Aurupaadi omanik Priit Verlin vastab Lääne Elu artiklile

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Ausalt öeldes ei osanud ma ütelda noore ajakirjaniku jutule ei ööd ega mütsi, kui telefonis tuli päring, et miks laev nii kallis on-nendel on kindel info, et laeva hind on 25 000 eurot, kirjutab Loorber OÜ tegevjuht Priit Verlin.

AurupaatHuvitav, isegi mina ei oska hetkel veel ütelda selle projekti kogumaksumust. Kui üks eraettevõte ostab teiselt eraettevõttelt kauba on see nende kahe ettevõtte omavaheline asi, kuidas ja mis hinnaga ja millistel tingimustel kaup ostetakse. Minu irooniline märkus, et maksime kaptenile ja lisasin juurde, et ärge seda lauset nüüd lehte küll pange, on loomulikult kenasti ära trükitud.

Veel sain artiklist teada, et kogu aurulaeva hanke taga on Reformierakond ja tema karvaste kätega jüngrid. Jah, ma olen olnud Reformierakonna liige, aga kuna mul puuduvad ambitsioonid jõuda Toompeale või Brüsseli, otsustasin ma poolteist aastat tagasi erakonnast välja astuda. Minu ainuke poliitiline ambitsioon on, et Rakvere saaks kaasaegse kultuurikeskuse ja seetõttu sai loodud heade sõprade ja tuttavatega Rakvere Valimisliit Südameasi. Tuleb ilmselt siinkohas märkida, et oleme Reformierakonnaga hetkel erinevas rollis. Nemad teostavad võimu ja on koalitsioonis, meie oma valimisliiduga aga opositsioonis.

Haapsalu linna kultuuripoliitika on minumeelest Eesti üks parimaid. Valge daam, American Beauty, horrorfilmide festival, Augusti Blues, Vanamuusika päevad. Ühelgi teisel Eesti väikelinnal ei ole midagi sellist ette näidata. Plaan soetada linnale aurulaev on väga lahe ja sama lahe on ka linnarong.

Ei oska mina kommenteerida, miks linn tegi hanke, kus sooviti, et ettevõte, mis võtab hankest osa oleks varem tegelenud ajalooliste esemete müügiga. Kui sooviti, et soetatav laev paistaks vana välja, siis on see mõistetav. Kui keegi jäi selle klausli tõttu hankest välja ja püüab nüüd oma pettumust väljendada, siis hanke väljakuulutamise ajal oleks võinud ju sellele tähelepanu juhtida.

Tõe huvides tuleb mainida, et meie poolt välja pakutud laev ei oleks esimese hooga kvalifitseerunud. Hankes sooviti vertikaalkatlaga laeva meie aga leidsime ainukese sobiva süvisega laevukese horisontaalkatlaga. Tegime ametliku päringu ja linn otsustas selle klausli välja jätta. Vastasel juhul ei oleks ka meie sellel hankel osalenud.

Kuidas kujuneb laeva hind. Loorber OÜ on ettevõte, mis tegeleb väga paljude erinevate projektidega. Meil on väga pikaajalised partnerid nii metalli kui ka puiduettevõtete seas. Firma valik hõlmab ajaloolist replikat, disaini, mööblit ja automaatikaga reguleeritavaid kõnepulte. Oleme renoveerinud ka väikelaevu. Aastaid tagasi tegelesime projektiga, et Eesti kooli füüsikaklassid saaksid endale toimivad aurumasina mudelid. Oleme niiöelda peatöövõtjad ja edukalt esinenud mitmetel riigihangetel.

Selline projekt nagu aurulaev ei ole lihtne. Ühe osa moodustab ostuhind, aga ega sellist asja netist pildi järgi ei osteta. Meile hakkasid silma mõned laevukesed Uus Meremaal, kuid hanke aeg ja see, et laev ei ole valmistatud EU-s oleks tekitanud meile hulka lisaprobleeme. Meil on juba paar aastat tiksunud mõte, tuua Eestisse väikene aurupaat ja meil oli väga hea meel, kui selgus, et Haapsalu linn sama plaani peab. Väikene lootus oli, et las keegi teine teeb selle kadalipu kõigepealt läbi, siis ei pea enam jälgratast leiutama. Paraku läks nii, et hoopis meil tuleb kogu see bürokraatia kadalipp ja meedia kõrgendatud huvi esimesena läbida.

Ma ei oska ka kuidagi kommenteerida fakti, et endine linnaarhitekt laeva leidis. Stjärni eelmised omanikud ei maininud sõnagi, et keegi eestimaalastest kunagi oleks selle laeva vastu huvi tundnud.

Küll aga tuli meil korduvalt käia, erinevate oma ala spetsialistidega Rootsis, et olla kindlad, et me selle ostuga orki ei lenda. Lasime teha Rootsis laevakatla kontrolli ja võtsime riski. See, et laev saab Eestis uue sisu ja uue disaini oli otsustatud. Hankes oli nõue, et laeval oleks lisamahuti. Tavaliselt väikelaevadel sellist vigurit ei ole, sest tööks vajaminev vesi pumbatakse veekogust millel laev sõidab. Vesi läbib eelsoojendus kambri ja see pihustatakse katlasse, kogu see kaadervärk tuleb ise valmis leiutada, sest me ei taibanud seda punkti vaidlustada.

Milline on normaalne kasum ühele projektile, mis valmib väga erinevate osapoolte toel? Ühele on alati vähe ja teisele on palju. Summa 90 000 EUR-i on summa koos käibemaksuga, ettevõtjana arvestan ma ikka selle rahaga, mis jääb järgi, kui käibemaks riigile tasutud. Kasumist saame me rääkida siis, kui garantiiaeg läbi ja kõik jooksvad kulutused kokku löödud. Kui tavaline kasumimarginaal on 15-20%, siis selle projekti puhul on kõike riske arvestades see number natukene suurem, aga loomulikult mitte nii suur kui tubli ajakirjanik näidata soovib.

