Kütusehinna odavnemine ühistransporti ei mõjuta

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Kuvatud 3 pilti, galeriis pilte: 6

Kütuseliiter võib peagi kõikjal Eestis maksta alla ühe euro, kuid ühistransporti see ei mõjuta, sest praegused veolepingud kehtivad veel kolm aastat.

Lääne maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Merle Mäesalu ütles, et kütuse odavnemine ühistranspordile mõju ei avalda.

Maavalitsus on tellinud Läänemaa avaliku bussiliiniveo bussifirmadelt M.K. Reis-X ja L&L. Hankelepingud on sõlmitud 2017. aasta lõpuni. Lepingusummat korrigeeritakse kord aastas.

„Seda pole meil enne olnud, et lepingusumma väheneb,” nentis Mäesalu. Lepingut korrigeeritakse kordajaga, mis saadakse kütuse hinna, palgaindeksi, vedaja muu kulu ja tarbijahinnaindeksi põhjal.

Maavalitsuse maaelu spetsialist Mati Kallemets selgitas, et bussifirmade lepingud on erinevad. OÜ M.K. Reis-X maht on suurem ja see firma saab 0,873 eurot kilomeetri eest. Väiksem L&L aga saab 0,893 eurot. Kallemets ütles, et prognoosi kohaselt tõuseb bussifirmadele makstav summa tuleva aasta 1. juulist 0,2 protsenti.

Kütuse hind küll alaneb, kuid palgad tõusevad. „Kütuse hinna langusega kompenseeritakse palgatõusu,” lausus Kallemets.

Hinnalangus meeldib tarbijale

Bensiini hind langes 12. detsembril Tallinnas alla euro, mida pole kordagi juhtunud euro kasutuselevõtust saadik 2011. aastal. Eile olid kütuse hinnad Haapsalu tanklais ühtlasemad kui ei kunagi varem. Odavaim bensiin maksis 1,042, kalleim 1,058 eurot liiter. Lihulas oli bensiin kolme sendi võrra kallim.

Lukoili tanklas kütusepaaki täitnud ehitusmees Sergei Prokopets ütles, et bensiinihinna langus annab rahakotis tunda küll.

„Tangin kuus vähemalt sada liitrit. Kui käin Soomes tööl, siis ka paarsada liitrit,” ütles Prokopets. Nii suure mahu pealt on hinnalangus paarkümmend eurot kuu aega varasemaga võrreldes. Soomes on bensiin meist umbes 30 senti kallim. „Kui Soome lähen, võtan bensiini siit kaasa, saja liitri pealt hoian veel 30 eurot kokku,” arvutas Prokopets.

Tallinki laeval töötav haapsallane Sergei Kravtšenko ütles, et kuulis odavast bensiinist oma sõbralt. „Sõber käis Tallinnas ja kiitles, et sai tankida euroga,” lausus Kravtšenko. „Aga mina sõidan diisliga ja see hind on jäänud enam-vähem samaks.”

Kravtšenko nentis, et sõidab vähe, kütust kulub 35–40 liitrit kuus. „Iga kopikat tuleb lugeda, et toime tulla, mina paaki kunagi täis ei tangi, pikki sõite ei tee,” lausus Alexela tanklas diiselautot täitnud mees. „See tankla meeldib mulle, siin on kvaliteetne kütus, sajale [kilomeetrile] kulub vähem,” ütles Kravtšenko.

Olerexi mootorikütuste sisseostu- ja logistikavaldkonna juht Alan Vaht ütles, et müügihindade erinevus tuleneb sellest, kas tegemist on automaat- või mehitatud jaamaga. Samuti mängib hinna kujunemises rolli konkurentide tegevus.

„Lihula tanklas on meil baashinnad, eile (teisipäeva – toim) õhtul alandasime bensiiniliitri hinna 1,083 eurole, diislil 1,124 eurole,” ütles Vaht.

Konkurente jälgitakse kiivalt

Neste Eesti ASi jaemüügijuht Kristi Pari selgitas, et üldiselt oleneb kütusehind kolmest komponendist: toote sisseostuhind, riigimaksud ja kohalik konkurents. Sisseostuhind on seejuures määrav, seda mõjutab ka dollari kurss euro suhtes, sest kütust ostetakse dollarites.

„Kui 2. oktoobril maksis toornafta 909 dollarit tonn, siis täna oli see 542,” lausus Alan Vaht. Kahe ja poole kuuga on hind kukkunud 367 dollarit.

Kui Olerex alandas bensiin 95 hinna Õismäe teenindusjaamas 0,999 eurole, tegi seda ka läheduses asuva 5+ Kütuse teenindusjaam. „See on reaktsioon konkurendi pakkumusele ega lähtu sisseostuhinna tegelikust tasemest,” kommenteeris Pari.

Konkurents mõjutab lõpphinda ka tanklaketi eri paigus asuvais tanklais, mistõttu ei pruugi hind olla kõigis jaamades ühesugune. „Kütuse jaemüük on konkurentsitihe ala, hinnad erinevad tavahindadest neis piirkondades, mis on tavalisest veelgi teravama konkurentsiga,” ütles Kristi Pari. Nestes oli Futura 95 liitri tavahind eile 1,083 eurot. Selline oli hind enamikus Neste tanklais. Haapsalu Neste jaamas maksis Futura 95 eile aga neli senti vähem.

Konkurentide hindu jälgitakse. Kui eile keskpäeval oli Haapsalu Alexela tanklas bensiini 95 hind 1,049 eurot, siis pool tundi hiljem oli see sama mis Neste tanklas – 1,042.

Bensiiniliiter kukub alla euro

Mootorikütuste müüjate kinnitusel langevad jaehinnad Eestis seetõttu, et maailmaturu hind langeb endiselt. Samuti mõjutab jaemüügihinda ülitugev konkurents.

„Jälgime iga päev sisseostuhinda ja monitoorime konkurentide hindu ning vastavalt vajadusele muudame ka oma hindu,” kinnitas Kristi Pari. „Mis puudutab kütusehinna langust alla euro ka Haapsalus, siis seda ma ennustama ei hakka, sest muutujaid, mis hinda mõjutavad, on liiga palju. Jälgime ja reageerime.”

„Arvan, et see aeg [ mil bensiiniliiter maksab kõikjal Eestis alla euro] ei ole enam väga kaugel,” lausus Alan Vaht ja nentis, et naftahinna langus on olnud muljetavaldav. Päästikule vajutas tõik, et 27. novembril otsustas naftat tootvate riikide ühendus OPEC tootmist mitte vähendada.

„Võitlus kestab edasi, igaüks tahab turul oma osa säilitada,” lausus Vaht ja meenutas, et 2002. aastal maksti naftatonni eest veidi üle 200 dollari. Seega on hinnalanguseks ruumi veel küll.

„Mina usun küll, et näeme veel hinnalangust. Osa analüütikuid on pakkunud, et see toimub kuue kuu jooksul,” ütles Vaht. Kui toornafta tonnihind odavneb 250 dollarile, võib bensiini hind alaneda 80 sendile. „Lõpmatult väljamüügihind langeda ei saa, sest maksude osa suureneb hinna alanedes pidevalt,” lausus Alan Vaht.

Bensiini hinnad Haapsalu tanklates eile keskpäeval. Fotod: Urmas Lauri

Bensiini hind 004 Bensiini hind 005 Bensiini hind 011 Bensiini hind 012 Bensiini hind 018

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments