Teadlaste öö festivalil Haapsalu kultuurimajas on loodusmuuseum kohal digitaalsete lahendustega – virtuaalreaalsus prillidega saab oma silmaga uurida ürgmere põhja ja liitreaalsusega ehitada kivististele reaalsed loomad.
Loodusmuuseumi messiboksis saab virtuaalreaalsus prillidega minna ajas nii palju tagasi, et näeb Eesti aladel olnud merepõhja ka ajal kui Eesti asus veel lõunapoolkeral. Õigel hetkel seljataha vaadates, näeb ka kuidas üks veealune loom teise ära sööb. „Mõned hirmsad kohad on – seda enam on tegemist reaalse näitega,” ütles loodusmuuseumi geoloogia osakonna juhataja Sander Olo.
Liitreaalsust kasutades, saab nutiseadmega kindla äpi abil kasvatada kivistisele peale reaalse looma. Teadlaste öö festivalil näeb kivistisest tõusmas rüükala või meriliilia. Olo näitas, et kui panna käsi kaamera kohale, saab ka looma endale peopeale võtta.
Samuti näitas Olo, et kui end kõhuli visata, näeb ka looma kõhu alla.
Nii virtuaal- kui ka liitreaalsuses põhineb Olo sõnul Eestist leitud kivististel. „Meil oli mõni aasta tagasi hittnäitus „Müstiline ürgmeri”. Selle edasiarendus on virtuaalreaalsus,” ütles Olo.
Samal ajal lennutasid õpilased mööda kultuurimaja ringi minidroone, said mõõta oma tugevust, ehitada liivast maju, sõidutasid roboteid, joonistasid 3D pliiatsiga või ehitasid spagettidest topsi alust.
Teaduskeskus AHHAA tegi aga kultuurimaja saalis teadusteatri etendust, kus lennutati kahurist topse. Vedela lämmastiku ja kuiva jää abil tehti auru, õhus põletati ringilendavat jahu. Teadusteatri tegijad ütlesid, et tolm põleb sama hästi kui jahu ja manitsesid õpilasi koristama. Samuti põletati seebivett ja vatti ning üks laps tõmmati prügikotiga vaakumisse.
Teadlaste öö festival kestab kella 18 Haapsalu kultuurimajas.
Arvo Tarmula fotod