Lõpetuseks tahan lisada, et anname endast parima, et laev õigeks ajaks valmis saab ja kõik tehnilised ning inimlikud mured positiivselt lahenduvad. 600 reisijat ühe hooaja jooksul oli see number, millega laevuke Rootsis hakkama sai. Ega siis Haapsalu kehvem ei ole.

 

Priit Verlin, Loorber OÜ tegevjuht

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
20 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
ätt.
9 aastat tagasi

Minge netis http://www.blcket.se seal Ångbåt Steamboat 270000 sek.Kuhu kadus ülejäänud raha ???

noormees 100 aastane
9 aastat tagasi

Erafirmal on õigus müüa hinnaga, mis soovib. Aga linnavalitsusel ei ole õigus osta ükskõik, mis hinnaga. Noh, eks jälle ports raha on kesikutel jälle saada, kuna kod. Sukles oli vist keskeraKonnast?! Raha ju sm.Edgarile vaja kohtutele tasumiseks ja võlgade katteks. Arvan isiklikult niimoodi

ätt.
9 aastat tagasi

Selle vanni eest üle 30000 maksab ainult loll või manipulaator-korruptant !!!Targutage aga edasi.

A
9 aastat tagasi

Väga hea rahulik ja sisuline vastus.

Cr.
9 aastat tagasi
Reply to  A

Olen nõus !

hakkab pihta
9 aastat tagasi

või õigemini öeldes,kestab edasi see vinguviiulite koor. Miski pole hea ja kõik on valesti. Pidagem hoogu ja mõelgem mida on tehtud paremaks selle pideva kibestunud soigumisega!
Haapsalu on muutunud aasta aastalt järjest atraktiivsemaks ja seda ju ongi vaja. Tundkem rõõmu, et meil on ilus vanalinn ja kõik sinna juurde kuuluv, nii peadselt tulevad Mari ja Peetrike ning hulk muusikalisi traditsioone.Super.

jee
9 aastat tagasi
Reply to  hakkab pihta

Hurraaaaa!

ei tea
9 aastat tagasi
Reply to  hakkab pihta

kas ikka tulevad Mari ja Peetrike enne talve?

Elanik vanalinnast
9 aastat tagasi
Reply to  hakkab pihta

Vanalinna ja üldse Haapsalu elanike ahistamise poolest on Haapsalu esirinnas. Maksumaksja rahaga ehitatud teid kasutavad kohvikupidajad ja suruvad liikluse suurte ringsõitudega ebanormaalsesase esu. Samal ajal on kohvikute tagahoovid räämas ja kasutamata. Linnavalitsus peab esmalt sundima kohvikupidajaid korrastama oma tagahoovid inimväärseks ja korrastatuteks. Huvitav, kui palju on linnal sissetulek konkreetselt Karja tänava ahistamise eest? See number ei saa olla salajane, kuna meie linnas peaks kohalik võim olema avalik ja ka kõik sissetulekud ja väljaminekud peavad olema avalikud. Miks ei avalikustata siis seda sissetulekut, mis on konkreetselt kohvikutelt saadut tasu linna pinna üürimise eest. (ja võib olla kla linna poolot pakutavate kohvikuplatside… Loe rohkem »

???
9 aastat tagasi

Kas Haapsalus ei ole kehtestatud linna tänavate sulgemise maksu tariifid? Arvan, et on ja tahaks siis teada, kui palju need kohvikupidajad selle maksu tasumisega linna kassat täidavad?

ode
9 aastat tagasi

Ettevõtja ei pea päästma oma nahka ega õigustama midagi kui sai hea vahekasuga laeva Haapsalule edasi müüdud. Müüja ´ütleb hinna ja ostal on voli osta või mitte osta.

loll jutt
9 aastat tagasi
Reply to  ode

Loll jutt suhu tagasi. Kuna paadi hind Rootsis oli linnavalitsusele teada, siis sai 3x kallima diiliga nõustuda vaid petis või idioot. Valigu Sukles ise, kumb tahab olla.

Gen.
9 aastat tagasi

Raske on olla väikelinna linnapea. Kusjuures hea linnapea. Sukles on seda,eriti kui meenutada mõnda eelnevat. Enne,kui iriseda, lugege,kodukatelt, mis ja kas üldse teistes väikelinnades midagi toimub. Punkt.

Merle
9 aastat tagasi

Tundub , et hr Verlin ei võtnud noort ajakirjanikku intervjuu ajal tõsiselt, nüüd päästab OMA nahka.

Kustas
9 aastat tagasi

Väga hea libekeel tundub olevat, laulab nagu linnuke – ehtne poliitik! See artikkel on küll nagu kass käiks ümber palava pudru. Kuhu jäävad tegelikud põhjendused? Sellest kurvast eraettevõtja elust võiks nii mõnigi rääkida. Kasum kahe aasta pärast? Vat see on küll väga hea äriplaan, eriti kui lüpsilehm on kohalik omavalitsus ja maksumaksja.

anna abi
9 aastat tagasi

Haapsalu linna kultuuripoliitika on minumeelest Eesti üks parimaid. Valge daam, American Beauty, horrorfilmide festival, Augusti Blues, Vanamuusika päevad. – ilmselt ei tea lugupeetud asjaosaline et sukles pole nendel teemadel ju mitte lillegi liigutanud. Linnavalitsuse tegemised aga piirduvad lubade andmisega ei enamat.