Kolm aastat on Haapsalus koos käinud kuus-seitse paari, kes nimetavad end tangosõltlasteks.
„Kui sa kohe alguses välja ei astu, siis pärast enam minema ei saa,” ütles üks Haapsalu tangotreeneritest Liina Viiret.
Argentina tango õppimine algas Haapsalus 2016. aasta jaanuaris Beguta Kevvai eestvedamisel. „See oli mu suur unistus – et tahaks tangot tantsida,” rääkis Kevvai. Ta meenutas, et sõitis otsust vastu võttes parajasti sõbrannaga läbi lume ja tormi: „Siis arvasime, et meil on seda vaja. Mõeldud – tehtud, ajasin selle kamba kokku.”
Esimese hooga hakkas Argentina tangot õppima kümme paari. Kevvai meenutas, et reklaamis tangot toona kui tantsu, kus mees ei pea midagi tegema, ainult naine vehib jalgadega ja mehed saavad partnereid vahetada. Tegelikult toonane reklaam tõele ei vastanud, sest kõigi asjaosaliste sõnul on tegemist ülimalt meheliku tantsuga, kus juhiroll on just mehel.
Kevvai organiseeris õpetajateks Liivi ja Artur Noveki Tallinnast, kes käivad siiani üle nädala Haapsalus trenne andmas. Muul ajal õpetavad tangohuvilisi Liina ja Henry Viiret.
„Kõigepealt sattusime Pärnusse. Sealne organisaator oli Beguta tuttav ja ta hakkas meid siia sebima,” meenutas Liivi Novek.
Sammud pole olulised
Tango õppimine Haapsalus on jaotatud kaheks – on tunnid õpetaja käe all ja on praktika, kus lihtsalt tullakse kokku ja tantsitakse.
Ka enne iga treeningtundi on pool tundi aega tantsimiseks. Argentina tango ei ole tants, kus saab sammud selgeks õppida, vaid tegemist on improvisatsiooniga – tants sünnib kohapeal. Sammude õppimisest päriselt aga ei pääse.
„Alguses õpid ja harjutad samme, siis saad aru, et sammud ei ole olulised. Selleni jõudmiseks pead neid samme ikkagi õppima,” kirjeldas Henry Viiret.
Tunnis, mida Lääne Elu vaatamas käis, õpitigi uut sammu ja selle paljusid variatsioone. Kui oma tavapärase partneriga sai samm selgeks, prooviti seda ka teiste partneritega. „On vaja selgeks saada põhialused või tehnika ja just eelkõige paari omavaheliseks suhtlemiseks,” ütles Liina Viiret.
Tangosamme võrdles Liina Viiret tähestikuga, kus on kindel arv tähti, kuid neid kombineerides saab lõpmatuseni kombinatsioone. „Igaüks leiab sellest tööriistade paketist oma stiili, oma viisi kulgeda ja oma viisi muusikat interpreteerida. Sellepärast on tango elus tants,” ütles Liina Viiret.
Tangos on juhiroll mehel ja naine vastab talle. „Mees peab olema aktiivne, mees peab otsustama,” ütles Henry Viiret. Treener Liivi Noveki sõnul võib naisel olla psühholoogiliselt raske mehe juhirolli omaks võtta, kui naine on kodus harjunud majapidamises ise otsustaja olema.
Henry Viiret võrdleb tango õppimist võõrkeelega. „Õpid suhtlema uues keeles, tango keeles – kuidas tantsijad suhtlevad ja üksteist mõistavad,” ütles ta. Tantsu teeb tema jaoks võluvaks see, et seda keelt õpitakse üle maailma. Eri paigus võib see pisut erineda, nagu keeleski on aktsendid, kuid tehnika on ühine. Ka Kevvai kinnitas, et reisile minnes on vaja vaid tangokingad kotti panna ja kõikjal saab tantsida.
Argentina tango on väga tunnetuslik tants: mees juhib naist oma ülakehaga, naine hoiab oma ülakeha mehega ühes suunas.
„Kui paar tantsib, on tore ütlemine, et ta on nagu nelja jala ja ühe südamega,” ütles Liina Viiret. Ta lisas, et on levinud kuvand, et naine mõnuleb, silmad kinni, mehe õla najal – nii on naisel lihtsam mehelt info kätte saamiseks keskenduda. „Kui üks sisend on kinni, on meeled avatud muule – kuulad muusikat ja tajud mehe keha liikumist,” selgitas Liina Viiret.
Liina Viiret rääkis, et tegelikult on tango uskumatult mehelik tants, sest mehed on tegudeinimesed. „Läbi suure töö hea tulemuseni jõudmine meeldib meestele,” ütles ta. „Siin ei saa samme valmis õppida, kogu aeg tuleb harjutada.”
Ometi pelgavad mehed tangot õppima tulla. Liina Viiret arvas, et põhjuseks on hirm ebaõnnestumise ees, kuid lisas, et kuna tantsimine on improvisatsioon, ei saa kedagi kellegagi võrrelda.
Kuigi Argentina tango on sammude poolest üsna vaba, kubiseb selle tantsimine etiketinormidest, alates sellest, kuidas tantsima palutakse. „Kujutad ette argentina macho-meest – kui tema tahab naist tantsima paluda ja naine ära ütleb, on see talle väga alandav,” tõi Liina Viiret näite etiketi kujunemise põhjustest.
Seetõttu kutsutakse Argentina tangos traditsiooniliselt tantsule pilguga: mees heidab oma kohalt pilgu naisele, kuni viimane talle oma silmadega vastab. Seejärel kõnnib mees naise juurde, kuid naine ei tõuse enne, kui on veendunud, et mees seisab just tema ees – võis ju juhtuda, et mees vaatas hoopis kedagi tema kõrval või taga.
Teine reegel on, et kui tangot tantsitakse ringis, ei tantsita kellestki mööda. Möödaminek on lubatud ainult juhul, kui vahepeal tantsitakse ringi keskele ja valitakse endale uus asukoht. Ka tuleb tantsupõrandal arvestada oma partneri ja teiste paaride heaoluga.
Trennis vahetab Liivi Novek oma kontsakingad vahepeal madalamate kingade vastu, põhjendades seda sellega, et nii on tal lihtsam mehe rollis olla ja mehi õpetada.
Kontsakingi kantakse tangos ilu, aga ka mugavuse pärast – tantsides on kehahoiak selline, et vahepeal on naisel võimalik nii partneriga kontakti kaotamata jalga puhata.
Kord kuus on Haapsalus milonga
Milonga on Argentina tango tantsuõhtu. Mitu korda nädalas on milongad Tallinnas ja nädalalõppudel Eesti eri paigus. Tõelised tangosõltlased käivad võimalikult paljudel milongadel.
Haapsalus toimub milonga kord kuus. Viimase milonga teema oli kollase koera ärasaatmine ning riietuda tuli kollasesse.
„Liivi ja Artur rääkisid mulle, et teeme milonga – ma mõtlesin, et mis milonga?” meenutas Beguta Kevvai esimese tantsuõhtu korraldamist 2016. aasta sügisel Centralis, kuhu sõitis kohale ligi 40 inimest üle Eesti. Sinna sattusid ka Liina ja Henry Viiret, kes varem Argentina tangot tantsinud ei olnud. „Nii kui sinna milongale jõudsime, olin kohe sisse võetud – see muusika on nii köitev. Oled seal sees tunde, aga ikka tahaks veel ja veel ja veel…” meenutas Liina Viiret.
Järgmine suurem kokkusaamine Haapsalus on sõbrapäevaeelne milonga 9. veebruaril Soffas.
Fotod: Mihkel Puhm