Leedo vangerdused tõid sadamaisse pikad ootejärjekorrad

Kaire Reiljan

kaire@le.ee

Kuula artiklit, minutit ja sekundit
0:00 / :

rohulküla praamisabaPraamisaba Rohukülas. Foto Arvo Tarmula

Saaremaa Laevakompanii omaniku Vjatšeslav Leedo ootamatu otsus parvlaev Hiiumaa Rohuküla–Heltermaa liinilt ära viia tekitas sadamasse pika järjekorra ja jättis mitmed reisijad järgmist praami ootama.

 „Neljapäeval ja reedel venis praamijärjekord Rohukülas mitmesaja meetri pikkuseks. Heltermaal oli pühapäeval mandrile sõitu ootavate autode rivi vähemalt pool kilomeetrit pikk. Esmaspäeva hommikul jäi 8.30 väljuvast praamist neli autot maha,” rääkis Rohuküla ja Heltermaa sadama direktor Riho Sõrmus.

Virtsu ja Kuivastu sadama direktor Valdur Häng kinnitas, et järjekorrad tekkisid liinile just siis, kui sõitma toodi parvlaev Ionas. „Vanad laevad mahutavad vähem, nad ei suuda teha ülesõitu ega peale- ja mahalaadimist 35 minutiga,” selgitas Häng.

Hiiumaa viidi Virtsu–Kuivastu liinile asendama parvlaeva Saaremaa. Nädala sees jõuavad Hiiumaa ja väiksemat sorti Ionas kõik soovijad küll üle vedada, kuid siiski tuleb reedeti Virtsu poolt ja pühapäeviti Kuivastu poolt minejail arvestada senisest pikema ooteajaga.

Virtsu sadama direktori asetäitja Ilmar Piilmann tunnistas samuti, et järjekordade põhjus on tingitud liinile toodud väiksemast parvlaevast Ionas. „Kui varem sõitis kaks laeva, mis mõlemad mahutasid üle 130 masina, siis nüüd on üks neist poole väiksem,” lausus Piilmann.

Ehkki ametlikult on Ionasel 140 autokohta, võtab selle koormamine Hiiumaaga võrreldes tunduvalt kauem aega. Samuti saab teise korruse autotekile paigutada vaid kõrgema põhjaga autosid. Ionas üllatas eelmisel neljapäeval reisijaid veel ühe ebameeldivusega: kohvik, kust ollakse harjunud praamisõidu juurde kuuluvat kiluleiba-juustusaia ja joodavat ostma, oli suletud. Letil võttis reisijaid vastu silt: „Vabandame. Müügipunktid on suletud. Teenindust ei toimu.” Kellegi hoogne käsi oli sildile lisanud oma hinnangu situatsioonile: „Häbi!” „Kõik putkad olid kinni, ühtki teenindajat polnud kuskil näha,” rääkis Lääne Elule pettunud reisija.

Hiiu maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Aivi Telvik nentis, et SLK teatas parvlaeva Hiiumaa äraviimisest Rohuküla–Heltermaa liinilt 9. augusti pärastlõunal. 10. augusti hommikul sõitsid liinile vaid 1971. aastal ehitatud St. Ola ja Regula, Hiiumaa enam ei väljunudki.

Telvikul on kahju, et Hiiu maavalitsuse senine hea koostööpartner SLK neid muudatusest varem ei teavitanud. „Seni olime kõigist muudatustest varakult kuulnud ja saanud oma sõna sekka öelda,” selgitas Telvik.

Nüüd kaheksa päeva Rohuküla–Heltermaa liini teenindanud St. Ola ja Regula ei ole suutnud hiidlaste ootusi rahuldada. Vanad parvlaevad mahutavad hulga vähem sõidukeid, samuti ei suuda nad graafikus püsida. „Kolmapäeval jäi pärast laeva väljumist hulk autosid sadamasse järgmist laeva ootama, kuid tegu ei ole ju veel tippajaga,” rääkis Telvik.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) avalike suhete osakonna juhataja Rasmus Ruuda kinnitas, et laevakompaniil on tõesti õigus vahetada liinil olevaid laevu sellest ette teatamata. „Asendatavad laevad peavad aga vastama lepingu nõuetele,” lisas Ruuda. Ta kinnitas, et järjekordade tekkimisel on võimalus tellida lisareise ja seda juba tehaksegi. Et aga edaspidi vältida absurdset olukorda, kus vedaja omatahtsi ja asjast ette teatamata laevu vahetab, lepiti kokku, et regulaarselt hakkavad toimuma töökohtumised, kus arutatakse tulevikus planeeritavaid muudatusi.

Saaremaa Laevakompanii juhatuse esimees Tõnis Rihvk põhjendas vangerdust eelmise aasta kogemusega: augusti teises pooles vähenebki Rohuküla–Heltermaa liinil reisijate arv kolmandiku ja Virtsu–Kuivastu vahel viiendiku, mistõttu oli Hiiumaa viimine hoopis Virtsu–Kuivastu liinile parim võimalik valik, et tagada sujuv laevaliiklus saarte ja mandri vahel.

Parvlaev Saaremaa sõidutab nüüd aga kliente hoopis Saksamaal ja kannab nime Anna-Marie. Saaremaa Laevakompanii juhatuse esimees Vjatšeslav Leedo teatas neljapäeval uhkusega, et Cuxhaveni–Brunsbütteli reisiliini avamine Elbe jõel läheb Eesti merendusajalukku.

Tuleva aasta sügisest korraldab mandri ja saarte vahelist laevaliiklust juba uute laevadega Tallinna Sadam. „Järgmise aasta sügiseni peame vastu pidama, siis läheb paremaks,” lubas Telvik.

Liine teenindavad parvlaevad:

Regula

Ehitatud 1971

Reisijakohti 400

Autokohti 105

Liin Rohuküla–Heltermaa

St. Ola

Ehitatud 1971

Reisijakohti 400

Autokohti 110

Liin Rohuküla–Heltermaa

Ionas

Ehitatud 1989

Reisijakohti 400

Autokohti 140

Liin Virtsu–Kuivastu

Hiiumaa

Ehitatud 2011

Reisijakohti 600

Autokohti 160

Liin Virtsu–Kuivastu

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments