26

Suvel Haapsalus Karja tänaval parkida ei tohi

Riina Tobias

Riina Tobias

riina.tobias@gmail.com

Mõne linnakodaniku sõnul on Karja tänaval lastega julgem, kui seal ei sõida autod. Teised aga leiavad, et Karja tänav on juba praegu aeglase liiklusega ja turvaline. Foto: Arvo Tarmula
Mõne linnakodaniku sõnul on Karja tänaval lastega julgem, kui seal ei sõida autod. Teised aga leiavad, et Karja tänav on juba praegu aeglase liiklusega ja turvaline. Foto: Arvo Tarmula

* Hulk linnakodanikke soovib, et Karja tänav oleks suvekuudel liikluseks täiesti suletud

Haapsalu liikluskomisjon otsustas jätta Karja tänava liikluse kahesuunaliseks, kuid keelata seal suveks peatumine ja parkimine. Linnakodanikud on aga algatanud aktsiooni, mis taotleb suveks Karja tänaval autoliikluse täielikku keelamist.

Liikluskomisjon arutas märtsis võimalust muuta Karja tänava liiklus suveks ühesuunaliseks (kesklinnast vanalinna), et anda suvekohvikutele ja –melule rohkem ruumi.

Liiklus otsustati jätta kahesuunaliseks.

Komisjoni liikme, Haapsalu politseijaoskonna patrullteenistuse juhi Meelis Laurmanni sõnul ei raskendaks liikluse piiramine mitte ainult politsei, vaid kõigi tagalinna ettevõtete tööd ja turistibusside liikumist.

Ka ei ole autosid Karja tänavalt kuskile suunata: alternatiivsed tänavad on nii kitsad, et suuremad autod ei suuda seal manööverdada.

Komisjoni liikme, Haapsalu aselinnapea Peeter Vikmani sõnul on liiklus tagalinnas külalistele niigi keeruline ja tõenäoliselt jääks Karja tänava piiramisel turiste vähemaks.

Et tänavale ruumi juurde saada, keelati suvekuudeks peatumine ja parkimine Karja tänaval Saue tänavast alates.

„Juba praegu on näha, kes seal pargivad — töötajad, mitte külalised,” nentis Vikman.

Liikluskomisjoni otsusele vaatamata alustati laupäeval Facebookis aktsiooni „Haapsalu vanalinn autovabaks”.

Facebooki lehe looja või loojad ei soovinud Lääne Eluga otse suhelda, sest ei ole avalikust tähelepanust huvitatud.

Vähem kui nädalaga on lehekülg aga kogunud hulga vastukaja, jagamisi ja meeldimisi nii linnakodanikelt kui ka
–juhtidelt.

Poolt: tooks vanalinna turistid ja turvalisust

„Soovime, et Haapsalu vanalinn (Saue tänavast Ehte tänavani) oleks suvekuudel autodele suletud, et tekiks n–ö jalakäijate tänav, nagu enamikus Euroopa linnades on,” kirjutati üleskutses.

Algatajate sõnul aitaks liikluse sulgemine vanalinna tuua turiste ja elu, sealseid ärisid edendada. Jalakäijate tänav võiks olla n–ö suvine jäätee.

See teatri juht Marina Sillaste meenutas Facebookis hea sõnaga 1999. aastat, mil Karja tänav oli autodele suletud ja vanalinnas tehti suveteatrit „Müürikukk”.

„Mu enda ja mitme näitleja lapsed olid väikesed. Ei olnud muret, kui korraks lipsasid väravast välja. Oli tõelise kuurorditunne — Pizza Grande toolid ja lauad olid keset tänavat, samuti suured lillepotid, kaupluste välimüügiletid jms,” kirjutas Sillaste.

Läänlase Rita Helisma arvates armastabki turist kaks sammu rohkem kõndida, kui pikk sõit on seljataga.

Haapsalu kolledži liiklusohutuse tudengite tehtud uuringust selgus, et vanalinna liiklus arvestab liialt autodega, rõhku peaks panema kergliiklusele.

Vastu: raske teostada ja pärsiks turismi

Haapsalu kolledži liikluskorralduse lektori Margus Nigoli sõnul tuleks liiklust Karja tänaval vähendada, kuid sulgemine ei pruugi olla parim lahendus.

