Politsei rõhutab, et Kiltsi lennuväli ei ole selleks kindlasti mitte õige koht. Foto: Eduard Laur
Laupäeval hukkus Kiltsi lennuväljal autohuviliste kogunemisel peetud ebaseaduslikul kiirendusvõistlusel 22aastane mees, kes sai löögi juhitavuse kaotanud autolt.
Politsei sai teate liiklusõnnetusest laupäeval kell 18.39. Sündmuskohal selgus, et kaks sõiduautot Audi S8 olid võidu kiirendanud, külgepidi kokku põrganud ja lennurajalt välja paisanud. Autod kaotasid juhitavuse põhjusel, et lennurajal olid maas autokummid, millest üritas üks juht mööda põigata. Manöövrit sooritades põrkas auto aga vastu kõrval kiirendanud autot, mille tõttu paiskusid mõlemad autod lennurajalt välja. Niitnud maha mitu puud, peatusid autod sadakond meetrit eemal. Paraku jäi ühe auto ette 22aastane mees, kes suri saadud vigastustesse sündmuskohal. Üht Audit juhtinud 26aastane mees viidi Läänemaa haiglasse raskes seisundis, kust ta toimetati edasi Põhja-Eesti regionaalhaiglasse. Teise Audi juht vigastada ei saanud. Haiglasse viidud juhi kainuse selgitab ekspertiis.
Õnnetuses mitte kannatada saanud juht oli kaine. Õnnetuse hetkel oli lennuväli vihmamärg. Teadaolevalt puudus 26aastasel mehel kehtiv juhtimisõigus.
Võistukiirendamine oli Kiltsi lennuvälja põhiraja kõrval jooksval transpordirajal, mida mööda ruleerisid lennukid omal ajal angaaridesse. Rada on suhteliselt kitsas, võssa kasvanud ja ebatasane. Kiirus 230 km/t Haapsalu politseijaoskonna patrullitalituse juht Tarmo Tomson kinnitas, et õnnetuses hukkunud mees ei olnud Läänemaa elanik. Seda, mida autolt löögi saanud mees lennuraja kõrval tegi, ei osanud Tomson öelda.
Haapsalu politseijaoskonna välijuht Rene Pajula ütles laupäeval, et pealtnägijate kirjelduste kohaselt võisid kiirused omavahelisel mõõduvõtul ulatuda kuni 230 km/t. Tomson täpsustas esmaspäeva pärastlõunal, et nii suur autode sõidukiirus siiski ei olnud, kuid kindlasti suurem kui lubatud 90 km/t.
Traagiline õnnetus olnuks olemata, kui üle-eestilisel ringsõidul olnud Audi A8 klubi liikmed võimsate autode roolis poleks hakanud iseseisvalt korraldama mõõduvõttu. Kaitseliidu avalike suhete osakonna ülema Tanel Rütmani sõnul oli Audi A8 klubi teavitanud kaitseliitu, et kavatseb Kiltsi lennuväljalt läbi sõita. „Ühestki kiirendusest või muust üritusest juttu ei olnud,” ütles Rütman.
Audi A8 klubi alustas ringsõitu laupäeva hommikul Tallinnast. Läbi Paide ja Rapla jõuti Haapsallu. Pärast läbisõitu Kiltsi lennuväljalt pidid autod suunduma tagasi Tallinna. Klubi liikmed on juhtunust šokis ja tunnevad hukkunu lähikondlastele kaasa. Anonüümseks jääda soovinud klubiliige ütles, et klubi on hukkunu perekonnale igati toeks.
Rütman lisas, et Audi A8 klubi on käinud Kiltsi lennuväljal ka varasemail aastail, kuid siis pole registreeritud ühtegi korrarikkumist ega kuulda olnud kiirendusest.
Ehkki Kiltsi lennuväli on kaitseliidu territoorium, kehtib seal samasugune liikluseeskiri nagu mujal teedel.
Populaarne kiirenduskoht
See, et juhid käivad lennuväljal oma autosid proovimas, ei ole kellelegi saladus.
Tomson ütles, et politsei ei saa kiirendajate ohjeldamiseks suurt midagi teha, sest tegemist on kaitseliidu territooriumiga. Tomson rääkis, et lähiajal on kavas istuda kaitseliiduga ühise laua taha ja arutada, kuidas tulevikus selletaolisi õnnetusi vältida. „Täpset kuupäeva veel ei tea, kuid kindlasti enne suve, mil on kiirendajate n-ö hooaeg,” ütles Tomson. Tomson lisas, et kui autoomanikul on suur huvi oma sõiduriist proovile panna, siis Kiltsi lennuväli ei ole selleks kindlasti mitte õige koht. „Pärnu ringrajal on kiirendamiseks legaalsed võimalused,” ütles Tomson.
