Uuring näeb võimalust katta aastal 2020 kolm protsenti transpordikütustest biometaaniga

Tarmo Õuemaa

tarmo@le.ee

Eleringi tellimusel valmis riikliku tegevuskava ettevalmistava tööna uuring biometaani kasutamisvõimaluste edendamisest. Transpordisektorile fokuseeritud uuring näeb võimalust asendada 2020. aastaks biometaaniga kolm protsenti sektoris kasutatavast kütusest.

„Biometaani arendamine on oluline Eesti gaasimajanduse arendamisel ja energiasektori viimiseks enam taastuvallikate põhiseks. Kui aastaid oleme näinud gaasi imporditud fossiilse kütusena, siis tulevikus võiks gaas olla palju enam kohalik taastuvkütus,“ selgitas Eleringi juhatuse esimees Taavi Veskimägi valdkonna olulisust.

Uuringus pakutud eesmärgini jõudmiseks peab biometaani kasutus ulatuma transpordisektoris 36 miljoni kuupmeetrini. „Biometaani hind peab olema teiste kütustega võrreldes soodne, kuid samas katma biometaani tootjate, sõidukimüüjate ja tanklaoperaatorite kulud ja tagama aktsepteeritava tootluse. Biometaani esmaseks turule aitamiseks ei ole alternatiivi toetusskeemide loomisele, mis edendaks nii biometaani tootmist kui tarbimist,“ märkis Veskimägi.

Uuring pakub välja 12 kuluefektiivset ja praktilist meedet biometaani turu arendamiseks. Esmalt on vaja parandada biometaani tootmise ja tarbimise majanduslikku tasuvust ning seejärel laiendada turgu. Toetust vajab biogaasi tanklate rajamine ja biometaani tootjate ühendamine gaasivõrku. Samuti tuleb käivitada süsteem biometaani tootjate toetamiseks, et tagada biogaasi konkurentsivõime maagaasiga.

Selleks, et kütusemüüjad saaksid kasutada biometaani neile määratud taastuvenergia eesmärkide täitmiseks, tuleb rakendada biometaani päritolutunnistuste süsteem.

Turu arendamiseks on vaja ühendada kõik biometaaniga tegelevad osapooled ühtsesse võrgustikku toetamaks infovahetust ja koostööd ning seeläbi ärivõimaluste teket ja arendamist.

Koostada tuleb riiklik kava biometaani kasutamiseks transpordis, mis fikseerib eesmärgid, reeglid ja tingimused investeeringute tegemiseks sektorisse. Vajalik on biometaani tanklate rajamise strateegia, mis paneks muu hulgas paika tanklate optimaalse tiheduse ja paiknemiskohad. Uuringu järgi tuleb biometaani turu arendamise eesmärki arvesse võtta ka riigihangete korraldamisel. Selleks tuleks välja töötada kriteeriumid avalikele transpordi hangetele, et metaani kasutavad sõidukid suudaksid konkureerida teistel kütustel sõitvate sõidukitega.

Biometaani uuringu koostasid ECN ja Energy Valley Hollandist, Energiforsk Rootsist ja Eesti ettevõte Balti Biometaan. Uuring on valminud tihedas koostöös majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga. Uuringu ja seotud materjalidega on võimalik tutvuda Elering kodulehel.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments