Nädalavahetusel kogunevad Haapsallu näitusele tuhanded Ameerika päritolu autod ja autode huvilised.
Näituse tänavuseks tõmbenumbriks on ürituse korraldaja Karol Kikkase sõnul pühapäeval lennuväljal toimuv motokrossisõu, kus Soomest tulnud mootorratturid teevad kiirendusvõistluse vaheaegadel kümnemeetriseid hüppeid.
„Ülejäänud on nii nagu ikka, traditsiooniline,” ütles Kikkas. Päris nii siiski pole. Näitusealal on tänavu varasematest aastatest suurem rõhk pandud ümber ehitatud ratastele ja mootorratastele ning kunstile.
Tuhanded külastajad
Kui palju külalisi 2001. aastast toimuv autonäitus sel nädalavahetusel linna tuua võib, Kikkas ennustada ei osanud. „Autosid ja inimesi on tulemas tuhandeid,” ütles ta. Tänavu loodab Kikkas rohket osavõttu, sest üle aastate ei toimu Ameerika autodega samal nädalavahetusel Rally Estoniat. „Ei ole konkurentsi, kõik tehnikahuvilised saavad tulla,” ütles Kikkas.
Täpne külastajate hulk selgub kohapeal, sest suurem osa näituse külastajatest on soomlased, kes – nagu Kikkase kogemused näitavad – ostavad pileti viimasel minutil. Just soomlased on suurimad autonäituse külastajad – nad toovad nii oma auto näitusele kui tulevad ka teiste omi vaatama. „Soomlastele Haapsalus meeldib,” ütles Kikkas.
Tuhandetest Haapsallu tulevatest autodest sadakond pannakse linnusehoovi näitusele. Vanimad näituseautod on pärit möödunud sajandi 20ndatest ehk ligi sada aastat vanad. Kuigi näitusel on palju soomlaste autosid, on seal ka rootslaste ja lätlaste omi. Kikkase sõnul on lätlaste huvi autonäituse vastu viimastel aastatel üha tõusnud ja tänavu on Lätist Haapsallu näitusele tulemas terve autoklubi. „Neil sellist näitust pole,” täpsustas Kikkas.
Näituseautode seast valitakse 13 kategoorias välja parim auto. Tänavu saavad esmakordselt tiitli nelja kümnendi – 1940.–1970. aastate – parimad autod. „Tegime tänavu klasse ringi, midagi jätsime ära, midagi panime juurde,” ütles Kikkas. Uus kategooriate süsteem on Kikkase sõnul huvitavam ja ausam, kui oli seni.
Lisaks autodele näeb näitusealal, kuidas poola kunstnik teeb autole maalingut, läti kunstnik maalib soovijatele autosid ja soome karikaturist valmistab naljapilte nii inimestest kui ka autodest. Lisaks on näitusealal kohal riiete ja jalatsite müüjad ning barberid ehk meestejuuksurid.
Laupäeval näeb väikese linnuse hoovis ka wrestling’ut ehk maadlust, mida varem pole Ameerika autode näitusel olnud.
Esinejate valikul on American Beauty Car Show lähtunud ajastust, kust on pärit ka enamik näituseautosid – 1950ndatest. „Rocabilly ja rock’n’roll,” ütles Kikkas. Nii on reede õhtul peaesinejaks Elvise tribuutbänd JD King Elvis Tribute Suurbritanniast ja laupäeval kuuleb Tammi Savoy esituses Ameerika vintage-muusikat, peaesinejaks on Ameerika bluusimuusik Popa Chubby.
Linn täis melu
Kuigi piletiga üritus on linnusehoovis, jagub kokkutuleku melu tervesse vanalinna. Tuleval nädalavahetusel pääseb alates Kalda tänavast Karja tänavale vaid Ameerika päritolu autoga, Krahviaed ja promenaadi Aafrika ranna poolne külg koos tantsupaviljoniga on nädalavahetusel Ameerika autode omanikele telklaks, kuhu käepaelata sisse ei pääse. Kui tulla üritusele muu kui Ameerika autoga, saab selle jätta holmi parklasse.
Ameerika autode näituse tõmbenumber kohalikele elanikele on pühapäeva keskpäeval toimuv autode paraad läbi linna. Tavapäraselt pealtvaatajate rõõmuks tehtav rehvide põletamine ehk burn-out on korraldajate sõnul paraadi ajal keelatud tervel peatänaval ja Jaama tänaval kuni raudteejaamani.
Ameerika autode näituse lõpetab kiirendusvõistlus Kiltsi lennuväljal.
Hästi, ikka parem kui vene rõvedused.
sain jälle täiel rinnal värsket co-d sisse hingata, imeline, imeline see tunne, aitäh selle rõõmu tekitajatele
Rohepööre kuubis.
saab taas saastatud, linnaelanikud on õnnelikud ja tänavad saastajaid
Millegi eest püütakse veel raha küsida. Ise peavad maksma!
autod vallutavad linna, vormsi vibreerib, kontroljörid tulevad linna, inimesed kukuvad küülikurku, võistu ögijad valmistuvad
Kaja valitsus on süüdi, et rehvi põletada ei tohi enne raudteejaama ja et pilet nii kallis on. Martin teeks kõik paremaks.
ekre polegi süüdi enam? See on midagi uut.
Kui üritasid nalja teha, siis pead veel kõvasti harjutama. Seni on su nimi Tuhajuhan.
Selle soovitud piletihinna eest ei huvita see vallutus karvavõrdki.
Maksejõuetus on tavaliselt inimese enda poolt loodud probleem.
Huuhh! Olen seega samuti üks tavaline inimene. Samas probleemi ei tunne endal olevat. Raha muidugi oleks alati juurde vaja. Müüride vahel toimuv ei huvita tõesti karvavõrdki. Eks ole neid pikajuukselisi rokkareid kräunumas nähtud küll juba. Kogu fiilingu üritusest saab kätte lihtsalt mööda tänavat lonkides ja veinikest-õllekest rüübates. See on nagu mingi eestlaslik mantra, et “ma pean saama kellelegi midagi maksta”. Milleks? Ei tea, võibolla olen lihtsalt “vana”.
ära sa veini ja õllekest küll segamini võta! Homse peale peab ka mõtlema natukenegi.
Abcmas, igal asjal on mõistlikkuse piir. Või oled sa nõus minult tassi kohvi ostam 100 eur eest? Anna teada, mulle sobiks.
On üritusi ja asju, mida ei tahaks tasuta ka.
Ja kas ta teab termini “tuhanded” tähendust?
no just, klikimagnet peab töötama, muidu ei müü reklaami.
Selge, kellelgi on reisikotiga kaasas tuhandeid ameerika päritolu mudelautosid ja ta korraldab nendest Haapsalus näituse.
Ooooo! KELLELGI, kas tõesti!
Austatud Jürka. Kui sa viitad, et mul on sõna “KELLELGI” valesti kirjutatud, siis oled sa valel teel. Või oli su hüüatusel mingi muu mõte?
Õigekeele teadlane Jüri arvab, et peab olema kellegil?
Kas loo autor teab termini “vallutamine” tähendust?
Teabki ju. Nädalavahetus on tagalinna tänavad ämeerika autode päralt. Mossega lossiplatsile tasuta ligi ei pääse.
Vist isegi tasu eest ei pääse