Traagilisele õnnetusele reageeris ka Eesti autospordiliit (EAL), kes teatas, et Kiltsi lennuväljal toimunu ei liigitu isegi mitte illegaalse korraldatud võistluse kategooriasse, vaid tegemist oli spontaanselt kahe juhi vahel tekkinud võistlusega.
EALi peasekretär Margus Kiiver kutsub tulevikus sellesarnaste raskete tagajärgedega õnnetuste ärahoidmiseks üles autohuvilisi rohkem kasutama autospordi alakomiteede loodud võimalusi panna ennast ja oma autod proovile turvaliselt ja kontrollitud tingimustes. „Eesti autospordiliit on välja töötanud hulga reegleid nii võistluse korralduse kui ka turvalisuse seisukohast, kaitsmaks pealtvaatajaid ja osalejaid,” teatas Kiiver.
Viimati juhtus Läänemaal hukkunuga liiklusõnnetus 2014. aasta detsembris, mil Palivere–Keedika maantee esimesel kilomeetril sõitis ATV sillalt jõkke. Kiltsi lennuvälja õnnetus on tänavu esimene surmaga lõppenud liiklusõnnetus.
Liiklusõnnetuses hukkunuid Läänemaal
2012 – 0
2013 – 5
2014 – 5
2015 – 0
2016 (16. mai seisuga) – 1
Täiesti normaalne koht see lennuväli autode omavaheliseks mõõduvõtmiseks. Ilmselt see surma saanud mees oli ise ikka süüdi, et ei valinud piisavalt ohutut kohta… Kõigile asjaosalistele oli nagunii teada ju, et läheb autode kiirendamiseks, miks muidu see üks noormees nii kaugele kuskile ronis muust seltskonnast, eks ikak selleks, et parem ülevaade saada mingi maa pealt… Ja politsei siin soovitab pärnu ringrada kiirendamiseks… Kas politseil on ikka teada, et enamus eesti inimesi ikka ei teeni nii hästi, et jõuaks osta auto ja siis seda korralikult hooldada ja siis veel käia ringrajal, kus sõitmine on ikka üsna kallis lihtsa eesti inimese jaoks, hea… Loe rohkem »
no sul võib ka audi b11 olla, looduse vastu ikka ei saa!
Sõitsid jah natuke vale raja peal, kus vedeleb rehve ikka väga tihti.
mõistusega inimene ei lähe selliste teeoludega kiirendama. aga kahjux 20-ndates tattidel seda mõistust napib
MInd hammustas lennuväljal puuk. Kaeban tervisekaitsesse. Las kutsub Kaitseliidu vaibale !
Tegelikult on lennuväli väga tänuväärne koht kus esimesi sõiduharjutusi teha.
Selliseid kohti väga enam järgi jäänud ei ole. Need audid oleks ka maanteel võinud analoogse jama korraldada. See, et see lennuväljal juhtus on lihtsalt õnnetute juhuste kokkusattumus. Ja ega avarsiisid politsei jõuga ikka ära hoida ei suuda isegi kui neil lendav vaip oleks.
Ei pea just geenius olema,et mõista,miks Kiltsi lennuväljalt on vaja läbi sõita.
Ei pea olema geenius, et aru saada tegelikust põhjusest. Klubikad olid omaarust nutikad. Küsisid luba lihtsalt peatuse tegemiseks, kuid tegelik mõte ja tegevus oli hoopis teine. Loodeti, et kaitseliit ei tule “söögipausi” kontrollima, kui politsei lennuväljale tuleb, saab valetada, et kaitseliit lubas. Taheti kõikidele kott pähe tõmmata, kuid läks nii nagu läks. Ilmselt see klubi kantakse üle Eesti korralikult musta nimekirja.
….pole siin mingil mààral sùùdi,sest luba kiirendusvòistluseks sealt pole antud. Palju hullem,kui sellised vòsalendurid oma kiirendusi teedel teevad….?
Minuteada küll pärnu lennuväljal legaalselt kiirendada ei saa.
Paraku on LE puhul selline delfitamine muutunud regulaarseks 🙁