„Vanalinnas on palju tõesti kitsaid tänavaid. Ma pole kindel, kas ohutuse mõttes oleks mõistlik liiklus sinna suunata,” nentis Nigol.

Liiklust saab vähendada, muutes tee autodele nii ebamugavaks, et nad ei saa kiirustada — seda tänavakohvikud teevadki, lisas Nigol.

Müüriääre kohviku omanike Marget ja Rein Vatku hinnangul on suur osa bussiga saabuvaid turiste vanad ja paarisajameetrine lõik on neile liiast. Liikluse sulgemine hoopis pärsiks turistide vanalinna jõudmist.

„Ega turist, kes on paketi ostnud, kõnni kuskilt meie vanalinna, kui teda ninapidi siia ei tooda,” ütles ka Kuke galerii perenaine ja vanalinnaaktivist Aita Mölder.

Mölderi sõnutsi on idee küll hea, kuid teostus keeruline ja vajab tõsist arutelu.

Oluline on küsida, mida arvavad kõrvaltänavate, sanatooriumide ja neuroloogiahaigla inimesed sellest, kui kogu liiklus käiks mööda vaikseid väikseid tänavaid, kus praegu on hea näiteks ratastooliga liikuda, selgitas Mölder.

„Haapsalul puudub kahjuks alternatiiv kahesuunaliste paralleeltänavate näol nagu näiteks Pärnus,” kirjutas Marget Vatku.

Jüri–Kasper Hiob kirjutas, et enne kui liiklus Karja tänaval suletaks, tuleks ümberkaudsed tänavad korda teha — eriti Metsa tänav, kus hakkaks sõitma hulga rohkem autosid.

Haapsalu linnapea Urmas Sukles nentis Facebookis samuti, et mõte on tore, aga raskelt teostatav — seda tõestab 1999. aasta näide.

„Rahvast nädala sees polnud ja ka kohvikud–poed ei olnud rahul, lisaks veel kaubavedu, pääste, politsei ja turistid,” kirjutas Sukles. „Selle segaduse kannatab ära Valge Daami nädalalõpul, aga pikem aeg — väga kahtlane.”

Ka mitme teise kommenteerija sõnul piisab liikluse ümberkorraldamisest suurürituste ajal.

„Jalakäijatele on piisavalt ruumi kõnniteel,” kirjutas Jane Kask. „Igasugune keeld suunab inimesed eemale keskustesse.”

Rein Vatku tõdes, et Haapsalus pole kriitilist massi jalakäijaid, kes Karja tänava täidaksid. „Kui jalakäijate tänav teha enne kriitilise massi saavutamist, siis tekib õudusfilmi efekt: on nagu tänav, majad püsti, kuid inimesi pole.”

Ka kirjutasid mõlemad Vatkud, et vanalinna liiklus on juba praegu jalakäijaile igati turvaline.

Peeter Vikmani sõnul ei ole liikluskomisjoni otsused kivisse raiutud, märkide paigaldamine või mahavõtt pole maja ehitamine, kuid eelkõige tuleb ikkagi arvestada spetsialistide, mitte rahva arvamust.

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
Kohviku pidaja kõrvad
Kohviku pidaja kõrvad

No nii läbinäha promo ju. Lubage naerda, kohalikud inimesed tahavad :)))). Kohalikel inimestel on täiesti savi, nad on pigem suvel Haapsalust ära oma maa kodudes vms, sest linn täitub turistidega jne. Selle argumendi taha palun mitte pugeda. Need mõned õnnelikud noored emad titekärudega ? Neil on jalutamiseks Haapsalus ruumi küllaga. Eespool juba mitu korda mainiti õieti, et tegemist on ainult nende 5 uue toitlustusasutuse , võiks õelda lausa elulise tähtsusega huvile. Aga selle peale oleks võinud enne mõelda, kui asukohta valiti :). Jumal tänatud et Sukles seda läbi ei lasknud.

sorts
sorts

peatumine ja parkimine tuleb keelata aasta läbi kogu Läänemaa ulatuses politsei sõidukitel.
ehk siis miilitsad kasutavad jalgsipatrulle ning näevad,mis näit.Haapsalus toimub.
täna (eile) õhtul kella 20. ajal olid kaubamaja parklas mingid lärmavad noortekambad,kes avalikult jõid alkoholi ning tümakas kostus poolde linna.

