Hankost Haapsallu lendav droon teeb Euroopa lennundusajalugu

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Kuvatud 3 pilti, galeriis pilte: 4

Augusti keskel saadab Hanko linnapea oma Haapsalu kolleegile paki. Eriliseks teeb pakisaatmise asjaolu, et selle toimetab Hankost Kiltsi lennuväljale mehitamata lennuk.

Hanko linnapea Denis Strandell ütles Lääne Elule, et ta ei ole seni veel otsustanud, mida ta oma Haapsalu kolleegile Urmas Suklesele drooniga saadab. „See on kindlasti midagi sümboolset,” ütles Strandell ja lisas, et Hanko ja Haapsalu on sõpruslinnad. „Saadan ilmselt tervituskirja.”

16. augustil tuleb ajalooline lend, mil Hankost startiv droon maandub Kiltsi lennuväljal. Lendu korraldava Soome firma Global Virtual Platform Ltd asutaja Katja Kapaneni sõnul on tegemist Euroopa või isegi maailma esimene mehitamata lennuki riigipiiri ületava ja üle mere tehtava tsiviillennuga. Hankost Kiltsi lennuväljale on 102 kilomeetrit.

Katja Kapanen ütles Lääne Elule, et lennu ettevalmistus on kestnud juba paar kuud. „Et saada kõik vajaminevad load korda, see võtab aega,” nentis Kapanen. Luba oli vaja saada lennuvälja haldavalt Kaitseliidult, Ridala vallalt ja lennuametist, kooskõlastada tuli drooni raadiosagedus.

Ridala vallavanema kohuseid täitev ehitusnõunik Aivar Sein ütles, et lennule andis vallavalitsus loa möödunud nädalal.

Katja Kapanen ütles, et kuigi on tegemist automaatlennuga, lennutrajektoori koordinaadid on sisestatud drooni GPSi, jälgitakse drooni lendu saatelennukilt. Lennujuhtimise maapealsed keskused on nii Hankos kui ka Kiltsis. „Et vajadusel minna üle drooni käsijuhtimisele,” selgitas Kapanen.

Ainus ettevalmistustöö Kiltsi lennuväljal on valida õige maandumispaik ja tagada, et maandumise hetkel ei oleks rajal midagi segavat. „Sellised mehitamata lennukid saavad maanduda peaaegu kõikjal,” lisas Kapanen.

Kapaneni sõnul on lähituleviku eesmärk Soomes ehitada droon, mis võtaks pardale tonnise kaubalasti ning viiks selle tuhande kilomeetri kaugusele.

Hankost Haapsallu lendav droon on pisike. Soome firma Avartek drooni AR-3000 tiivasirutus on vaid kolm meetrit, lasti võib selline lennumasin peale võtta paakümmend kilo. Kapaneni sõnul ollakse juba praegu Soomes võimeline ehitama droone, mis võtaks pardale tonnise kaubalasti ning viiks selle tuhande kilomeetri kaugusele.

Kapaneni kinnitas, et tema firma otsib mehitamata lennunduse teerajajana uusi ärivõimalusi. „Oleme huvitatud Kaitseliiduga [Kiltsi lennuvälja kasutamisel] edasisest koostööst,” lausus Kapanen.

Drooni saatva väikelennukiga saabuvad Kiltsi ka Hanko linnapea ja Soome rahvusringhäälingu ajakirjanik. Linnapeana on Denis Strandell külastanud Haapsalut vaid korra, tänavuse Hanko–Haapsalu purjeregati aegu. Varem on ta Haapsalus käinud kolm korda, kaks korda purjejahiga, korra mootorrattaga. „Linnadevaheline suhtlus vajab kindlasti elavdamist,” ütles linnapea Strandell.

Läänemaa arenduskeskus otsib Kiltsile kasutajaid

Lennu ettevalmistusega on seotud ka Läänemaa arenduskeskuse juhataja Andres Huul. Soomlaste koostööpartner Eestis on Northnav OÜ. „See firma on üks minu kliente,” kinnitas Huul. Läänemaa arenduskeskuse üks eesmärke on Huule sõnul leida ettevõtteid, keda võiks huvitada tegutsemine Kiltsi kavandatavas tööstuspargis.

„Poliitiline olukord on muutunud, kaitseväe huvi Kiltsi lennuvälja vastu on suurenenud,” nentis Huul ja lisas, et ettevõtetele võiks huvi pakkuda lendamisega seotud teenuste pakkumine.

Droon AR-3000. Fotod: avartek.fi
Droon avatek 3000 (avatek (1)

Droon avatek 3000 (avatek (2)

Droon avatek 3000 (avatek (3)

Droon avatek 3000 (avatek (4)

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments