Online-kasiinonduse populaarsus on viimasel aastakümnel tõusnud füüsiliste kasiinode kõrval arvestatavale tasemele. Online-mängude leviku kasvu on kindlasti mõjutanud ka viimasel pooleteisel aastal maid vallutanud pandeemia. Soome Tervise- ja Heaoluinstituudi (THI) andmetel on online-mängijate osakaal kasvanud alates 2015. aastast ligi 13 protsenti. Inimeste suurenenud huvi võimaluse vastu mängida kus ja millal iganes, on üks põhjuseid, miks seadusemuudatust vajatakse.
Soome valitsus on juba selle aasta aprillis tutvustanud loteriiseaduse ja sellega seotud õigusaktide planeeritud muudatuste kava sealsele parlamendile. Pikalt ootel olnud ja edasi lükkunud seadusemuudatus jõuab sel kuul Soome parlamendis arutusse. Kui kava loetakse sobivaks, on muutuste hulk muljetavaldav ning kava keskendub kasiinonduse tarbijale ohutumaks ja läbipaistvamaks muutmisele.
Planeeritavad muutused eelistavad Soome kasiinomonopoli
Üks põhipunkte on kasiinode turunduse rangem reguleerimine, mis keelaks ära enda reklaamimise slot-tüüpi mängudel ja kõigil mängutootjatel, mis pole seotud Soome online-kasiino monopolettevõttega Veikkaus Oy. Mängude reklaamides muutub kohustuslikuks hasartmängude vanusepiirangu väljatoomine, ning ka info hasartmängusõltuvusega võitlemise kohta. Samas toob muudatus endaga kaasa võimaluse turustada kihlveomänge, mis varem polnud seadusega lubatud.
Selline muudatus aitaks panna tarbijat eelistama kodumaiseid võimalusi, millega kaasneb ka mängutuludest saadud maksuraha kodumaale jäämine. THI uuringust tuli ka välja, et 2019. aastal kulutati 105 miljoni euro suurustest hasartmängutuludest 16,4% välismaisete mänguettevõtete lehtedel, ning 83,6% Veikkaus Oy pakutud hasartmängudes. Seega läks ligi viiendik saadud tuludest maksustamisele teistes riikides. Kasiinomonopol Veikkaus saaks seaduse muutumisega loa asutada tütarettevõtte, mis pakub omaloodud mänge ja teenuseid välismaistele firmadele.
End reklaamides võib sattuda musta nimekirja
Kavas on ka võtta kasutusele blokeerimisnimikiri, mida haldab riiklik politseiamet, ja milles on välja toodud end Soomes turustavad välismaised hasartmänguettevõtted, kelle maksetehingud pankade ja muude makseteenuste pakkujatega tuleks blokeerida. Muutus on otseselt seotud turunduse reguleerimise muutusega, mis taunib välismaiseid kasiinoettevõtteid. Musta nimekirja sattumise eelduseks on enda toodete turustamine välismaise teenusepakkuja poolt – tegu, mis nüüd on loteriiseaduse rikkumine. Nimekirja kandmisele eelneb politseiameti keeld ettevõttel Soomes end reklaamida ja seal tegutseda. Blokeerimisnimekirja kantud firmadel pole õigusi maksetehinguid algatada ega vastu võtta, ning politseiamet võib juba algatatud maksed tühistada.
Ole valmis esitama vanusekontrolliks dokument
Kasiino- ja loteriimängijate enda identifitseerimine muutub järk-järgult kohustuslikuks. Juba praegu on mänguautomaatide ehk slot machineide mängijatel kohustus ennast tuvastada, et kinnitada oma täisealisus. Kohustus on nii füüsiliste kui online-mängude mängijatel. Identifitseerimisenõue hakkab teiste hasartmängude puhul kehtima aastast 2023, ja „kraabi ja võida” tüüpi lotopiletite ostmise jaoks hakkab isikutuvastus pihta aastal 2024. Ka planeeritakse muuta mänguautomaatide asukohti ja kasutamist selliseks, et hasartmängude tekitatud kahju oleks minimaalne, ja automaatide kasutamisele eelneb kohapealne vanusekontroll. Muutusega loodetakse vähendada hasartmängude mängimise levimist alaealiste seas, ja vähendada hasartmängusõltlaste osakaalu.
Monopolsüsteemiga ei olda ükshäälselt rahul
Seadusemuutusele on tulnud ka vastukaja, ning muutuste vastased pole rahul tekkiva olukorraga, kus Veikkause pakutu kõrval online-mängurluseks muid legaalselt reklaamitavaid variante enam ei ole. EL õiguse kohaselt on hasartmängude monopol lubatud, kui see on parim lahendus kaitsmaks avalikku korda, rahvatervist, ja avalikku turvalisust. Monopol ei ole õigutatud ainult suurima võimaliku maksutulu kogumiseks, vaid see peab ka vastutama hasartmängude negatiivsete mõjude kontrolli ja järelvalve eest. Neid punkte arvesse võttes on Soome valitsus võtnud seisukoha, et riik on paremal positsioonil tarbijate kaitsemiseks kui oleks avalik litsentsisüsteem.
Euroopa Komisjon toetas hasartmängumonopoli loomist 2013. aastal, ning selle ajaga võrreldes ei ole hasartmängusõltuvuse küüsis vaevalevate mängijate arv 3% pealt tõusnud. Kuna riigid pole vennad, ei tööta sama süsteem igal pool. Soomele vastandub Hispaania, kus on riikliku kasiinomonopoli asemel avaliku litsentsisüsteemiga tegutsevad hasartmängupakkujad. Mängimas on miljoneid inimesi rohkem kui Soomes ning sõltuvusprobleemidega inimesi on Soome kolme protsendiga võrreldes umbes kümme korda vähem. Siiski on inimeste toetus monopolile kõrge, kuna riiklikult saadav maksuraha läheb jagamisele erinevate projektide vahel, ning ka kultuuriühituste korraldamiseks.
Alternatiive peab ise leidma
Kuigi välismaisete ettevõtete turundamine poleks uue seadusemuudatusega enam lubatud, ei kao võimalus ise Veikkausile internetist alternatiive leida. Häid ülevaateid teevad erinevad kasiinolehti arvustavad blogid ja veebilehed, kuna ei saa eeldada, et monopoli pakutud mängud on just mängida soovijatele sobivate võidu- ja tuluvõimalustega. Atraktiivsuse tõstmiseks tegeleb Veikkaus aktiivselt uute mängude arendamise ja väljatoomisega, kuna konkurents on tugev. Samuti on ettevõttel koostöölepingud välismaiste arendajate ja teenusepakkujatega, nagu ka Eestis tegutsev Playtech. Monopol loodab saavutada piisavalt suure mängude ja teenuste valiku, et inimesi ei tõmbaks enam välismaal litsenseeritud mängulehed, ja suurem osa maksustatavast tulust jääks ikkagi Soome.
Ei ole võimatu, et tulevikus asendub monopolisüsteem avatud litsentsiga kasiinode vastu. Süsteemimuutus tooks endaga kaasa suurema valiku mänge ja teenuseid, kuid tõstaks ka välismaale mineva tulu osakaalu. Välismaiste mängude turule toomine looks võimaluse ka neid maksustada ja reguleerida, kuid siiski loodab Soome valitsus praeguse süsteemi püsimajäämisele ning on valmis looma uusi meetmeid süsteemi toetamiseks.