Tondile
Tondile

1) Piiskopi linnuse ees on parkla.
2) Keegi ei räägi ju vanalinna sulemisest (räägitakse ainult väikese osa parkimise keelust suvekuudel).
3) Kui ma tahan minna Karja tänava ükskõik millisesse kovikusse, pargin oma auto Müüriääre kohviku ette- nagunii on seal väga väike parkimise võimalus.
4) MIKS- õelutseda, konkurents on ju teretulnud.
5) Vingume, et Haapsalu vanalinn on välja surnud- proovime, ehk saame ka sinna elu sisse?!

Tont.
Tont.

Tundub,et teema algatajad on rohkem uute kohvikute tegijad,kel majas ruumi vähe ja tahaks tänaval äri ajada. Tänav on avalik ruum ja turismibusside liikumise tõkestamine tooks kahju kõigile kohvikupidajatele ning turismile üldse. Sest kui juhtub kiire olema,siis ei viitsi keegi piiskopilinnusesse joosta,vaid sõidetakse Haapsalust lihtsalt mööda…

Jalakäija
Jalakäija

Loomulikult on vaja rohkem jala käia. Hale on vaadata, kui kooliajal on hommikuti Metsa ja peatänav autodest pungil, koolivaheajal aga vaikus. Inimesed ei viitsi enam paari kilomeetritki kõndida, seepärast kõik nii rasvased ongi.

p-nägija
p-nägija

Just, just ja kehtestame ka magusamaksu…

Jalakäija
Jalakäija

Nõus

Maiasmokk
Maiasmokk

Õudne! Kõik muud maksud kannataks veel välja, aga magusamaksu kehtestamist ma üle ei elaks!

aga miks
aga miks

siis ainult karja tänav, linnakodanikud tahavad , et suvel ei oleks üldse linnas muud transpordiliiklust kui ainult ühikondlik- ja teenindav transport. tossuvaba linn, autod jäävad linnapiirile parklasse ja ühistransport linnas tasuta. linnas niigi rohelust vähe , ainult kivid ja asfalt ja jalakäimine on tervisele kasulik. kohvikud saavad linnalt suvel üürida vabad tänavad, jalgratturitel ohutu liigelda samuti kõikidel lastega emmedel, svipsis tegelastel ja muidu kiibitsejatel.. linn tossuvabaks, linn autovabaks

tume
tume

Peale seda kolivad siit ära need viimasedki aborigeenid.

statistik
statistik

Eestlane on üsna mugav, eelistab igale poole autoga ligi pääseda. Ehk annavad kohvikud sügisel teada, kuidas parkimiskeeld läbimüüki mõjutas.

kohalik
kohalik

Karja tänaval Müüriääre kohviku esine parkimine kaob seetõttu ära, et üle tee asuv uus kohvik (Hapsal Dietrich) teeb terrassi sõiduteele. Eks teised söögikohad tahavad ka terrasse teha, seetõttu see Karja tänava autovabaks kuulutamise poleemika.

Kogu Karja tänav?
Kogu Karja tänav?

Õige, aga peatuda ju võib !
Karja tänava parkimise jutt peaks vist lõppema Kalda tänava ristmikuga.
Seega Karja tänavale mahuks ju parkima ka ca tosin autot.

Ei näe põhjust
Ei näe põhjust

et see tänav kohe kinni panna autodele.Haapsalu linn on nagunii inimestest tühjaks jäänud ja need mõned inimesed,kes seal jalutama hakkavad,mahuvad ka könniteele.Pole vaja uneleda,et hakkab seal tänaval massiliselt rahvast liikuma.Ürituste tarvis võib ju selle ala kinni panna mõneks päevaks aga mitte kogu suveks.Haapsalu linn on töesti nii suur,et kohe peab autoga ukse ette sõitma!!!!erandiks on muidugi likumisraskustega inimesed,kellel on vaja saada teatud kohta.Haapsalus harva käies olen ennast suht üksinda avastanud linnatänavatel päevasel ajal.Ennem ikka tasub asjad läbi mõelda,kui jälle mingi totrusega hakkama saada.

wpDiscuz