarmula
Läänemaa automüüjail oli eelmine aasta stabiilne, kuid tänavust automüüki võib mõjutada 2014. aasta detsembris jõustunud käibemaksuseaduse muudatus.
Kõige enam müüs Läänemaal 2013. aastal uusi autosid Uuemõisa Tradilo. „Alati võiks paremini minna, aga üldiselt oli hea aasta,” ütles Tradilo direktor Andrus Laidre.
Tradilo müüs mullu 65 uut ja 73 kasutatud autot. 2013. aastal müüs Tradilo 60 uut autot. Laidre prognoosis väikest kasvu ka selleks aastaks.
Linnamäel tegutsev Oru Auto müüs 32 uut autot ja 20 kasutatud sõidukit. 2013 müüs Oru Auto 25 uut autot. Mullu ametlikuks Citroëni edasimüüjaks saanud Auto & Service müüs 10 uut ja 4 kasutatud autot. Uuemõisa Autokeskuse juhataja Jaan Melsas oma ettevõtte täpseid müügiandmeid Lääne Elule ei öelnud, kuid väitis, et müügikogused jäid samale tasemele kui 2013. aastal. Siis müüs Uuemõisa Autokeskus 55 uut sõidukit.
Kõige popluaarsemad margid olid ostjate seas Kia (Tradilo), Peugeot (Uuemõisa Autokeskus), Škoda (Oru Auto) ja Citroën (Auto & Service).
Muutunud seadus
Oru Auto omanik Priit Uus nentis, et automüügile ei too kasu 2014. aasta lõpus kehtestatud käibemaksumuudatus, mis tegi ettevõttel keerukamaks ostetud auto pealt käibemaksu tagasisaamise. Nüüdsest peavad firmad käibemaksu tagasisaamiseks tõestama, et autot kasutatakse ainult ettevõtluseks, või leppima ainult 50% käibemaksu tagastamisega. „Ma arvan, et see annab [müügis] tunda,” nentis Uus.
Uuemõisa Autokeskus suuri kasvuplaane ei pea. „Sel aastal suurt müügi kasvu ei näe. Kasvab aga kindlasti tarbesõidukite müük. See on tingitud käibemaksuseaduse muudatustest ja majandusoludest tervikuna,” ütles Melsas. Klientidest rääkides lisas ta, et raskes seisus on põllumajandusettevõtted ja ega väikeettevõttedki väga hästi ela.
Ka Uus on märganud, et populaarsemaks muutuvad just praktilisema väärtusega mudelid. „Luksuse tagaajamist on jäänud vähemaks. Hinna ja kvaliteedi suhe on see, mis müübib,” märkis Uus.
Laidre sõnul on Tradilos müüdavate autode seas kõige populaarsemad aga linnamaasturid. „Rohkem müümegi rikkaliku varustusega ja suuremaid autosid,” lausus Laidre oma ettevõtte klientide eelistustest rääkides.
Enamik uusi autosid ostetakse Läänemaal liisinguga, kuid aastate eest valitsenud olukorraga võrreldes vaatavad pangad taotlusi kriitilisema pilguga. „[Nõuded] on läinud konkreetseks ja tingimused on paigas. Kui aastal 2007 ei vaadatud peaaegu midagi ja laenu anti lihtsalt, siis praegu on tähtis, et nõuded oleksid täidetud,” ütles Laidre.
Käibemaksu tagastamist puudutav muudatus automüüjaile heameelt ei tee. Kasutatud autode turul on aga rangem riigi sekkumine ametlikele esindustele pigem positiivse mõjuga. Uus arvas, et kasutatud autode müügiturul kasvab tulevikus esinduste osatähtsus. On ju Eestis viimasel ajal ilmnenud pettusi. Nii on nurgatagused firmad müünud autosid, mis on kahest eraldi sõidukist kokku keevitatud. Kasutatud auto ostja silmis on seetõttu üha enam hinnas sõidukid, mis on müüdud uuena samast ametlikust esindusest ja mille kogu ajalugu on selgelt näha.
Kliendid Läänemaalt
Kõik automüüjad, kellega Lääne Elu rääkis, ütlesid, et enamik nende müüdud sõidukeid on Läänemaa elanike ostetud. Uusi sõnul on Läänemaalt välja minevate autode ostjail tihtilugu varasem side automüüjaga. „Inimesed, kes on olnud pikka aega kliendid, aga vahetanud elukohta,” tõi Uus näite.
Auto & Service’i juht Rando Randlepp ütles, et peamine põhjus, miks otsustab läänlane kohaliku automüüja kasuks, on kodu lähedal pakutavas hoolduses ja remondis. Tema arvamust jagab ka Tradilo juht. „Siis on kõik käe-jala juures ja sul ei lähe Tallinnase hooldama mineku peale päeva raisku. Tood hommikul auto siia ja tuled õhtul järele. Mugavus on see, miks otsustavad inimesed kohapealt auto osta,” selgitas Laidre.
Märtsis avab uksed uus autosalong
Praegu Haapsalus Niine tänaval endise lihakombinaadi territooriumi kõrval asuv Citroëni ametlik edasimüüja Auto & Service avab Haapsalu külje all Uuemõisas uue autokaupluse.
Auto & Service’i juhi Rando Randlepa sõnul on autosalongi avamine kavandatud märtsi keskpaigaks. „Kui tahad autosid müüa, pead olema peatee ääres,” selgitas Randlepp, miks pood Uuemõisa kolib. Mullu müüs Randlepa firma 10 uut Citroëni. Ta prognoosis, et tänu uue kaupluse avamisele kasvab tänavu see arv.
Citroëni ametlikuks edasimüüjaks saamine oli Randlepa sõnul pikk protsess. „Esimene kontakt oli [riikitoojaga] 5 aastat tagasi. Sellest ajast hakkas see asi vaikselt susisema,” ütles Randlepp. „Citroëni mudelivalik on lai ja katab selle, mida eestlased eelistavad,” selgitas Randlepp põhjust, miks tahtis ta just selle margi edasimüüjaks saada.
Peale Auto & Service’i uue kaupluse on Uuemõisas juba praegu kaks autosalongi: Uuemõisa Autokeskus ja Tradilo.
Küll te olete tublid. Ehitate välismaa onudele kaupluse valmis. Võtate nende kauba müüki. Võitlete veel selle nimel et seda müüki võtta saaks. Panete enda töölised võimalikult madalate palkade nimel konkureerima. Samas teete kõik selleks et võimalikult kallilt neid välismaa autorid kohalikele talupoegadele maha müüa. Päti kari mitte ärimehed. Aga enda tooteid välismaale müüa ei suuda. See on hullem kui suklese äri kes siin üleval irvitab
Ma ei mõista Su pahameelt ! Usun, et ostad tihti poest välismaist päritolu kaupa ( koduhooldus, coca-cola, riided jms ) ning ei virise? Mina tervitan küll kõiki uusi pakkujaid Läänemaal, mis viib ju ka tavatarbija jaoks hinnad alla ning suurendab valikut ! Edu ehitatavale Citroeni keskusele ning ootame ka teisi uusi tulijaid!
Mis on normaalne auto?
Näiteks Toyota.
Ennem mingu päev raisku aga kohapeal ei hoolda.
Millal normaalseid autosi Läänemaalt osta saab?
Läänemaal on näpuotsatäis normaalset palka saavaid inimesi, sestab ka müügil vaid odavautod.
üle tee on ikkagi Bauhof
See Tradilost ületee autokeskus on alla käinud.