Tõukeratas on mugav ja kiire viis, kuidas jõuda ühest punktist teise. Tänapäeval on eriti populaarsust kogumas elektrilised tõukerattad, mis on võrreldes tavapäraste tõukeratastega veel kiiremad ja mugavamad. Suur populaarsus tähendab ka, et sellega liiklejaid on rohkem, mistõttu on oluline järgida Eesti liiklusseadust, et mitte panna ohtu ennast ega kaasliiklejaid. Kuna liiklusseaduses pole välja toodud eraldi infot elektriliste tõukerataste kohta, tasuks tähelepanu siiski pöörata järgnevatele punktidele.
Elektriline tõukeratas = jalakäija
Liiklusseaduse paragrahv 2 alusel käsitletakse elektritõukerattad sõitjat kui jalakäijat, mistõttu kehtivad tõukerattaga sõitjale samad seadused, mis kehtivad jalakäijale. Sinna alla käivad ka rula, rulluisud, rullsuusad, tavalised tõukerattad, tõukekelgud ja muud sarnased abivahendid liikumiseks.
Optimaalne kiirus
Üldiselt on elektriliste tõukerataste maksimaalne kiirus 35 km/h, võimsamatel isegi 60 km/h, mistõttu oleks mõnes mõttes ka elektrilise tõukeratta kasutamine mõttetu, kui seda teha jalakäijaga tavakiirusel. Seaduse järgi võib elektritõukerattaga liigelda ka auto või mopeediga samal kiirusel, tuleb seda siiski teha mõistlikult, et vältida kaasliiklejate suhtes õnnetusi. Seetõttu on oluline liigeldes kanda ka kiivrit.
Liigelda tuleb kõnni- või kergliiklusteedel
Nagu eelnevalt oli mainitud, siis võetakse elektrilise tõukeratta omanikku kui jalakäijat, mistõttu peaksid järgima jalakäijatele mõeldud reegleid. Seetõttu ei tohiks mingil juhul liigelda sõiduteel, vaid jalakäijate jaoks mõeldud kõnni- või kergliiklusteel. Sellest tulenevalt peaksid arvestama ka kõikide liiklusreeglitega, mis on jalakäijatele mõeldud. Kui kõnni- või kergliiklustee puudub, tuleb liigelda teepeenral, nagu seda teeks ka tavaline jalakäija. Liigelda tuleb alati paremal pool teed. Seadus annab õiguse nii jalakäijal kui ka tõukerattal kasutada jalgratturi jaoks mõeldud teed juhul, kui jalgratturid jalakäijaid mingil määral ei ohusta ega ei jää jalakäijale jalgu.
Kes annab teed?
Kuna ka tõukeratta omanikku käsitletakse kui jalakäijat, ei pea jalakäija (kellel on tõesti vaid oma kaks jalga) andma elektrilise tõukerattaga sõitjale teed või eest ära tulema. Lisaks peaksid olema valmis andma teed ka siis, kui tegelikult on Sinul see eelisõigus.
Sõidutee ületamise nõuded
Elektrilise tõukerattaga liigeldes ei tohi liikleja asjatult seisma jääda ega liikumisega viivitama. Lisaks peab tõukerattur sõidutee ületama jalakäijaga samal tavakiirusel. Enne sõidutee ületamist kindlasti tuleb kiirust vähendada ning järgida muid liikluseeskirju – jälgida foori, jälgida kas lähenev auto annab teed jne.
Liikleja ohutus
Kokkuvõttes otsustab elektrilise tõukerattaga sõitja kui ohutult ta rattaga sõidab. Isegi kiirusel 30km/h võivad mõjuda erinevad füüsikalised jõud, mis võivad tekitada vigastusi. Kuna liiklusseaduse järgi on hetkel elektrilise tõukerattaga sõitja jalakäija, mitte jalgrattur, ei ole sõitja kohustatud kandma kiivrit. Küll aga kiivri kandmine ja helkurvesti kandmine on igati soovituslik, et vältida õnnetuste korral tekkinud vigastusi nii enda kui ka kaasliiklejate suhtes.
Ole mõistlik
Kuna elektrilist tõukeratast ei ole veel liiklusseaduses eraldi välja toodud, ei tähenda see seda, et Sa ei peaks teiste liiklejatega arvestama või vastutama kaasliiklejate ohutuse eest. Igas olukorras tuleks arvestada kaasliiklejatega ja enda turvalisusega. Märka enda ümber toimuvat ning ole valmis andma teed ka siis, kui tegelikult on Sinul see eesõigus.
Hoia silm peal liiklusseadusel
Hetkeseisuga on tõepoolest Eesti liiklusseaduses üsna vähe informatsiooni elektrilise tõukerattaga liiklemise kohta. Kuna kuuldavasti on plaanis selle aasta suvel teha liiklusseadusesse elektriliste tõukerataste koha pealt muudatusi, tasub kindlasti silm peal hoida ning kohanduda uute reeglitega.
Kasutamine talvel
Elektrilise tõukeratta kasutamine talvel on mittesoovituslik, sest lumi ja jää võib kergesti tekitada libisemist ning võidakse ohtu seada nii ennast kui ka kaasliiklejaid. Pigem eelista elektrilist tõukeratast soojematel ilmadel.
Jälgi, et elektriline tõukeratas oleks töökorras
Kuigi pole selle kohta seaduses eraldi punkti välja toodud, kuid Sina ise võiksid tähelepanu pöörata oma elektrilisele tõukerattale. Kas aku on piisavalt laetud, et järsul peatumisel ei tekiks ohtu? Kas kõik varuosad on hooldatud? Kas kasutaja kaal ei ületa vahendi maksimaalselt lubatud kaalu? Kui Sul veel elektrilist tõukeratast pole, kuid mõtled selle ostmise peale, tasuks valida kvaliteetne tõukeratas siit.
Elektriline tõukeratas on kogumas aina enam populaarsust linnatänavatel, kus liiklus on reguleeritud ning arvestada tuleb kaasliiklejatega. Seetõttu on oluline tutvuda seadusega, et olla veendunud nii enda kui ka teiste ohutuses. Eelnevalt välja toodud punktid annavad selge ülevaate, kuidas võiksid liigelda, kui oled elektritõukeratta omanik.
Haapsalus on allapoole arvestust kõnniteed. Jala kõndides auk, augus kinni, kõrged kõnnitee ääred, aegajalt muutuvad nii kitsaks, et annab jalgsi kõndidagi kõnniteel, rääkimata siis elektritõuksiga sõita.
Teil pole õigus! Ma ei usu seda juttu!
Tegelikul kehtivad esimeseks ikka loodusseadused – ellu jääb tugevam.Seepärast tark ei torma, kuigi mõne seaduse järgi võib mul isegi õigus olla. Loodetavasti Polt riigiabi ei saa ja lubatud 150 tõuksi siin ringi lendama ei hakka. 🐥
Pealkiri on eksitav, kehtib alati ainult üks Liiklusseadus(e redaktsioon).
Küll aga sätestab Liiklusseadus liiklusreeglid tõukeratastele ja teemaks on see, millised liiklusreeglid kehtivad elektrilistele tõukeratastele.
Ka pealkirjast kaugemale minnes on asju valesti kajastatud, näiteks: “Seadus annab õiguse nii jalakäijal kui ka tõukerattal kasutada jalgratturi jaoks mõeldud teed juhul, kui jalgratturid jalakäijaid mingil määral ei ohusta ega ei jää jalakäijale jalgu.”
Tegelikult just vastupidi – jalakäia võib kasutada jalgrattateed nii, et ta ei jää jalgratturile jalgu!
LS prg22 lg2) Kui liiklustihedus võimaldab, tohib jalakäija liikuda ka jalgrattateel, takistamata jalgratta-, tasakaaluliikuri, mopeedi- ja pisimopeediliiklust, ning jalgratta- ja jalgtee jalgratturile ettenähtud osal, takistamata jalgrattaliiklust.